Gå til innhold

Er det ingen barn som får dobbeltnavn lenger?

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

4

• Line

3

• amber sun

3

• Qwerty2

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kanskje det blir mindre av det pga at barna oftere nå skal ha begge foreldrenes etternavn, sånn at det blir for langt med to fornavn i tillegg?

Vet av mange dobbeltnavn-barn jeg, har også to selv.

Skrevet

Har du lest det en plass?

kansje det var mer i bruk før, vet ikke?

Jeg kjenner mange som døper barna sine med dobbelt navn.

Gjest Flystripa
Skrevet

_Det er veldig få, tror jeg.

www.ssb.no/navn

Skrevet

Det er da mye enklere og greiere med ett navn, syns jeg. Det andre navnet blir sjelden brukt likevel, når barnet har dobbeltnavn.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hadde ikke mine barn hatt thailandske navn vi syns de skulle beholde hadde de helt klart ikke hatt dobbelnavn. Jeg er totalt imot, fikk mitt eget mellomnavn strøket da jeg ble så gammel at jeg kunne fikse det selv.

Gjest Aviaana
Skrevet

Hadde ikke mine barn hatt thailandske navn vi syns de skulle beholde hadde de helt klart ikke hatt dobbelnavn. Jeg er totalt imot, fikk mitt eget mellomnavn strøket da jeg ble så gammel at jeg kunne fikse det selv.

Det er praktisk med dobbeltnavn når man velger et populært navn til ungen. er lei av å alltid måtte tilføre en bokstav til navnet mitt, pga det er så mange som heter det samme.

Skrevet

Jeg har tenkt å stryke mitt ekstranavn en gang, må bare finne en anledning. Det virker så komplisert, en må jo troppe opp på folkeregisteret for navnebytte.

Har et annen-navn som jeg hater. Virkelig hater.

Kanskje når jeg gifter meg og bytter etternavn, så kan jeg droppe ekstranavnet i samme slengen. :-)

Skrevet

Jeg liker ikke dobbeltnavn. I min familie er jeg den eneste med ett navn. Det er jeg svært fornøyd med :D

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg har tenkt å stryke mitt ekstranavn en gang, må bare finne en anledning. Det virker så komplisert, en må jo troppe opp på folkeregisteret for navnebytte.

Kanskje når jeg gifter meg og bytter etternavn, så kan jeg droppe ekstranavnet i samme slengen. :-)

Det er jo en grei anledning. Jeg kvitta meg med mitt da jeg tok mammas etternavn som familienavn og beholdt pappas navn som mellomnavn (etternavnet til pappa er et veldig vanlig navn...)

Skrevet

Jeg har mellomnavn som jeg aldri bruker. Syns det er et unødvendig haleheng, derfor fikk ikke mine barn 2 navn

Skrevet

Alle våre fire har to namn.

Dei fleste andre eg kjenner til - som er norske, vel å merke - har vald berre eitt. Eitt unnatak, men begge namna er tiltalenamn (a la Ole Petter) i det tilfellet.

Ungane våre har ikkje mellomnamn, da, berre eitt etternamn, så det blir ikkje superlangt-og-tungt av dét.

Men eg ser jo i menighetsbladet for soknet her omkring at lista over døpte barn framleis inneheld mange, lange namn (to lange fornamn + melomnamn + etternamn)... Så heilt ut kan det absolutt ikkje vere.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Du har fått linken på msn alt. Men for andre som måtte lure: Det er ikke nødvendig å møte opp personlig. Bare send skjemaet som kan lastes ned her til folkeregisteret i din bostedskommune.

http://odin.dep.no/jd/norsk/publ/veiledninger/012101-100002/index-dok000-b-n-a.html

Skrevet

Sønnen min heter Liam Alexander .Han er 3 mnd. Venter nr to som også skal få to navn. Greit å ha noe å velge mellom. Jeg selv har 2 navn og valgte bort navn nr en da jeg var 5 år: Tenk om jeg bare hadde hatt det navnet, da var jeg bundet til å bruke det uansett!

JA til to navn!!

:)

Skrevet

Det er da mye enklere og greiere med ett navn, syns jeg. Det andre navnet blir sjelden brukt likevel, når barnet har dobbeltnavn.

Jeg har dobbelt navn, men valgte selv da jeg var 5 år å kun respondere til navn nr 2. Takk og lov at jeg fikk to navn, da kunne jeg velge selv, isteden for å være stuck med det drita navnet jeg har som nr 1!

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har dobbelt navn, men valgte selv da jeg var 5 år å kun respondere til navn nr 2. Takk og lov at jeg fikk to navn, da kunne jeg velge selv, isteden for å være stuck med det drita navnet jeg har som nr 1!

Det er da noen som bytter navn selv om de bare har et fornavn.

Husker du Robinson-Rebecca? Hun med rødt hår? Hun ble døpt Tone, men byttet navn som voksen.

Skrevet

Du har fått linken på msn alt. Men for andre som måtte lure: Det er ikke nødvendig å møte opp personlig. Bare send skjemaet som kan lastes ned her til folkeregisteret i din bostedskommune.

http://odin.dep.no/jd/norsk/publ/veiledninger/012101-100002/index-dok000-b-n-a.html

Tusen takk, Ulvinnen!

Nå skal jeg kvitte meg med det navnet jeg alltid har ønsket jeg ikke hadde. :-)

Må bare skaffe meg ny printer først ;)

Gjest Aviaana
Skrevet

Det er da noen som bytter navn selv om de bare har et fornavn.

Husker du Robinson-Rebecca? Hun med rødt hår? Hun ble døpt Tone, men byttet navn som voksen.

fra Tone til Rebecca. Synes det er et ganske stort hopp. Tone virker jo noe mer traust enn Rebecca eller?

Skrevet

Vi hadde egentlig tenkt å bare bruke enkle navn på ungene våre.

Men da jenta vår ble født hadde vi to aktuelle navn, og ble ikke enig om hva vi skulle bruke. Siden de passet fint sammen og vi ikke skulle ha flere barn, så valgte vi å bruke begge navnene :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...