Gå til innhold

Har noen peiling på kamera? EOS 400d..hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest får ikke til
Skrevet

Hei. Nå trenger jeg hjelp. Jeg har et kamera her, canon eos 400d. Men bildene mine blir kjempemørke, omtrent uansett hvilke innstillinger jeg bruker!

Jeg kan veldig lite om å fotografere, så håper noen av dere kan hjelpe meg. Jeg har stilt ISO-verdien, lukkertiden, blenderåpning og hvitbalanse. Likevel får jeg det ikke lyst nok uansett hva jeg stiller på. Lukkertid 1/250, blendertall 8.0, ISO 800 og WB - dagslys burde vel gi lyse bilder?

Når jeg måler lyset ser jeg at det er altfor mørkt, men eneste måten jeg fårlyse bilder på er å stille lukkertiden til under 1/4, da står det 0"5 o.l. Men jeg kan jo ikke ha så lang lukkertid for klare bilder..

Jeg trenger virkelig hjelp, håper noen har peiling.

Noen ideer om hva jeg bør stille på og hva jeg gjør galt?

Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilket lys du tar bilder i, men innendørs funker ikke dette i allefall. Da må du ned på blender 2.8 eller større (husk at jo lavere tall, jo større lysåpning) og en del lenger lukkertid, selv med såpass høy ISO. Blender 8 er for liten lysåpning til dårlige lysforhold.

Et tips kan være å stille kameraet på auto og ta noen prøvebilder, for så å sjekke hvilke innstillinger kameraet tok bilde med. Da får du en pekepinn.

Gjest får ikke til
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilket lys du tar bilder i, men innendørs funker ikke dette i allefall. Da må du ned på blender 2.8 eller større (husk at jo lavere tall, jo større lysåpning) og en del lenger lukkertid, selv med såpass høy ISO. Blender 8 er for liten lysåpning til dårlige lysforhold.

Et tips kan være å stille kameraet på auto og ta noen prøvebilder, for så å sjekke hvilke innstillinger kameraet tok bilde med. Da får du en pekepinn.

Takk for tips, det med auto skal jeg prøve.

Jeg er som sagt helt nybegynner, og selv om jeg var ute i sollys med de innstillingene jeg nevnte ble bildene nesten sorte. Og jeg har ikke stativ, så kunne ikke ha altfor lang lukkertid heller.

Huff, syns dette er vanskelig jeg! Kjedelig å være nybegynner på slike tekniske ting..

Men takk for tips :)

Skrevet

Jeg er som sagt helt nybegynner, og selv om jeg var ute i sollys med de innstillingene jeg nevnte ble bildene nesten sorte. Og jeg har ikke stativ, så kunne ikke ha altfor lang lukkertid heller.

Huff, syns dette er vanskelig jeg! Kjedelig å være nybegynner på slike tekniske ting..

Ute i sollys skal dette være mer enn nok for å få lyse bilder, ja. Men det er vanskelig å si noe mer fornuftig uten å teste kameraet selv :)

Skrevet

Forresten, om du har kjøpt kameraet i en fotobutikk, så stikk innom der og få dem til å sjekke at alt er i orden med kameraet og gi deg noen start-tips.

Gjest får ikke til
Skrevet

Ute i sollys skal dette være mer enn nok for å få lyse bilder, ja. Men det er vanskelig å si noe mer fornuftig uten å teste kameraet selv :)

Nei, skjønner at det er vanskelig når du ikke ser selv. Det er heller ikke mitt kamera, men har lånt det fra skolen til en fotooppgave. Men jeg skal høre der i morgen, så da går det nok bra:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...