Gå til innhold

Hva kalles den ryggplagen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men kiropraktoren sier jo at innmaten tyter ut - og vedkommende brøler av smerte. Rart.

Det er grader av prolaps. Jeg har hatt prolaps jeg ikke har visst om før røntgen flere måneder seinere. VONDT var det, men ikke så mye at jeg skjønte at det var prolaps.

Men man skal være veldig på vakt om - som det sies her - man føler seg lammet i skrittet eller får trøbbel med tissing osv. Da er det rett inn til operasjon, før det har gått for mange timene.

Skrevet

Jeg aner ikke - er ikke meg. Men vedkommende går med ryggen bøyd, kommer seg ikke opp av stol, seng - kauker når h*n blir dratt opp av andre. Det er visst vanvittige smerter....over flere dager - kommer igjen og igjen.

Ser du har fått ulike svar, så da kan du jo få mitt forslag også:

Jeg synes den beste betegnelsen på det du beskriver er "akutt rygg" eller "låsning i ryggen". Tror eldre folk fortsatt kaller det hekseskudd.

Dersom vedkommende kun har smerter i ryggen er det lumbago, dersom det også er utstrålende smerter i ett eller begge ben, så kan det være ischias.

Smertene kan være forårsaket av mange ulike forhold, dersom det er smerter også ned i bena kan det være et prolaps (beskrevet av citygirl), mens smerte i kun selve korsryggen som regel er forårsaket av andre ting.

Akutt låsning kan være svært smertefullt, og ofte vil en kiropraktor eller manuell terapeut kunne løsne på ryggen slik at smertene bedres. Dette er imidlertid mest aktuelt dersom det ikke er mistanke om prolaps.

De fleste tilfeller av akutt rygg går over av seg selv ,ofte med vesentlig bedring etter 5-7 dager. Det eneste som nødvendiggjør at man oppsøker lege med en gang, er dersom det oppstår blærelammelse (lege bør oppsøkes umiddelbart) eller lammelser i bena.

Skrevet

Hvis det er prolaps du mener så mener legene det skal være "rødt flagg" hos kiropraktorer, altså at de ikke skal behandle prolaps... Men endel kiropraktorer gjør det likevel, dvs de behandler slett ikke selve prolapset, men muskelspenninger og smerter sekundært til prolapset. Jeg hadde god nytte av min kiropraktor før jeg ble operert, men han var veldig forsiktig da.

Skrevet

Men når jeg leser om prolaps - så står det at da er det selve ryggskivene som har sklidd ut. Det jeg snakker om er at "innmaten" tyter ut som en kul -mellom to skiver.

http://tinyurl.com/ytx2gw

Skiven består av en fibrøs ring og en gele i midten. Den fibrøse ringen sprekker opp, og innmaten tyter ut gjennom sprekkene, og kan presse på ting og tang.

Så som de andre sier - det er ikke hele skiven som glir ut nei, bare nucleus pulposus :-)

Gjest Lydia Nalen
Skrevet

Eller lumbago!

Lumbago er bare en samlebetegnelse for ryggsmerter.

Skrevet

Ser du har fått ulike svar, så da kan du jo få mitt forslag også:

Jeg synes den beste betegnelsen på det du beskriver er "akutt rygg" eller "låsning i ryggen". Tror eldre folk fortsatt kaller det hekseskudd.

Dersom vedkommende kun har smerter i ryggen er det lumbago, dersom det også er utstrålende smerter i ett eller begge ben, så kan det være ischias.

Smertene kan være forårsaket av mange ulike forhold, dersom det er smerter også ned i bena kan det være et prolaps (beskrevet av citygirl), mens smerte i kun selve korsryggen som regel er forårsaket av andre ting.

Akutt låsning kan være svært smertefullt, og ofte vil en kiropraktor eller manuell terapeut kunne løsne på ryggen slik at smertene bedres. Dette er imidlertid mest aktuelt dersom det ikke er mistanke om prolaps.

De fleste tilfeller av akutt rygg går over av seg selv ,ofte med vesentlig bedring etter 5-7 dager. Det eneste som nødvendiggjør at man oppsøker lege med en gang, er dersom det oppstår blærelammelse (lege bør oppsøkes umiddelbart) eller lammelser i bena.

Vedkommende har fått beskjed av kiropraktor om å knytte nevene sammen og ligge på dem. Det hjelper.

Skrevet

Vedkommende har fått beskjed av kiropraktor om å knytte nevene sammen og ligge på dem. Det hjelper.

Det finnes ulike teknikker for å få "låsningen" til å løsne igjen.

Skrevet

Nei, men lumbgo/hekseskudd er nok det hun tenker på, for ved prolaps er smertene nesten uutholdelige og blir sjeldent behandlet av kiropraktor, men det gjør de ved lumbago...

Det varierer sterkt hvor sterke smerter prolaps gir. En del av de som har prolaps vil ikke merke noe i det hele tatt.

hidi, the scorpion
Skrevet

Det varierer sterkt hvor sterke smerter prolaps gir. En del av de som har prolaps vil ikke merke noe i det hele tatt.

Mulig det, men det bør uansett ikke bekandles av kiropraktor, da det kan forverre tilstanden dramatisk.

Ble selv sendt på CT-undersøkelse av min kiropraktor, da bildene ikke var entydige, og jeg ble jeg nektet videre behandling.

Skrevet

Mulig det, men det bør uansett ikke bekandles av kiropraktor, da det kan forverre tilstanden dramatisk.

Ble selv sendt på CT-undersøkelse av min kiropraktor, da bildene ikke var entydige, og jeg ble jeg nektet videre behandling.

Nei, det er som det sies et annet sted i tråden at mistanke om prolaps skal fungere som "rødt flagg" i forhold til manipulasjonsbehandling.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, det er som det sies et annet sted i tråden at mistanke om prolaps skal fungere som "rødt flagg" i forhold til manipulasjonsbehandling.

Har sagt det hele tiden!

Så jeg er ikke sikker på hva du mener...?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...