Gå til innhold

Hvilket etternavn bør barna få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sett at Klaus Jensen og Mona Pedersen får en sønn: Ole. Hva er riktig å gjøre mtp navn?

Ole Pedersen Jensen?

OK, si Ole får en datter med Nina Mørk Dahl (datter av Petter Dahl og Christine Mørk) : Silje.

Silje Pedersen Jensen Mørk Dahl?

Slik fordobles antall navn per generasjon. Vi kan ike ha det slik!

Hva er riktig å gjøre?

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• citoyen

3

• Gemini

2

• Dorthe

2

• Sofline

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest trultemor26
Skrevet

Det ene etternavnet blir mellomnavn og det andre etternavn, altså slektsnavn. Man pleier jo ikke å dra med seg mellomnavn videre, kun slektsnavnet.

Skrevet

Det ene etternavnet blir mellomnavn og det andre etternavn, altså slektsnavn. Man pleier jo ikke å dra med seg mellomnavn videre, kun slektsnavnet.

Og slektsnavnet bør være farens navn?

Gjest ChiengMai
Skrevet

En del nå for tida velger begges etternavn som slektsnavn, altså Olsen-Pedersen og gir dette videre til barna. I et gitt tilfelle kan man jo spørre seg hva man skal gjøre når Per Olsen-Pedersen og Lise Hansen-Jensen finner ut at de skal gifte seg. Ingen har mellomnavn, de har doble slektsnavn.

Skrevet

Bør det vel ikke. Jeg har et uvanlig etternavn. Samboeren min har et vanlig (Hansen, Olsen, Nilsen e.l) Vi er enige om at våre evt. barn skal ha mitt etternavn og hans etternavn som mellomnavn.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis man ikke fører noe opp på papirene når barnet skal døpes så får barnet mors slektsnavn.

Skrevet

Det er vel ingen fasit på dette. Men gir ungen det eller de navn man føler for.

Om Mona Pedersen-Jensen og Per Olsen-Hansen senere får barn, er jeg rimelig overbevist om at de velger bort noen navn.

Skrevet

Bør det vel ikke. Jeg har et uvanlig etternavn. Samboeren min har et vanlig (Hansen, Olsen, Nilsen e.l) Vi er enige om at våre evt. barn skal ha mitt etternavn og hans etternavn som mellomnavn.

Ja, ta vare på spesielle navn!

Men hvis begge har spesielle navn kan det jo oppstå krangel. Spesielt dersom man har et ulikt antall barn.

Skrevet

Vet ikke faktisk. Jeg har to unger som heter det samme som meg og en som heter det samme som faren. Nå har minstemann begynt å reagere på at han ikke har samme navn som oss andre. Jeg er ikke noe glad i mellomnavn men lurer på om jeg skal foreslå for faren at minstemann skal få lov og ta mitt etternavn som mellomnavn.

Skrevet

Barnet bør få et etternavn som det ikke får problem med senere. Det må ikke være vanskelig å skrive korrekt.

Jeg er litt kry over at mitt barnebarn fikk mitt (mormoras) etternavn, siden de andre besteforeldrene har så fine etternavn. Faren til barnet har et todelt navn som skrives med bindestrek. Noen få av slektningene skriver navnet i et ord, noen få andre i to ord. Så jeg vet ikke hvem som bruker hva!

Skrevet

Vi har valgt å gjøre det slik at hvis det blir en gutt får han farens etternavn, blir det en jente får hun mitt. Vi vil at ungen bare skal ha ett etternavn.

Skrevet

Vi har valgt å gjøre det slik at hvis det blir en gutt får han farens etternavn, blir det en jente får hun mitt. Vi vil at ungen bare skal ha ett etternavn.

Så da krysser du fingrene for jente ;-)

Skrevet

Vi valgte å gifte oss før vi fikk barn, og da tok jeg min manns etternavn.

Vi synes det er greit at alle i familen har samme navn.

Jeg vet at foreldre som har hvert sitt dobbelt navn gjerne lar barna få et navn fra hver forelder. F.eks. Silje Mørk Pedersen.

Skrevet

Vi valgte å gifte oss før vi fikk barn, og da tok jeg min manns etternavn.

Vi synes det er greit at alle i familen har samme navn.

Jeg vet at foreldre som har hvert sitt dobbelt navn gjerne lar barna få et navn fra hver forelder. F.eks. Silje Mørk Pedersen.

Hvorfor valgte dere mannens navn? Fordi det er vanlig?

Skrevet

Hvorfor valgte dere mannens navn? Fordi det er vanlig?

Fordi jeg hadde ikke noe i mot å bytte navn.

Han hadde ikke lyst til å bytte navn.

Og så har han et sjeldent navn, som er kjekt å føre videre.

Jeg kjenner til flere der mannen har byttet til konens etternavn.

Jeg syns ikke det er mer riktig å ta mannens navn, men at det opp til hvert enkelt par å avgjøre hva som er riktig for dem.

Skrevet

Hvis dere får jente først, vil hun få ditt etternavn.

Men enn lillebroren hennes, da, får han din manns etternavn?

Skrevet

Jeg har aldri vært gift, og de 3 barna mine har mitt etternavn, og farens etternavn som mellomnavn.

Jeg kan tenke meg at når et av mine barn får barn, så velger de kanskje bort mellomnavnet sitt på det barnet dersom de skal ha etternavnet til begge foreldrene. Man må vel bare luke ut et navn tenker jeg;)

For jeg er enig i at det blir voldsomt om man skal doble det hele veien.

Gjest trultemor26
Skrevet

Ja, ta vare på spesielle navn!

Men hvis begge har spesielle navn kan det jo oppstå krangel. Spesielt dersom man har et ulikt antall barn.

Hva har ulikt antall barn med saken å gjøre?

Skrevet

Hva har ulikt antall barn med saken å gjøre?

"Hva har ulikt antall barn med saken å gjøre?"

Har man et likt tall barn, er det jo bare å dele etternavnet sitt på barna.

Skrevet

Hvis dere får jente først, vil hun få ditt etternavn.

Men enn lillebroren hennes, da, får han din manns etternavn?

Den broen brenner vi når vi kommer så langt :) Det er ikke livsviktig for noen av oss å få videreføre etternavnet sitt, så jeg regner med vi blir enige uten at det blir krise i forholdet ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...