Gå til innhold

Hvilket etternavn bør barna få?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så da krysser du fingrene for jente ;-)

Hehe, det er ikke så viktig for meg.

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• citoyen

3

• Gemini

2

• Dorthe

2

• Sofline

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira12
Skrevet

Guttungen har begge sine navn, men han har farens sist, altså som etternavn. Og han vil stå fritt til og ta bort mitt navn senere.

Farens etternavn er slekstnavn som ikke så mange har, og plassen vi bor på har samme navnet.

Jeg tror folk vil tilpasse dette etterhvert, og ikke ende opp med 4 etternavn.

Noen jeg kjenner ble ikke enige om hvilke navn som skulle brukes, og de ville ikke ha begge, så de valgte ett nytt etternavn til hele familien.

Gjest trultemor26
Skrevet

"Hva har ulikt antall barn med saken å gjøre?"

Har man et likt tall barn, er det jo bare å dele etternavnet sitt på barna.

Sånn at barna får forskjellige etternavn?

Gjest trultemor26
Skrevet

En del nå for tida velger begges etternavn som slektsnavn, altså Olsen-Pedersen og gir dette videre til barna. I et gitt tilfelle kan man jo spørre seg hva man skal gjøre når Per Olsen-Pedersen og Lise Hansen-Jensen finner ut at de skal gifte seg. Ingen har mellomnavn, de har doble slektsnavn.

Da blir det Olsen-Pedersen-Hansen-Jensen selvfølgelig ;)

Gjest trultemor26
Skrevet

Og slektsnavnet bør være farens navn?

Vi har valgt farens etternavn som slektsnavn til barna, og mitt som mellomnavn.

Men blant folk og fe så er det vel hipp som happ. Jeg hørte en gang at hos de som ikke var gift var det mest vanlig at barna fikk mors etternavn.

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Hva har ulikt antall barn med saken å gjøre?"

Har man et likt tall barn, er det jo bare å dele etternavnet sitt på barna.

I en verden full av dine barn, mine barn og våre barn kan det være greit at i alle fall helsøsken har samme etternavn.

Skrevet

Guttungen har begge sine navn, men han har farens sist, altså som etternavn. Og han vil stå fritt til og ta bort mitt navn senere.

Farens etternavn er slekstnavn som ikke så mange har, og plassen vi bor på har samme navnet.

Jeg tror folk vil tilpasse dette etterhvert, og ikke ende opp med 4 etternavn.

Noen jeg kjenner ble ikke enige om hvilke navn som skulle brukes, og de ville ikke ha begge, så de valgte ett nytt etternavn til hele familien.

Nytt etternavn, ja! Interessant. Det tror jeg er noe å vurdere. Velge hva man skal hete.

Det blir sikkert det nye nå i vårt stadig mer individualiserte samfunn.

Skrevet

Det er jo et konstruert problem da...

Det naturlige ville vel her være å gi barnet etternavnet fra hver av foreldrene, og ikke mellomnavnet (altså det første av to etternavn regnes jo som mellomnavn og ikke etternavn).

Gjest ChiengMai
Skrevet

Det er jo et konstruert problem da...

Det naturlige ville vel her være å gi barnet etternavnet fra hver av foreldrene, og ikke mellomnavnet (altså det første av to etternavn regnes jo som mellomnavn og ikke etternavn).

Men da ser du bort fra de som nå tar begges navn som dobbelt slektsnavn, altså Hansen-Olsen. Hva så når barna til disse skal gifte seg?

Skrevet

Begge mine har mitt mellomnavn (min mors pikenavn) og mitt etternavn. Det er begge ganske sjeldne navn, og jeg ville gjerne videreføre dem begge to. Eksen har et av de aller vanligste -sen navnene, så det var ikke like viktig for han.

Skrevet

Men da ser du bort fra de som nå tar begges navn som dobbelt slektsnavn, altså Hansen-Olsen. Hva så når barna til disse skal gifte seg?

Da får de finne en løsning på det... hehe

Men ja, når man har doble etternavn med bindestrek blir det straks litt mer problematisk. Tror nok allikevel det løser seg greit.

Skrevet

Hvis jeg fikk barn med kjæresten min i dag ville de fått Fornavn Mittetternavn Hansetternavn. Selv om jeg har to etternavn så har ikke ungene mine fått mer enn ett av dem.

Så om Lise Jensen Dahl får barn med Per Knutsen Lillevik så kan barna hete f.eks. Jon Dahl Lillevik. Ikke noe stort problem synes jeg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Hvis jeg fikk barn med kjæresten min i dag ville de fått Fornavn Mittetternavn Hansetternavn. Selv om jeg har to etternavn så har ikke ungene mine fått mer enn ett av dem.

Så om Lise Jensen Dahl får barn med Per Knutsen Lillevik så kan barna hete f.eks. Jon Dahl Lillevik. Ikke noe stort problem synes jeg.

Joda, men jeg snakker ikke om det som blir slektsnavn + et mellomnavn, jeg snakker om doble slektsnavn, altså de med bindestrek mellom. Det er to helt forskjellige ting.

Skrevet

synes dette med dobbelt opp med etternavn har tatt helt av, jeg...

Hos oss fikk begge farens etternavn, ettersom dette er "finest", jeg har et vanlig -sen etternavn.

Ellers synes jeg barn bør spares for tungvinte dobbeltnavn. Er jo like mye begges barn, selv om et etternavn velges ut. Er det foreldrenes ego som trenger seg på i denne sammenheng..?

Gjest tradisjonelt valg
Skrevet

Problemet du beskriver, er ikke oppkonstuert eller kunstig.

Å gi første generasjon/egne barn morens pikenavn som mellomnavn i tillegg til å gi farens navn til etternavn, blir oppblåst. Det har ingen interesse å vite hennes pikenavn.

Det som har interesse er å vite hvilke mennesker som tilhører samme familie og hvilken slekt de er av. Da holder det med at alle i samme familie har ett og samme etternavn valgt etter trdisjonelt mønster.

Det har i hundrevis av år vært tradisjon for å bruke mannens etternavn som slektsnavn. Man bør ikke gjøre det vanskeligere å følge sine aner bakover i tid ved å tulle med slektsnavn.

Kvinner mister ikke sin identitet ved å ta mannens etternavn. Min kone tok mitt etternavn og beholdt ikke sitt pikenavn da vi giftet oss. Denne tilliten satte jeg veldig pris på.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Problemet du beskriver, er ikke oppkonstuert eller kunstig.

Å gi første generasjon/egne barn morens pikenavn som mellomnavn i tillegg til å gi farens navn til etternavn, blir oppblåst. Det har ingen interesse å vite hennes pikenavn.

Det som har interesse er å vite hvilke mennesker som tilhører samme familie og hvilken slekt de er av. Da holder det med at alle i samme familie har ett og samme etternavn valgt etter trdisjonelt mønster.

Det har i hundrevis av år vært tradisjon for å bruke mannens etternavn som slektsnavn. Man bør ikke gjøre det vanskeligere å følge sine aner bakover i tid ved å tulle med slektsnavn.

Kvinner mister ikke sin identitet ved å ta mannens etternavn. Min kone tok mitt etternavn og beholdt ikke sitt pikenavn da vi giftet oss. Denne tilliten satte jeg veldig pris på.

"Det har i hundrevis av år vært tradisjon for å bruke mannens etternavn som slektsnavn. Man bør ikke gjøre det vanskeligere å følge sine aner bakover i tid ved å tulle med slektsnavn."

Skikkelig glupt tenkt altså! Det finnes slektsbok på slektsbok der det overhodet ikke fremkommer noen som helst informasjon om mors familie, og det er da jaggu meg like interessant for de som driver med slektsgransking som fars familie.

Skrevet

For å unngå problemstillingen fikk snuppa bare mitt etternavn.

Jeg har et etternavn som bare knapt 150 i Norge har. Sambo har et vanlig -sen navn OG tre barn fra før som har hans etternavn.

Men jeg har også tenkt tanken på hva som skjer når de med to etternavn med bindestrek skal gi barnet etternavn...

Skrevet

Jeg har et etternavn som bare knapt 150 i Norge har. Sambo har et vanlig -sen navn OG tre barn fra før som har hans etternavn.

Men jeg har også tenkt tanken på hva som skjer når de med to etternavn med bindestrek skal gi barnet etternavn...

For å ikke snakke om at de skal ha to-tre fornavn, også.

F.eks Julia Kristine Espelin Fjørtoft-Olsen.

Puh. Stakkars unger som skal presentere seg:-)

Skrevet

Jeg har også tenkt slike tanker. Barna våre har fått mitt etternavn som mellomnavn (siden det bare er min familie som heter det), og min manns navn som etternavn. Jeg har det samme.

Hva de velger å gjøre når de en gang gifter seg, det må de nesten bestemme selv.

Men det er klart at når de nå heter f.eks. Astrid van Goren Hansen og skal gifte seg med en som heter Geir Johansen Svendsen så blir det jo litt kuult med barna som kan bli hetende Ole van Goren Lien Joansen Svendsen...

Skrevet

Kun 13 har mitt etternavn i Norge, så da har ikke fremtidig dame noe hun skulle sagt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...