Gå til innhold

Til Egypt

Anbefalte innlegg

Gjest hannah BEE
Skrevet

Jeg er gravid og vi bestilte reise til egypt før jeg visste det.Når vi reiser er jeg i uke 15.Er det farlig å reise til Egypt med en liten baby i magen ?

Skrevet

Ikke farlig nei. Pass bare på å ikke spis dårlig stekt kjøtt, unngå katter og katteskitt (pga toxoplasmosebakterier som kan gi fosterskade) og vær flink med håndhygienen. Gå noen turer på flyet, strekk på beina og ikke ha på støveletter eller sko som strammer.

Reis og kos deg - og nyt ferien!

Skrevet

Jeg var akkurat i din situasjon for 4 år siden. Jeg rådførte meg med både lege og vaksinasjonskontor, og begge hellet mot å FRARÅDE meg det, selv om det SANNSYNLIGVIS ville gå helt fint.

Men jeg dro, og angrer ikke på det.

Heldigvis var jeg vaksinert mot Hepatitt fra før, den vaksinen skal man visst ikke ta mens man er gravid.

Jeg bekymret meg også endel for toksoplasmose, men var så "lur" at jeg sjekket på forhånd om jeg var immun. Og det var jeg faktisk! Så da slapp jeg å tenke mer på det.

Men så var det de andre skumle bakteriene da, listeria og sånt. Det er jo mye mer av det på de breddegrader, man kan aldri vite.

For å stille sterkest mulig tok vi drikkevaksine mot magetrøbbel før vi dro.

Men det hjalp ikke :-P Vi ble dårlige i magen alle sammen, såpass at vi trengte lege (men ikke innleggelse). Vi bodde heldigvis på et hotell med god standard og egen engelsktalende lege. Men jeg følte likevel for å sjekke opp om medisinen jeg fikk kunne tas av gravide (selv om han forsikret det). Så jeg ringte tulling til legekontoret mitt i Norge og stod i laaaaaang og dyr telefonkø flere ganger for å få svar. Selvfølgelig var ikke virkestoffet i bruk i Europa, så det måtte sjekkes på litt flere hold.

Men det var trygt, jeg tok medisin og ble langsomt men sikkert frisk igjen.

Må også føye til at NESTEN ALLE på hotellet og rundt ble mer eller mindre dårlige i magen i de ukene, uten at det nødvendigvis trengte å være noe galt med hotellkjøkkenet. Vi var også på en overnattingstur til Cairo, der var det enda verre, ene guiden sa at det "omtrent var nok å puste inn lufta der". Jeg snakket også med en innfødt, og han sa at DE "aldri" var syke, de er jo vant til bakteriene der nede...

Alt i alt hadde vi en FIN tur selv om jeg måtte droppe dykkingen jeg hadde planlagt, jeg var jo heller ikke gravid da vi bestilte. Det var kjempefint å snorkle også. Og vi fikk sett masse, mye mer enn på en vanlig kjedelig sydentur.

Jeg ville gjort det igjen, men altså: ingen kan garantere deg at det går bra. Ei heller i Norge, men sjansene er bedre.

For øvrig så reiste jeg alene med to barn (da 4 og 6) og voksende mage, mannfolka der nede lurte FÆLT på hvor mannen min var :-P Ble nok kofferter å bakse med alene ihvertfall :-)

Skrevet

Jeg var akkurat i din situasjon for 4 år siden. Jeg rådførte meg med både lege og vaksinasjonskontor, og begge hellet mot å FRARÅDE meg det, selv om det SANNSYNLIGVIS ville gå helt fint.

Men jeg dro, og angrer ikke på det.

Heldigvis var jeg vaksinert mot Hepatitt fra før, den vaksinen skal man visst ikke ta mens man er gravid.

Jeg bekymret meg også endel for toksoplasmose, men var så "lur" at jeg sjekket på forhånd om jeg var immun. Og det var jeg faktisk! Så da slapp jeg å tenke mer på det.

Men så var det de andre skumle bakteriene da, listeria og sånt. Det er jo mye mer av det på de breddegrader, man kan aldri vite.

For å stille sterkest mulig tok vi drikkevaksine mot magetrøbbel før vi dro.

Men det hjalp ikke :-P Vi ble dårlige i magen alle sammen, såpass at vi trengte lege (men ikke innleggelse). Vi bodde heldigvis på et hotell med god standard og egen engelsktalende lege. Men jeg følte likevel for å sjekke opp om medisinen jeg fikk kunne tas av gravide (selv om han forsikret det). Så jeg ringte tulling til legekontoret mitt i Norge og stod i laaaaaang og dyr telefonkø flere ganger for å få svar. Selvfølgelig var ikke virkestoffet i bruk i Europa, så det måtte sjekkes på litt flere hold.

Men det var trygt, jeg tok medisin og ble langsomt men sikkert frisk igjen.

Må også føye til at NESTEN ALLE på hotellet og rundt ble mer eller mindre dårlige i magen i de ukene, uten at det nødvendigvis trengte å være noe galt med hotellkjøkkenet. Vi var også på en overnattingstur til Cairo, der var det enda verre, ene guiden sa at det "omtrent var nok å puste inn lufta der". Jeg snakket også med en innfødt, og han sa at DE "aldri" var syke, de er jo vant til bakteriene der nede...

Alt i alt hadde vi en FIN tur selv om jeg måtte droppe dykkingen jeg hadde planlagt, jeg var jo heller ikke gravid da vi bestilte. Det var kjempefint å snorkle også. Og vi fikk sett masse, mye mer enn på en vanlig kjedelig sydentur.

Jeg ville gjort det igjen, men altså: ingen kan garantere deg at det går bra. Ei heller i Norge, men sjansene er bedre.

For øvrig så reiste jeg alene med to barn (da 4 og 6) og voksende mage, mannfolka der nede lurte FÆLT på hvor mannen min var :-P Ble nok kofferter å bakse med alene ihvertfall :-)

Jeg blir uten unntak dårlig i magen når jeg er i Spania (har ikke vært i Egypt) når jeg drikker vann fra flaske. De sier det ikke er bra å drikke vann fra springen, men det er heller ikke bra å drikke vann med saltinnhold på over 4%. Det får man diaré av...

Det meste av vannet man får kjøpt i butikkene har saltinnhold på over 4%, jeg har faktisk sett helt opp til 25%, og det er IKKE bra om man vil holde seg bra.

Liker du Lightbrus, ville jeg heller holdt meg til det de dagene ferien varte...

Gjest hannah BEE
Skrevet

Jeg blir uten unntak dårlig i magen når jeg er i Spania (har ikke vært i Egypt) når jeg drikker vann fra flaske. De sier det ikke er bra å drikke vann fra springen, men det er heller ikke bra å drikke vann med saltinnhold på over 4%. Det får man diaré av...

Det meste av vannet man får kjøpt i butikkene har saltinnhold på over 4%, jeg har faktisk sett helt opp til 25%, og det er IKKE bra om man vil holde seg bra.

Liker du Lightbrus, ville jeg heller holdt meg til det de dagene ferien varte...

Nå har jeg snakket med jordmor og hun anbefaler meg om å ikke reise til Egypt.Matforgiftning og toksoplasmose....Blodpropp på flyet og jeg vet ikke hva.Men vi reiser !Jeg skal ha med meg spritservietter, knekkebrød og smøreost, skal ikke ta i katter eller hunder og jeg skal vandre rundt i flyet så leneg det er i lufta.

Jeg vil til sol og varme med mann og barn :) Og jeg Skal ta vare på lillefrø :)

Skrevet

Nå har jeg snakket med jordmor og hun anbefaler meg om å ikke reise til Egypt.Matforgiftning og toksoplasmose....Blodpropp på flyet og jeg vet ikke hva.Men vi reiser !Jeg skal ha med meg spritservietter, knekkebrød og smøreost, skal ikke ta i katter eller hunder og jeg skal vandre rundt i flyet så leneg det er i lufta.

Jeg forstår deg godt :-)

Jeg brukte støttestrømpebukse på flyet og dessuten på bussreise til Cairo, det var sikkert lurt, men mest fordi jeg hadde begynt å få åreknuter (3dje svangerskap).

Ville ha testet for toksoplasmose før jeg dro, godt å vite om du faktisk er trygg (som meg).

GOD TUR!

Skrevet

Det gjør du jaggu meg rett i. Ta dine forholdsregler, så får dere en flott tur. Det er bedre nå, før du får enda flere å løpe etter når dere skal på ferie og slappe av :)

Kos dere masse!

PS; Pass deg for saltinnholdet i flaskevannet, er det for høyt, får du diaré...

Gjest Mor til Oliver
Skrevet

Hei.

Jeg vet ikke hvordan det er og være gravid og dra til Egypt, men jeg har nettopp kommet hjem derfra nå og har storkost meg.Men jeg har ett råd.Kjøp en liten flaske med desinfeksjonsgele og bruk den myyyyyyye.Vask deg alltid på hendene når du har tatt i pengene der nede (de er bakteriebomber)Ha en egen lommebok som du kaster før du drar hjem.Vask hendene til nesten det sykelige så unngår du mye trøbbel.

• 1 måned senere...
Skrevet

Det jordmor sa til meg da jeg fortalte vi skulle på sydenferie og jeg var gravid, var at frarådet ALLE gravide å dra til Egypt og Tyrkia. Dette fordi det er de landene der flest får alvorlig matforgiftning.

Har du mulighet til å ombestille til et annet land, så hadde jeg definitivt gjort det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...