Gå til innhold

Sende 16-åringer alene på fjelltur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt en diskusjon på gang hjemme.

Min 16-årige datter spurte meg om lov til å dra alene til leiligheten på fjellet til helga, sammen med to veninner.

Disse venninne fyller 16 i løpet av året.

Det er voksne og skikkelige jenter, men jeg sa blankt nei.

Hun ville ha en forklaring på hvorfor jeg sa nei. Jeg sa at jeg var redd for at de skulle forsøke å lure seg inn på baren i etasjen under. Der er det 18-års-grense (eller 21) etter kl.22.00.

Hun sier at de kun vil gå ned dit å kjøpe kakao og tacoships før kl.22.00.

Jeg sa likevel nei.

Så går hun til faren sin og spør og han sier ja.

Jeg har gitt etter og helt ærlig ser jeg ikke for meg at det kan skje så mye galt. Jentene vil kjøre slalom og drikke kakao i baren. Det er ihvertfall hva de sier, og min datter har aldri gitt meg grunn til engstelse.

Ikke er det slike tilstander der som i Hemsedal heller, og det er bare den unge alderen som gjør at jeg føler at jeg -bør- si nei.

Egentlig tror jeg dette vil gå veldig fint.

Og når jeg tenker tilbake, var jeg vel ikke mer enn 17 år jeg heller. Litt eldre bare.

Har dere noen synspunkter på dette?

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caloni Makaroni

6

• Piraye

4

• Lisabeth

2

• Moraki

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg reagerer vel mest på at når du sier nei, går hun til faren som sier ja. Hvorfor sørger dere ikke for å være samkjørte på slike avgjørelser?

Skrevet

Jeg reagerer vel mest på at når du sier nei, går hun til faren som sier ja. Hvorfor sørger dere ikke for å være samkjørte på slike avgjørelser?

Ja, du kan så si. Har ingen god forklaring.

Gjest også en mamma
Skrevet

Personlig syns jeg du var for streng. Hun er 16 år, skal reise med to andre 16-åringer, som alle tre er fornuftige jenter.

Hva er du redd for? Alkohol? Det får de tak i hvis de vil, også når de er hjemme i "trygge" omgivelser. Gutter? Vel... det er definitivt også tilgjengelig bestandig.

Jeg ville hatt litt bekymring rundt sikkerheten generelt, (altså risikoen for at de blir voldtatt, ranet og sånt), men fornuftige jenter som passer på hverandre... La dem reise!

Skrevet

Personlig syns jeg du var for streng. Hun er 16 år, skal reise med to andre 16-åringer, som alle tre er fornuftige jenter.

Hva er du redd for? Alkohol? Det får de tak i hvis de vil, også når de er hjemme i "trygge" omgivelser. Gutter? Vel... det er definitivt også tilgjengelig bestandig.

Jeg ville hatt litt bekymring rundt sikkerheten generelt, (altså risikoen for at de blir voldtatt, ranet og sånt), men fornuftige jenter som passer på hverandre... La dem reise!

Jeg er vel egentlig ikke redd for noenting, annet enn at alderen til jentene gjør at jeg er usikker på hva man bør og ikke bør tillate,og derfor ønsker synspunkter.

Jeg er glad for ditt svar.

Skrevet

Kjøpe kakao i baren?! *Hehehehe*

Jada. Den er åpen hele døgnet. Restaurant og bar og der pleier vi å kjøpe oss kakao med krem etter skituren. Kjempegod kakao der skjønner du;)

Aisha1365380364
Skrevet

Jeg synes at hun, med sin fornuftige oppførsel, fortjener å få lov til litt mer enn tenåringer som alltid driver med tull. Du kan jo si det til henne, at du synes 16 er litt ungt, men at siden hun er så fornuftig skal hun få lov? :)

Jeg var en slik "snill" ungdom selv, og det er egentlig ikke så mange fordeler å høste av det som man skulle tro. Så en belønning for dette synes jeg er helt topp. :)

Skrevet

Jeg synes at hun, med sin fornuftige oppførsel, fortjener å få lov til litt mer enn tenåringer som alltid driver med tull. Du kan jo si det til henne, at du synes 16 er litt ungt, men at siden hun er så fornuftig skal hun få lov? :)

Jeg var en slik "snill" ungdom selv, og det er egentlig ikke så mange fordeler å høste av det som man skulle tro. Så en belønning for dette synes jeg er helt topp. :)

Hun skjønner nok at det er derfor hun får lov nå og hun skjønner nok at hvis det skjer noe tull, får hun ikke lov mer.

Skrevet

Så sant de er såpass fornuftige som du gir uttrykk for, så ser jeg ikke problemet. Man må jo huske på at man selv har vært ung en gang, og ting kan de finne på hjemme også.

Jeg lurer mer på hvordan hun spurte faren etter at du hadde sagt nei. Om det var "mamma sa nei, jeg lurer på hva du synes", så er det greit... Om hun ikke fortalte (før eller etter at hun spurte) at hun hadde spurt deg og du sa nei, så synes jeg IKKE det er like ok...

Hvis du egentlig hadde lyst til å si ja selv, så går det an å forklare henne det - men også si at hvis hun spør dere for å sette dere opp mot hverandre på en måte, så blir det absolutt nei neste gang.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg synes de burde få lov til dette. Hvis de er så fornuftige som du sier, greier de fint å passe på seg selv en helg.

Kua må huske at hun har vært kalv en gang, vet du. ;)

Skrevet

Jeg synes hun kan få reise. Da jeg var 16 hadde jeg vært på mange hytteturer uten voksne. Det var riktignok ingen bar i fjellheimen "min", bare bjørkelegger så langt øyet kunne se :-)

Det som er dumt er at mor sier nei og far sier ja. Da blir liksom den enes autoritet trukket i tvil, og det er ikke morsomt. Dersom det er et engangstilfelle at det er slik, er det kanskej ikke så mye å henge seg opp i.

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg synes de burde få lov til dette. Hvis de er så fornuftige som du sier, greier de fint å passe på seg selv en helg.

Kua må huske at hun har vært kalv en gang, vet du. ;)

Enkelte ganger virker det som om godt voksne folk bare har blitt født vokse, liksom. Da jeg var barn og ungdom husker jeg at jeg satt og intenst forsøkte å finne på en måte jeg kunne huske ulike situasjoner på, så jeg ikke skulle bli like teit når jeg voksen, som det jeg syntes de fleste daværende voksne var.

Uten sammligning med trådstarter forøvrig, altså. Bare en tanke jeg kom på :)

Skrevet

Jeg synes hun kan få reise. Da jeg var 16 hadde jeg vært på mange hytteturer uten voksne. Det var riktignok ingen bar i fjellheimen "min", bare bjørkelegger så langt øyet kunne se :-)

Det som er dumt er at mor sier nei og far sier ja. Da blir liksom den enes autoritet trukket i tvil, og det er ikke morsomt. Dersom det er et engangstilfelle at det er slik, er det kanskej ikke så mye å henge seg opp i.

"Dersom det er et engangstilfelle at det er slik, er det kanskej ikke så mye å henge seg opp i"

Nei, jeg synes ikke det.

Saken er at det var jeg som sa for ett par år siden da vi kjøpte leiligheten at når hun ble 16 så skulle hun få lov til å dra alene.

Dette har hun ikke glemt, men det hadde jeg og jeg kunne ikke helt skjønne hvorfor jeg har sagt det heller:)

Egentlig min feil dette, men nå får hun altså lov.

Skrevet

"Dersom det er et engangstilfelle at det er slik, er det kanskej ikke så mye å henge seg opp i"

Nei, jeg synes ikke det.

Saken er at det var jeg som sa for ett par år siden da vi kjøpte leiligheten at når hun ble 16 så skulle hun få lov til å dra alene.

Dette har hun ikke glemt, men det hadde jeg og jeg kunne ikke helt skjønne hvorfor jeg har sagt det heller:)

Egentlig min feil dette, men nå får hun altså lov.

Har man først lovet noe blir det _aldri_ glemt :-) Jeg forsøker så godt jeg kan å ikke love noe overilt, men jeg har glemt meg bort mange ganger allerede....

Skrevet

Enig med de andre, det burde gå greit. Men ta en prat med henne der du er tydelig på hva du er redd for.

F.eks: pass på hverandre, ikke drikke seg full (men gå i så fall ikke alene!), ikke inviter gutter på fest i leiligheten...

Skrevet

Ettersom jeg kan se har du ingen grunn til å si nei, og hvorfor sier du nei da?

Som du sier har hun ikke gitt deg grunn til å tvile på henne. Det blir å si nei bare for å vise at det er du som bestemmer.

Skrevet

Enkelte ganger virker det som om godt voksne folk bare har blitt født vokse, liksom. Da jeg var barn og ungdom husker jeg at jeg satt og intenst forsøkte å finne på en måte jeg kunne huske ulike situasjoner på, så jeg ikke skulle bli like teit når jeg voksen, som det jeg syntes de fleste daværende voksne var.

Uten sammligning med trådstarter forøvrig, altså. Bare en tanke jeg kom på :)

Hehe. Helt enig. Husker også jeg lovte megselv at jeg ikke skulle glemme hvordan det var å være ung, for å unngå å bli like gniene som voksne!

Har inntrykk av at veldig mange her på forumet er født voksne ja, og med a4-boka om "regelridning og barneoppdragelse" utlest og fillete. "2350 dagen -før- h*n fyller 18 kan h*n -ikke- være lenger ute enn til 2100 og absolutt ikke drikke. 0010 dagen h*n fyller 18, er h*n voksen!"

Skrevet

Jeg synes helt klart at hun skal få lov..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...