Gå til innhold

Hva slags stasjonær harddisk bør jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Gjest trenger ny pc
Skrevet

Jeg trenger ny pc, dvs jeg trenger bare harddisken for jeg har et spesialtastatur og bra flatskjerm fra før. (Går dt an å bare kjøpe harddisken?)

Den pc'n jeg har fra før, er en Packard Bell kjøpt på Lefdal, som jeg har vært veldig misfornøyd med. Den har bl.a. ikke klart å kommunisere med andre harddisker (først en ekstra harddisk som ble lagt inn i maskinen, og etterpå en løs harddisk). Lefdal har heller ikke vært særlig serviceminded.

Jeg skal bruke pc'n til bl.a. videoredigering, og ellers mest word og internett.

Nå vil jeg kjøpe en harddisk med stor kapasitet, som også klarer å kobles til eventuelle andre harddisker (jeg liker å legge filmer på en egen harddisk).

Hvor er det lurt å kjøpe dette?

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter. Er det en PC du skal ha eller en harddisk? En harddisk er bare en av mange komponenter i en PC, det er lagringsmediet. I tillegg til det finnes det hovedkort, grafikkort, nettverkskort, prosessor, RAM osv.

Du kan kjøpe både PC og separate harddisker uten å kjøpe ny skjerm. Komplett er ofte gode på pris: http://www.komplett.no/k/cc.asp?bn=10306 - trykk "konfigurer selv" og velg bort skjermen.

Gjest trenger ny pc
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva du er ute etter. Er det en PC du skal ha eller en harddisk? En harddisk er bare en av mange komponenter i en PC, det er lagringsmediet. I tillegg til det finnes det hovedkort, grafikkort, nettverkskort, prosessor, RAM osv.

Du kan kjøpe både PC og separate harddisker uten å kjøpe ny skjerm. Komplett er ofte gode på pris: http://www.komplett.no/k/cc.asp?bn=10306 - trykk "konfigurer selv" og velg bort skjermen.

Takk for oppklaringen.Det jeg trenger er en pc, uten tastatur, mus og skjerm (for det har jeg). Oftest ser jeg dette solgt som en pakke.

Det jeg først og fremst er opptatt av, er kvalitet og god service. Jeg har så negativ erfaring med Lefdal og den type butikker.

Bor i Oslo. Er det noen gode pc-butikker her (evt. Asker-Drammen)?

Er det ikke litt risky å kjøpe over internett? Har komplett.no god service dersom pc'n ikke virker?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Takk for oppklaringen.Det jeg trenger er en pc, uten tastatur, mus og skjerm (for det har jeg). Oftest ser jeg dette solgt som en pakke.

Det jeg først og fremst er opptatt av, er kvalitet og god service. Jeg har så negativ erfaring med Lefdal og den type butikker.

Er det ikke litt risky å kjøpe over internett? Har komplett.no god service dersom pc'n ikke virker?

"Er det ikke litt risky å kjøpe over internett?"

Mine fem siste masiner (i alle fall) har vært kjøpt via nett. Hadde en jeg måtte returnere flere ganger før jeg fikk en som fungerte skikkelig.

"Har komplett.no god service dersom pc'n ikke virker?"

Ja, det har de. Komplett er en seriøs forhandler.

Skrevet

Det går helt fint å kjøpe over nett, så lenge du kjøper hos en seriøs forhandler. I tillegg til Komplett er Dell veldig greie å forholde seg til, også med tanke på reklamasjoner og slikt.

Gjest trenger ny pc
Skrevet

Det går helt fint å kjøpe over nett, så lenge du kjøper hos en seriøs forhandler. I tillegg til Komplett er Dell veldig greie å forholde seg til, også med tanke på reklamasjoner og slikt.

Dell? Ja jeg har hørt bra om pc'ene deres. Men samtidig: var det ikke de som hadde bærbare som begynte å brenne pga batterifeil da? Det gjorde meg skeptisk...

Gjest trenger ny pc
Skrevet

Jeg har vært inne både på komplett.no og på steder som har testet pc'er (forbrukerrådet og dinside.no).

Jeg blir bare så forvirret over alle disse spesifikasjonene. Jeg vet for lite om pc'er, og vil ha en som ikke er mer komplisert enn jeg trenger.

Hva trenger jeg å se etter for å 1) Kunne bruke pc'n til filmredigering (trenger masse plass til å lagre filmer, både ferdige filmer men også i maskinens "kortidsminnet" mens jeg redigerer)

2) Skal ellers bruke pc'n til Word, Power Point, Excel, samt internett. Trenger ikke å kunne browse kjempefort, men alminnelig raskt (men det har vel kanskje mest med nettforbindelsen å gjøre).

Prisen spiller selvsagt en rolle, da jeg har ikke råd til flere finesser enn det jeg strengt talt trenger.

Hvilke av de som anbefales på dinside.no vil være tilstrekkelig for mitt formål?

Skrevet

Dell? Ja jeg har hørt bra om pc'ene deres. Men samtidig: var det ikke de som hadde bærbare som begynte å brenne pga batterifeil da? Det gjorde meg skeptisk...

Jeg vet ikke om det var Dell sine pc-er som hadde det problemet. Selv er jeg kjempefornøyd med min bærbare Dell.

Jeg opplevde at jeg fikk et batteri som varte kortere mellom oppladninger enn hva jeg hadde blitt forespeilet, og fikk derfor gratis nytt og bedre batteri, samtidig som jeg bare beholdt det gamle som backup.

Jeg er usikker på hvilke spesifikasjoner du bør satse på, for jeg er ikke så kjent med video-redigering. Bare vet at det er ganske krevende, slik at du trenger en forholdsvis kraftig maskin.

Når det gjelder lagringsplass, så kan det være en ide at du kjøper deg en ekstern harddisk i tillegg til den som er i pc-en. Disse fåes med ulik kapasitet, og med enten USB- eller Firewire-tilkobling. Sistnevnte er raskere enn USB. Men uansett jobber du jo på den innebygde harddisken mens du jobber, og heller bruker den eksterne som enten backup eller ekstra lagringsplass. Se på komplett.no eller mpx.no for priser og utvalg av eksterne harddisker. Citoyen eller andre med bedre teknisk innsikt kommer nok kanskje tilbake med flere tips til deg om hvilke spesifikasjoner i selve pc-en du bør se etter.

Men tipsene på dinside.no ville jeg tatt med en klype salt, i alle fall sjekk datoen. Det ligger utrolig mye gammelt der, og da stemmer verken spesifikasjoner eller priser lenger. I alle fall var det slik da jeg skulle kjøpe meg kamera i høst. Mulig de er litt flinkere på pc-er, men...

Vet ikke om du har vært inne på pc-world sine nettsider, men de tester også maskiner.

Skrevet

Det dukker jevnlig opp saker om batterier som selvantenner, hos alle merker. Det er ikke leverandørene selv som produserer batteriene, men produsenter som leverer til mange forskjellige PC-leverandører, derfor kan dette problemet dukke opp overalt. Jeg har opplevd det samme med en Mac iBook (ikke at batteriet begynte å brenne, men at det ble tilbakekalt fordi det hadde skjedd med noen batterier i den serien) Uansett er det sjelden det skjer, og det viktigste er at leverandøren har gode rutiner for tilbakekalling når det skjer. Det kan du være trygg på både med Dell og andre seriøse leverandører.

Skrevet

Jeg har vært inne både på komplett.no og på steder som har testet pc'er (forbrukerrådet og dinside.no).

Jeg blir bare så forvirret over alle disse spesifikasjonene. Jeg vet for lite om pc'er, og vil ha en som ikke er mer komplisert enn jeg trenger.

Hva trenger jeg å se etter for å 1) Kunne bruke pc'n til filmredigering (trenger masse plass til å lagre filmer, både ferdige filmer men også i maskinens "kortidsminnet" mens jeg redigerer)

2) Skal ellers bruke pc'n til Word, Power Point, Excel, samt internett. Trenger ikke å kunne browse kjempefort, men alminnelig raskt (men det har vel kanskje mest med nettforbindelsen å gjøre).

Prisen spiller selvsagt en rolle, da jeg har ikke råd til flere finesser enn det jeg strengt talt trenger.

Hvilke av de som anbefales på dinside.no vil være tilstrekkelig for mitt formål?

Videoredigering krever sitt av maskinen, så jeg ville kanskje satset på en maskin beregnet til dataspilling, f.eks noe slikt som dette: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10169 eller hvis du vil bruke mer penger, denne: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10238

Pass på at du får minimum 1GB (1024MB) RAM, til ditt bruk ville jeg kanskje satset på det dobbelte. Duo-prosessor er en fordel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...