Gå til innhold

Hva kalles den ryggplagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...hvor det kommer ut en "kul" fra ryggmargen -mellom to av ryggvirvlene - og som en kiropraktor kan få på plass, Den låser hele ryggen når den kommer -og man har vondt i et par uker etterpå?

Skrevet

Prolaps - lite eller stort. Om det var det du mente, da.

Skrevet

Prolaps - lite eller stort. Om det var det du mente, da.

Men når jeg leser om prolaps - så står det at da er det selve ryggskivene som har sklidd ut. Det jeg snakker om er at "innmaten" tyter ut som en kul -mellom to skiver.

Skrevet

Men når jeg leser om prolaps - så står det at da er det selve ryggskivene som har sklidd ut. Det jeg snakker om er at "innmaten" tyter ut som en kul -mellom to skiver.

Prolaps er når innmaten i mellomvirvlene (fjæringa mellom beinbitene) i ryggen brister og innmaten tyter ut og presser på ryggnervene.

Selve ryggvirvlene sklir ikke ut sånn uten videre:-)

hidi, the scorpion
Skrevet

En prolaps/skiveutglidning fører til store smerter. Strålesmerter nedover bena eller ut i armene, alt etter hvor prolapset sitter.

Det er absolutt ikke alltid en kiropraktor er villig til å behandle en prolaps. Hos noen er operasjon eneste utvei...

Skrevet

Prolaps er når innmaten i mellomvirvlene (fjæringa mellom beinbitene) i ryggen brister og innmaten tyter ut og presser på ryggnervene.

Jeg fikk en oppstrammer av min flinke, velutdanna kiropraktor. Han sa at folk (og jeg) måtte slutte å kalle det skiveutglidning, for det går ikke an.

Leger kalte det skiveutglidning før også, men vanlige leger har ikke alltid hatt så peiling på ryggplager. Citygirl har rett.

Skrevet

En prolaps/skiveutglidning fører til store smerter. Strålesmerter nedover bena eller ut i armene, alt etter hvor prolapset sitter.

Det er absolutt ikke alltid en kiropraktor er villig til å behandle en prolaps. Hos noen er operasjon eneste utvei...

Men jeg tror ikke det er prolaps jeg mener...

Skrevet

AHA! rart det står feil på alt jeg Googler da!.

Skrevet

jo - det var visst det likevel - hehe

hidi, the scorpion
Skrevet

Men jeg tror ikke det er prolaps jeg mener...

Hvordan er smertene i forbindelse med det du tenker på?

Skrevet

Hvordan er smertene i forbindelse med det du tenker på?

Jeg aner ikke - er ikke meg. Men vedkommende går med ryggen bøyd, kommer seg ikke opp av stol, seng - kauker når h*n blir dratt opp av andre. Det er visst vanvittige smerter....over flere dager - kommer igjen og igjen.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg aner ikke - er ikke meg. Men vedkommende går med ryggen bøyd, kommer seg ikke opp av stol, seng - kauker når h*n blir dratt opp av andre. Det er visst vanvittige smerter....over flere dager - kommer igjen og igjen.

Hekseskudd, kaller vi det i sør!

hidi, the scorpion
Skrevet

Eller lumbago!

Skrevet

Hekseskudd, kaller vi det i sør!

Men er ikke det bare smerter? Trodde ikke det tøyt ut innmat ved hekseskudd?

hidi, the scorpion
Skrevet

Men er ikke det bare smerter? Trodde ikke det tøyt ut innmat ved hekseskudd?

Nei, men lumbgo/hekseskudd er nok det hun tenker på, for ved prolaps er smertene nesten uutholdelige og blir sjeldent behandlet av kiropraktor, men det gjør de ved lumbago...

Skrevet

Nei, men lumbgo/hekseskudd er nok det hun tenker på, for ved prolaps er smertene nesten uutholdelige og blir sjeldent behandlet av kiropraktor, men det gjør de ved lumbago...

Men kiropraktoren sier jo at innmaten tyter ut - og vedkommende brøler av smerte. Rart.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men kiropraktoren sier jo at innmaten tyter ut - og vedkommende brøler av smerte. Rart.

Da har enten kiropaktoren feil eller din venninne. Som de andre sier så tyter det noe ut ved prolaps, men de færreste kiropraktikere vil behandle det, fordi det kan føre til lammelser.

Prolaps er en alvorlig lidelse og kan medføre ufrivillig vannlating/avføring, strålesmerter og delvis lammelse i bena (hvis prolapset sitter lavt).

For mange går prolapset tilbake av seg selv, men ikke for alle.

Skrevet

Jeg fikk en oppstrammer av min flinke, velutdanna kiropraktor. Han sa at folk (og jeg) måtte slutte å kalle det skiveutglidning, for det går ikke an.

Leger kalte det skiveutglidning før også, men vanlige leger har ikke alltid hatt så peiling på ryggplager. Citygirl har rett.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...