Gå til innhold

Ute av statskirka, befriende! :-))

Anbefalte innlegg

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hatsumomo

4

• vanilje

3

• keinstein

3

• Osiris

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Gjest hypotetisk mulighet
Skrevet

Visste dere at statskirkeordningen gjør at minst 50% av regjeringsmedlemmene må være medlemmer av Statskirka??

I prinsippet kunne man tenke seg at kirkens ledere ble så skuffet over et påfunn/vedtak fra regjeringen at de ekskluderte regjeringsmedlemmene fra statskirken. I så fall måtte regjeringen gå av fordi de manglet medlemskap!

Utnevnelser av biskoper som ikke tenker i slike baner, tar muligens hensyn til denne problemstillingen, hvem vet? Ellers virker samrøret statskirke+regjering like underlig som Ap+LO.

Skrevet

Visste dere at statskirkeordningen gjør at minst 50% av regjeringsmedlemmene må være medlemmer av Statskirka??

For ikke å snakke om den stakkars kongen, som er grunnlovspliktet til å vedkjenne seg den luthersk-evangeliske tro...

Skrevet

Gratulerer! Bare vær obs på at hvis du ikke melder deg inn i et annet "trossamfunn", så registreres du fremdeles som medlem... ;) (skal ikke være lett å ta avstand fra statskirka!)

Det stemmer ikke. Utmeldt er utmeldt (rent bortsett fra at de har så lite kontroll på registrene sine at jeg har meldt meg ut tre ganger uten noensinne frivillig å ha meldt meg inn).

MEN så lenge du ikke melder deg inn i noe annet, får din utmelding ingen økonomiske konsekvenser verken for statskirken eller andre trossamfunn. Melder du deg inn et annet sted, vil dette motta støtte for deg.

Skrevet

For ikke å snakke om den stakkars kongen, som er grunnlovspliktet til å vedkjenne seg den luthersk-evangeliske tro...

"For ikke å snakke om den stakkars kongen, som er grunnlovspliktet til å vedkjenne seg den luthersk-evangeliske tro..."

Fy faen, stakkars mann! Nå ble jeg forbanna, og enda mer mot kongedømmet! Se hva de gjør mot en uskyldig mann! Han tvinges til et liv i medias søkelys og Se og Hør, og attpåtil påtvinges han et livssyn. Galskap!

Skrevet

Og hvilken forskjell merker du ?

Her er hele familien medlemmer ... men jeg merker da ingenting av det .....

Skrevet

Og hvilken forskjell merker du ?

Her er hele familien medlemmer ... men jeg merker da ingenting av det .....

"Og hvilken forskjell merker du ?"

Psykisk forskjell. Det gjør noe med deg å vite at du er fri, og at du ikke lenger støtter denne grusomme ordningen. Kirka har litt mindre makt enn før.

Skrevet

"For ikke å snakke om den stakkars kongen, som er grunnlovspliktet til å vedkjenne seg den luthersk-evangeliske tro..."

Fy faen, stakkars mann! Nå ble jeg forbanna, og enda mer mot kongedømmet! Se hva de gjør mot en uskyldig mann! Han tvinges til et liv i medias søkelys og Se og Hør, og attpåtil påtvinges han et livssyn. Galskap!

Herlighet. Ro deg ned femten hakk da, mann. Ingen tvinger han til noe som helst, han kan frasi seg kronen om livet er så grusomt for han.....

Det tviler jeg sterkt på at det er...

Skrevet

Meldte meg ut da jeg var 13 år gammel. Men jeg er i et annet trossamfunn da.

Skrevet

Herlighet. Ro deg ned femten hakk da, mann. Ingen tvinger han til noe som helst, han kan frasi seg kronen om livet er så grusomt for han.....

Det tviler jeg sterkt på at det er...

Han KAN frasi seg tronen i teorien, men presset er nok for stort.

Han har nok et bedre liv enn mange, men dette handler om prinsipper. Man påtvinger ikke folk et livssyn.

Skrevet

"Og hvilken forskjell merker du ?"

Psykisk forskjell. Det gjør noe med deg å vite at du er fri, og at du ikke lenger støtter denne grusomme ordningen. Kirka har litt mindre makt enn før.

Jøss ... merker ingenting jeg.

Kirka har da ikke noen makt over meg selv om jeg er medlem der.

Skrevet

Meldte meg ut da jeg var 13 år gammel. Men jeg er i et annet trossamfunn da.

Fett, hvor er du nå?

Og har du dobbeltsjekket at du ikke er medlem? Statskirka meldte jo inn alle nordmenn forleden.

Skrevet

Han KAN frasi seg tronen i teorien, men presset er nok for stort.

Han har nok et bedre liv enn mange, men dette handler om prinsipper. Man påtvinger ikke folk et livssyn.

Tja, om han syntes livet var nesten uutholdelig fordi han egenltig trodde på noe annet og ville gjerne bekjenne seg til den troen, så ville det vært mer viktig enn å bli pga presset.

Skrevet

Fett, hvor er du nå?

Og har du dobbeltsjekket at du ikke er medlem? Statskirka meldte jo inn alle nordmenn forleden.

Jepp,har dobbeltsjekket. Heldigvis ikke innmeldt igjen.

Men et vennepar av meg som aldri har vært døpt i kirken og aldri har døpt sine tre barn der, har blitt innmeldt hver gang de har fått et nytt barn.

Rimelig sprøtt.

Skrevet

Jøss ... merker ingenting jeg.

Kirka har da ikke noen makt over meg selv om jeg er medlem der.

Kirka har en makt i samfunnet. Får mer støtte av staten jo flere medlemmer de har.

Kristen formålsparagraf, kristne friskoler, hjernevasking i beste sendetid på TV, huff og huff...

Skrevet

Tja, om han syntes livet var nesten uutholdelig fordi han egenltig trodde på noe annet og ville gjerne bekjenne seg til den troen, så ville det vært mer viktig enn å bli pga presset.

Tror du Håkon er kristen?

Skrevet

Jepp,har dobbeltsjekket. Heldigvis ikke innmeldt igjen.

Men et vennepar av meg som aldri har vært døpt i kirken og aldri har døpt sine tre barn der, har blitt innmeldt hver gang de har fått et nytt barn.

Rimelig sprøtt.

Ja, det er sprøtt og latterlig. Hvem gir dem lov til å drive slik unfair play? Mennesket burde selv få bestemme hvor det vil være medlem.

Skrevet

Kirka har en makt i samfunnet. Får mer støtte av staten jo flere medlemmer de har.

Kristen formålsparagraf, kristne friskoler, hjernevasking i beste sendetid på TV, huff og huff...

"Kristen formålsparagraf, kristne friskoler, hjernevasking i beste sendetid på TV, huff og huff... "

ja huff så grusomt for dere, men NÅ blir det da altså mye bedre .... ja ja.

Skrevet

"Kristen formålsparagraf, kristne friskoler, hjernevasking i beste sendetid på TV, huff og huff... "

ja huff så grusomt for dere, men NÅ blir det da altså mye bedre .... ja ja.

"ja huff så grusomt for dere, men NÅ blir det da altså mye bedre .... ja ja."

Det blir bedre og bedre dag for dag. Norge avkristnes sakte. Norge ble kristnet med sverd i løpet av kort tid, og det tar tid å rette opp skadene. Men bare se på statistikkene over antall kristne i Norge i dag og for 10 år siden! Og de unge er minst kristne. Dette borger!

Skrevet

"ja huff så grusomt for dere, men NÅ blir det da altså mye bedre .... ja ja."

Det blir bedre og bedre dag for dag. Norge avkristnes sakte. Norge ble kristnet med sverd i løpet av kort tid, og det tar tid å rette opp skadene. Men bare se på statistikkene over antall kristne i Norge i dag og for 10 år siden! Og de unge er minst kristne. Dette borger!

jipppiiiiiiii

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...