Gå til innhold

Finnes det neon tester på nett hvor en kan finne ut om en har grad av dysleksi?

Anbefalte innlegg

Gjest Kommet et stykke, men ....
Skrevet

Har tenkt litt over om jeg kan ha noen grad av dysleksi. Jeg var aldri god i noen fag på grunnskolen. Jeg hadde heller ingen omsorgspersoner som fulgte meg opp med hensyn til læring og lekser. Det ble til at jeg falt utenfor. Ikke lærere hjalp meg. Jeg har så slitt i voksen alder der jeg tror jeg ikke har fått med meg grunnprinsippene i læringsprosessen. Jeg har tatt videregående og går nå siste året på høgskole. Likavel får jeg en følelse av lav selvtilitt. Når vi har forelesning, klarer jeg aldri skrive like fort som jeg ser andre gjør, ofte visker jeg ut fordi jeg ser jeg har skrevet feil ovs. Har lyst å finne ut om jeg kan ha dysleksi eller om dette ligger tilbake i tid med dårlig læring. Forøvrig har jeg gode karakterer fra videregående, og nå høgskole. Dette hadde jeg ikke i grunnskolen.Men kan si at jeg har dårlige matte ferdigheter, samt engelsk. Føler jeg har mistet mye på min vei tidligere i grunnskolen.

Gjest spespedstudenten
Skrevet

Jeg ville ikke stolt på noen tester på nettet når det gjelder dette.

Dessuten er diagnosen dysleksi svært omdiskutert. Flere instanser bruker ulike definisjoner. Så du kan få diagnosen dysleksi hos en instans, men ikke hos en annen.

De fleste instanser hvis jeg ikke er på jordet nå, trekker likhetstegn mellom dysleksi og spesifikke språkvansker. Med andre ord hvis du har problemer med (skrift)språket, mens evnene dine ellers er på høyde med jevnaldrende, så har du en spesifikk språkvanske. Men det sier ingenting om det er pedagogisk påført, eller om du har en språkvanske i bunn.

jeg ville tatt kontakt med konsulenttjenesten for funksjonsshemmede studenter. Der kan gi forhåpentligvis gi deg et klarere og bedre svar enn mitt. Du kan også ha rett på hjelpemidler i studiesammenheng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...