Gå til innhold

Er det ingen barn som får dobbeltnavn lenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt inntrykk (basert på lesning av barnehage- og klasselister i Oslo de siste 15 årene) er at færre (enn for 30-40 år siden) får to fornavn hvor det er meningen man skal bruke begge, men flere får to fornavn der det ikke er naturlig å bruke begge til daglig. Altså færre Hans Petter og Ann Kristin, men flere Adrian Tobias og Ingrid Aurora.

Bindestrek mellom to fornavn er i hvert fall sjeldent nå. Men man kan jo fint kalle ungen Ole Jacob og bruke begge navnene allikevel.

Sønnen min har to kompiser med to fornavn som blir brukt. Men han har gått sammen med haugevis av barn som har ett fornavn de bruker og ett som kun brukes på listene. Spesielt har jentene svært ofte slike fornavn nr. 2.

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

4

• Line

3

• amber sun

3

• Qwerty2

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mistenker deg for å være min mor....hehe... jeg hører mitt dobbeltnavn i EN eneste sammenheng...og det er når min mor er streng mot meg....hehe... (helst da jeg var lita jente...)

Moren min kalte meg "Frøken xxx xxxxxx" som var etternavnet mitt. Da var hun skikkelig sint!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...