Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skrev til deg for en uke siden og fikk svar 2/2 kl. 13:50.

1. Har hørt fra flere at god appetitt, god energi til vanlige gjøremål og god søvn er tre forhold som taler klart imot en ME-diagnose. Hva mener du om dette?

2. Kroppens reaksjon på anstrengelser er aldri at jeg føler meg utmattet, sliten eller trøtt, men derimot syk: altså akutt feber/feberfølelse, kombinert med den lett gjenkjennelige infeksjonsfornemmelsen. Hvis jeg stopper opp noen minutter, går symptomene over (men kommer jo tilbake igjen ved neste anstrengelse). Forandrer dette noe ifht. ditt svar som jeg tolker dithen at du tror jeg har ME?

3. Du sier at mosjon er bra, men dette forutsetter vel at den er så rolig at jeg ikke fremkaller noen av symptomene nevnt over?

4. Tror du det kan hjelpe om jeg fikk sykmelding for noen uker og brukte dagene til å ta det med ro mens barna er i barnehagen (jobben som tvillingfar ettermiddager/kvelder/netter/helger er det praktisk umulig for meg å unngå)? Jeg har kviet meg for å be om dette, men mange rundt meg (herunder akupunktør jeg går til + arb.giver) mener at dette ikke bør stå uprøvd, siden kroppen min aldri har fått ordentlige restitusjonsbetingelser siden virusinfeksjonen høsten 05.

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Som nevnt i mitt forrige svar er kronisk tretthetssyndrom, postviralt tretthetssyndrom og ME tre delvis overlappende diagnoser uten at årsaken er helt klarlagt og uten at vi har gode diagnosemetoder for å påvise sykdommen. Årsaken til at du føler deg syk etter trening kan være at virusinfeksjonen på en eller annen måte har redusert immunsystemet ditt. Noen ganger ser vi at virus som angriper lymfesystemet (for eksempel mononukleose)kan gi forstørret milt og hovne lymfeknuter som ettervirkning. Trening vil da kunne medføre sykdomsfølelse og spente lymfeknuter. Om du vil bli bedre av sykemelding avhenger blant annet om du føler deg bedre etter å ha fri en weekend eller i jul/sommerferie. Det kan være en indikasjon på om kroppen kommer seg etter hvile.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...