Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mor er 83 år gammel og har de siste to årene hatt plager som skoleedisinen ikke ser ut til å kunne hjelpe henne mye med. Selv om deler av dette skyldes alder vil vi undersøke om det kan finnes noen ernærings- ellers naturmedisinske råd som kan bidra til å hjelpe litt på plagene hennes.

Hun har de siste to årene vært plaget av prikking og stikking i kroppen, svært plagsomt og nesten smertefullt av og til. Disse symptomene har opptrådt i ulike deler av kroppen, men ikke nødvendigvis til samme tid. Samtidig har allmentilstanden generelt vært dårlig, med trøtthet og ubehag og hun har spesielt blitt dårlig etter måltider, særlig middag.

Prikking og stikking i kroppen er det nå mindre av, men hun har til gjengjeld fått alvorlig forstoppelse som hun må bruke medisiner for å løse opp (Duphalac). Etter å ha tatt dette blir hun svært dårlig og avføringen virker ufordøyd og lukter oppkast. Hun har tidligere i noen år tatt Glutacid for lite magesyre. Nå har hun fått ett syrepreparat som kalles Aciglumin og som ser ut til å hjelpe mot smerter i mellomgulvet.

De siste ukene har hun vært plaget med svimmelhet og ”nesten” besvimelse. Dette takler hun hjemme ved å legge seg ned, men har også måttet legge seg ned under lege- og frisørbesøk de to siste dagene. Det følger også kvalme med dette.

Min mor har tatt blodtrykksmedisiner i flere år. (Aprovel 300mg + selo-zok 100mg + normorix)

For 14 dager siden fikk hun plutselig lammelser i den ene siden, kvalme og oppkast – antakelig et drypp iflg. legene. Hun har tilsynelatende ikke noen spesielle mèn av dette og røntgen viser ingen skader.

Min mor spiser vanlig norsk kosthold med brød og middagsmat og noe kaffe. Hun mener selv at hun ikke tåler frukt og har også lurt på om hun tåler brød dårlig. Hun har få egne tenner igjen med noen få kvikksølvplomber. Ellers implantater og protese.

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det er vanskelig å gi generelle råd basert på de mange symptomene som din mor har. Problemer meg magesekken kan bl.a. disponere for vitamin B12- mangel. Ernæringsmangler er ikke uvanlig hos eldre, så jeg vil absolutt anbefale undersøkelse av blodprosent, fastende blodsukker, jernlager, saltbalansen, vitamin D, vitamin B12 og stoffskiftet. Ernæringsråd og tilskudd vil måtte basere seg på resultatene av disse undersøkelsene, men mange eldre kan uansett ha nytte av et generelt vitamin- og mineraltilskudd. Det kan også være nyttig å la henne bruke et bærbart blodtrykksapparat hun kan ha på seg i et døgn og som kan eventeult påvise svingninger i blodtrykket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...