Gå til innhold

Kristen og ikke-kristen sammen?

Anbefalte innlegg

Gjest Feil....
Skrevet

Det var ikke Luther (og jeg regner med han leste Bibelen) sin konklusjon:

"Sin cannot tear you away from him [Christ], even though you commit adultery a hundred times a day and commit as many murders." [Martin Luther, letter to Melanchton, Aug. 1, 1521]

Med andre ord, det er troen som frelser. Ikke handlingen.

Nei. Troen er død uten gjerninger.

Fra Jakobs brev:

24. Dere ser altså at mennesket blir regnet som rettferdig på grunn av gjerninger og ikke bare på grunn av tro. 25. Var det ikke slik med Rahab også, hun som var prostituert? Hun ble regnet som rettferdig på grunn av gjerninger, fordi hun tok imot utsendingene og slapp dem ut en annen vei. 26. For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger.

Kopiert direkte fra www.bibelen.no

Hva Luther sa blir totalt uviktig, ettersom det er det som står i Bibelen.

Det er da INGENTING tvetydig med de setningene som står der.

Det står svart på hvitt at "troen er død uten gjerninger":

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

20

• meg__123!

2

• nøffgakkmøbææ

2

• hidi, the scorpion

2

Skrevet

Nei. Troen er død uten gjerninger.

Fra Jakobs brev:

24. Dere ser altså at mennesket blir regnet som rettferdig på grunn av gjerninger og ikke bare på grunn av tro. 25. Var det ikke slik med Rahab også, hun som var prostituert? Hun ble regnet som rettferdig på grunn av gjerninger, fordi hun tok imot utsendingene og slapp dem ut en annen vei. 26. For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger.

Kopiert direkte fra www.bibelen.no

Hva Luther sa blir totalt uviktig, ettersom det er det som står i Bibelen.

Det er da INGENTING tvetydig med de setningene som står der.

Det står svart på hvitt at "troen er død uten gjerninger":

Man blir frelst bare man tror:

Johannes 3,16:

"For så høyt har Gud elsket verden, at Han gav sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv!"

Bemerk: "hver den som tror"

Gjest Feil....
Skrevet

Man blir frelst bare man tror:

Johannes 3,16:

"For så høyt har Gud elsket verden, at Han gav sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Han ikke skal gå fortapt, men ha evig liv!"

Bemerk: "hver den som tror"

Ja såklart, for å kunne handle, må man kunne tro.

Når man da tror, så må man handle.

Man er ikke automatisk frelst bare fordi man tror.

Matteus 24.13:

"Men den som holder ut til enden, skal bli frelst."

Legg merke til SKAL BLI frelst.

Man er ikke frelst fordi man tror. Men de som har holdt ut til enden kommer, SKAL BLI frelst.

Skrevet

Ja såklart, for å kunne handle, må man kunne tro.

Når man da tror, så må man handle.

Man er ikke automatisk frelst bare fordi man tror.

Matteus 24.13:

"Men den som holder ut til enden, skal bli frelst."

Legg merke til SKAL BLI frelst.

Man er ikke frelst fordi man tror. Men de som har holdt ut til enden kommer, SKAL BLI frelst.

Frelsen kommer etter man er død.

Det er nok bare å tro. Det bør du faktisk vite.

Gjest Feil...
Skrevet

Frelsen kommer etter man er død.

Det er nok bare å tro. Det bør du faktisk vite.

Du tar dessverre mer feil enn du er klar over.

Studer Bibelen nøyere.

Skrevet

Du tar dessverre mer feil enn du er klar over.

Studer Bibelen nøyere.

Det du sier er at både den protestantiske og den katolske kirke er basert på en misforståelse, og at du er den som har "forstått Bibelen"?

*rister på hodet*

Gjest Feil...
Skrevet

Det du sier er at både den protestantiske og den katolske kirke er basert på en misforståelse, og at du er den som har "forstått Bibelen"?

*rister på hodet*

Og hva om jeg gjør det? hvorfor har den protestantiske og den katolske kirken rett? hva som gjør at de har enerett på å konkludere med at det de hevder er rett, er det eneste sanne rette?

Gjest ikke signatur i dag
Skrevet

Og hva om jeg gjør det? hvorfor har den protestantiske og den katolske kirken rett? hva som gjør at de har enerett på å konkludere med at det de hevder er rett, er det eneste sanne rette?

Både den katolske kirken og den protestantiske kirken har jo utvannet Bibelens lære, og blandet det med menneskers lære, når det kommer til spørsmål om hva prestene mener, sier de aldri hva Bibelen lærer men bare hva de selv mener og hvordan de selv tolker Guds Ord.

Hilsen

Skrevet

Nei, bevares. Du bør selvsagt fortelle dem at de har tatt feil hele tide, og at din tolkning av Bibelen er den eneste rette.

*rister på hodet*

Gjest Feil...
Skrevet

Både den katolske kirken og den protestantiske kirken har jo utvannet Bibelens lære, og blandet det med menneskers lære, når det kommer til spørsmål om hva prestene mener, sier de aldri hva Bibelen lærer men bare hva de selv mener og hvordan de selv tolker Guds Ord.

Hilsen

Nettopp.

Så dem hører jeg ihvertfall ikke på.

Gjest Feil...
Skrevet

Nei, bevares. Du bør selvsagt fortelle dem at de har tatt feil hele tide, og at din tolkning av Bibelen er den eneste rette.

*rister på hodet*

Kirken følger menneskers lære, ikke Bibelens lære.

De vender og vrir på det som står i Bibelen slik de passer dem for å holde seg inne med (populær) mennesker som ikke helt liker hva som står i Bibelen.

Slike "lærde" gidder jeg ikke å høre 2 sekunder på en gang, jeg følger Bibelen og det som står der.

Så ja, i mine øyne tar de hakkande gale feil.

Det er Bibelen og dens innhold som er kilden til kunnskapen, ikke hva prester og paver har å måtte si om det.

(for da skulle jo alle de første kristne har hørt på fariseerne og deres merkelige tolkninger av skriftene, og ikke hva som Jesus sa og hva som faktisk stod i skriftene!)

Skrevet

Kirken følger menneskers lære, ikke Bibelens lære.

De vender og vrir på det som står i Bibelen slik de passer dem for å holde seg inne med (populær) mennesker som ikke helt liker hva som står i Bibelen.

Slike "lærde" gidder jeg ikke å høre 2 sekunder på en gang, jeg følger Bibelen og det som står der.

Så ja, i mine øyne tar de hakkande gale feil.

Det er Bibelen og dens innhold som er kilden til kunnskapen, ikke hva prester og paver har å måtte si om det.

(for da skulle jo alle de første kristne har hørt på fariseerne og deres merkelige tolkninger av skriftene, og ikke hva som Jesus sa og hva som faktisk stod i skriftene!)

Men det er jo Bibelen som sier det er troen. Jesus sier det.

Gjest Feil...
Skrevet

Men det er jo Bibelen som sier det er troen. Jesus sier det.

Og Bibelen sier også at troen er død uten gjerninger.

Skal du eksludere en ting og inkludere noe annet?

Skrevet

Verden hadde vært et mye bedre sted uten religioner. Tenk hvis mennesker kunne brukt hjernene sine og ikke en bok når de skal ta avgjørelser!

Så kan man alltid sitte og diskutere om folk gjør det som er riktig eller ei. At folk misforstår bibelen og andre 'hellige' verk.

(Forøvrig, lær deg, Sør tar aldri feil!) *s*

nøffgakkmøbææ
Skrevet

er det ikke forutinntatt å tro at alle kristne har en slik holdning?

jeg er kristen, og sammen med en ikke troende. null problem, religion diskuterer vi bare på prinsipielt grunnlag og det er helt uproblematisk for begge.

vi har vært sammen i 6 år, og diskuterer andre ting så fillene fyker.

religion er derimot null problem!

Skrevet

er det ikke forutinntatt å tro at alle kristne har en slik holdning?

jeg er kristen, og sammen med en ikke troende. null problem, religion diskuterer vi bare på prinsipielt grunnlag og det er helt uproblematisk for begge.

vi har vært sammen i 6 år, og diskuterer andre ting så fillene fyker.

religion er derimot null problem!

Forutinntatt? Jeg trodde det var fellesnevneren ved alle kristne: at de tror Jesus skal vende tilbake snart og dømme levende og døde.

Gjest Joh. 3.16
Skrevet

At det går ann å kverrulere sånn over ting man ikke har greie på!

Gå en tur på møte/gudstjeneste og se at dine påstander er veldig barnslige og uvettige.

Heldigvis er det fler og fler som skjønner at de skal ta et standpunkt for livet, som er veldig viktig. Hvordan vil du leve resten av ditt liv?

Istedetfor å sitte forann PC`n og svare mange ganger på slike innlegg burde du kanskje gjøre noe annet?

Ha en fin kveld og et fint liv.

Skrevet

At det går ann å kverrulere sånn over ting man ikke har greie på!

Gå en tur på møte/gudstjeneste og se at dine påstander er veldig barnslige og uvettige.

Heldigvis er det fler og fler som skjønner at de skal ta et standpunkt for livet, som er veldig viktig. Hvordan vil du leve resten av ditt liv?

Istedetfor å sitte forann PC`n og svare mange ganger på slike innlegg burde du kanskje gjøre noe annet?

Ha en fin kveld og et fint liv.

Ro ned, Sør er en bra mann!

Skrevet

*rister på hodet*

Hehe, alle tror vel at de selv har rett.

Jeg som ikke-kristen mener jo at det ikke finnes riktige tolkninger av Bibelen, da det ikke er Guds ord.

Skrevet

Verden hadde vært et mye bedre sted uten religioner. Tenk hvis mennesker kunne brukt hjernene sine og ikke en bok når de skal ta avgjørelser!

Så kan man alltid sitte og diskutere om folk gjør det som er riktig eller ei. At folk misforstår bibelen og andre 'hellige' verk.

(Forøvrig, lær deg, Sør tar aldri feil!) *s*

"Verden hadde vært et mye bedre sted uten religioner."

Definitivt. Men spørsmålet er om det er mulig. Kanskje ligger det i menneskets natur å utvikle religioner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...