Gå til innhold

Er det ingen barn som får dobbeltnavn lenger?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

fra Tone til Rebecca. Synes det er et ganske stort hopp. Tone virker jo noe mer traust enn Rebecca eller?

Rebecca er også litt vill av seg, så det navnet passet henne nok bedre.

Jeg husker ikke detaljene, men jeg tror at Rebecca er navnet på en av bestemødrene hennes, og at den ene av foreldrene ville at hun skulle ta det navnet, men ble nektet av den andre forelderen.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

4

• Line

3

• amber sun

3

• Qwerty2

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira12
Skrevet

Vi gav guttungen bare ett fornavn, siden han skulle ha mitt etternavn som mellomnavn, og farens etternavn. Stakkarsen må jo klare og skrive det også ;o)

Når jeg tenker meg om, så er det ingen i vennekretsen vår som har dobbeltnavn på barna sine heller. Så det er kanskje ut.

Skrevet

Våre barn har dobbeltnavn, men kun ett etternavn ettersom jeg tok hans navn da vi giftet oss og ditchet mitt.

Gjest trultemor26
Skrevet

Begge barna våre har dobbeltnavn. De har også to etternavn. Mange navn ja. Men sånn er det jo i dag.

Skrevet

Jeg synes "alle" barn får dobbeltnavn for tiden jeg...?

Mange jeg kjenner til i RL, og særlig mange på gravideforumet jeg er på.

Men for vår egen del så vil vi velge ett fornavn, i og med at poden vil få to etternavn.

Skrevet

Det er da noen som bytter navn selv om de bare har et fornavn.

Husker du Robinson-Rebecca? Hun med rødt hår? Hun ble døpt Tone, men byttet navn som voksen.

Jeg kjenner en som byttet fra Svein til Christopher! Dvs. på papiret tror jeg fortsatt at Svein står der, og Christopher som mellomnavn, men til hverdags bruker han kun Chris.

Skrevet

Jeg synes "alle" barn får dobbeltnavn for tiden jeg...?

Mange jeg kjenner til i RL, og særlig mange på gravideforumet jeg er på.

Men for vår egen del så vil vi velge ett fornavn, i og med at poden vil få to etternavn.

Er du gravid, Gemini?

Skrevet

Mine tre barn har doble navn, men de bruker stort sett bare et av dem sånn til daglig, hører jeg...

Jeg bruker bare et navn på hun eldste, og begge på de andre to.

Skrevet

Er du gravid, Gemini?

Ja :) Lenge siden jeg annonserte det her da! ;-)

Er 23 uker på vei nå, venter en liten gutt i begynnelsen av juni.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg kjenner en som byttet fra Svein til Christopher! Dvs. på papiret tror jeg fortsatt at Svein står der, og Christopher som mellomnavn, men til hverdags bruker han kun Chris.

Det var virkelig stor forskjell på de to navnene også! Så Svein gikk fra å være traust nordmann til mer internasjonale Chris...

I studietiden min var det flere medstudenter som benyttet anledningen til å bytte fornavn. Det var helt uproblematisk, helt til de fikk besøk av venninner fra hjemstedet. Da ble det forvirring når de ble tiltalt med ulike navn.

Men jeg vet ikke hva de gjorde etterpå, om de beholdt de nye navnene eller byttet tilbake etter at de flyttet hjem igjen.

Skrevet

Det er da noen som bytter navn selv om de bare har et fornavn.

Husker du Robinson-Rebecca? Hun med rødt hår? Hun ble døpt Tone, men byttet navn som voksen.

Aldri sett robinson, men enig med deg. Mange som bytter.

En merkelig historie, en venninne jeg hadde i usa som aupair jobbet hos en familie med 2 barn. Jenta trodde jeg het Michelle helt til moren fortalte venninna mi at hun egentlig het Adrienne. Jenta var bare 3 år og foreldrene bestemte seg selv for å kalle henne noe annet en fødenavnet. Freeky?

Skrevet

Hva mener du med dobbeltnavn da. Men er du Kent-Roger eller Kent Roger der man velger om man vil bruke Roger eller ikke?

Mine barn har begge mellomnavn, men vi bruker dem sjelden. (Bare når jeg er sint på dem...)

Gjest Aviaana
Skrevet

Hva mener du med dobbeltnavn da. Men er du Kent-Roger eller Kent Roger der man velger om man vil bruke Roger eller ikke?

Mine barn har begge mellomnavn, men vi bruker dem sjelden. (Bare når jeg er sint på dem...)

Det jeg mest tenkte på var navn med bindestrek feks Ole-Martin, Anne-Marthe etc. Altså navn hvor begge fornavnene skal sies. et navn som Liam Aleksander, hvor bare Liam brukes til daglig er vel like vanlig som før?

Det var det jeg tenkte på, som ikke kom klart frem.

Skrevet

Det jeg mest tenkte på var navn med bindestrek feks Ole-Martin, Anne-Marthe etc. Altså navn hvor begge fornavnene skal sies. et navn som Liam Aleksander, hvor bare Liam brukes til daglig er vel like vanlig som før?

Dobbeltnavn med bindestrek er nok langt sjeldnere enn før. Og det er vel bra? Hvis barnet da ikke liker ett av navnene, så er det enklere å bare utelate ett hvis det skrives uten bindestrek.

Skrevet

Ja :) Lenge siden jeg annonserte det her da! ;-)

Er 23 uker på vei nå, venter en liten gutt i begynnelsen av juni.

Så koselig! Det har jeg ikke fått med meg, vettu.... gratulerer! Håper formen er bra og at alt går greit!

:o)

Skrevet

Det tror også jeg det er færre av nå, ja.

Gjest nyah_lita84
Skrevet

Jeg mistenker deg for å være min mor....hehe... jeg hører mitt dobbeltnavn i EN eneste sammenheng...og det er når min mor er streng mot meg....hehe... (helst da jeg var lita jente...)

Skrevet

Snuppa mi på straks 15 mnd har to fornavn, men de er uten bindesetrek.

Hun har bare et etternavn, da.

Skrevet

Barn nummer to hos oss har to fornavn. I praksis bruker vi bare det første, fordi hun ikke er noe glad i det andre navnet.

Grunnen til at vi valgte to navn til henne, var at jeg ønsket å kalle henne opp etter min mormor, som hadde et navn på L. Når etternavnet vårt også er på L, følte jeg at det bele altfor mange L'er i navnet hennes - og vi gav henne et annet navn først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...