Gå til innhold

Sende 16-åringer alene på fjelltur?

Anbefalte innlegg

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg er vel egentlig ikke redd for noenting, annet enn at alderen til jentene gjør at jeg er usikker på hva man bør og ikke bør tillate,og derfor ønsker synspunkter.

Jeg er glad for ditt svar.

Klart hun må få lov! Det blir en test for dere begge to...

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Caloni Makaroni

6

• Piraye

4

• Lisabeth

2

• Moraki

1

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mimre...

Da jeg var 17 år fikk jeg være med ei venninne som var nettopp fylt 18. Vi følte oss veldig voksne. Vi var yre og hadde gutter/menn med oss i campingvogna, men de var like snille som oss, så "ingenting" skjedde.

16 åringer hørses ungt ut...

1. klasse på videregående.... DA er det ikke lett å holde innpåslitne gutter borte...

Bar i første etasje...Hmmm....Jeg var vel 16 år da jeg klarte å snike meg inn på 18 års aldersgrense og ble påspandert øl....

Tja...Det finnes unge jenter som får lov å reise lenger enn til fjells når de er 16.

Men jeg selv hadde nok ventet ett år med å sende jenter til fjells....Tror jeg.Hadde sagt nei.

Skrevet

Jeg hadde ikke primært bekymret meg for hva de kan komme til å finne på, men på hvorvidt de klarer å sette grenser i forhold til andre.

Det blir litt som med "alenehjemmefester" - man inviterer noen få man liker, og plutselig sprer ryktet seg.

Skrevet

Jeg hadde ikke betenkt meg hvis det var datteren min da hun var 16. Hun hadde fått lov :o)

Caloni Makaroni
Skrevet

Hehe. Helt enig. Husker også jeg lovte megselv at jeg ikke skulle glemme hvordan det var å være ung, for å unngå å bli like gniene som voksne!

Har inntrykk av at veldig mange her på forumet er født voksne ja, og med a4-boka om "regelridning og barneoppdragelse" utlest og fillete. "2350 dagen -før- h*n fyller 18 kan h*n -ikke- være lenger ute enn til 2100 og absolutt ikke drikke. 0010 dagen h*n fyller 18, er h*n voksen!"

Jepp! Husker jo selv, at det var vanlig å begynne å drikke på midten/mot slutten av ungdomsskolen, altså i 14-15årsalderen. Nå tenker jeg at det ikke er vanlig å begynne før senere, men det viser vel bare at jeg har begynt å bli voksen jeg også, for det er nok ikke tilfelle ;) Selv var jeg full første gang da jeg var 16, og da var jeg en av de siste i vennegjengen (og generelt sett) som begynte å drikke, og jeg følte selv at jeg var ganske "sen" også, selv om jeg trivdes godt som "ikke-drikkende", det var noe jeg valgte selv. Selvsagt sa jo ikke foreldrene mine "ja" til alkohol, men de overså det går jeg ut i fra, fortrengte at sånt kunne foregå ;) Så lenge jeg holdt "innetidene" (så lenge jeg hadde det), så var det greit, tror jeg.

Skrevet

Mimre...

Da jeg var 17 år fikk jeg være med ei venninne som var nettopp fylt 18. Vi følte oss veldig voksne. Vi var yre og hadde gutter/menn med oss i campingvogna, men de var like snille som oss, så "ingenting" skjedde.

16 åringer hørses ungt ut...

1. klasse på videregående.... DA er det ikke lett å holde innpåslitne gutter borte...

Bar i første etasje...Hmmm....Jeg var vel 16 år da jeg klarte å snike meg inn på 18 års aldersgrense og ble påspandert øl....

Tja...Det finnes unge jenter som får lov å reise lenger enn til fjells når de er 16.

Men jeg selv hadde nok ventet ett år med å sende jenter til fjells....Tror jeg.Hadde sagt nei.

Nei, de er 10 endene-klassinger.

Skrevet

Hvis hun er 16 år og har vett og forstand i behold så hadde jeg stolt på henne til det motsatte var bevist.

Er det ingen andre der som kjenner dere og som også vet hvem din datter er?, da er det vanskeligere for henne å snike seg inn på baren uten at du får vite det senere.

Skrevet

Enkelte ganger virker det som om godt voksne folk bare har blitt født vokse, liksom. Da jeg var barn og ungdom husker jeg at jeg satt og intenst forsøkte å finne på en måte jeg kunne huske ulike situasjoner på, så jeg ikke skulle bli like teit når jeg voksen, som det jeg syntes de fleste daværende voksne var.

Uten sammligning med trådstarter forøvrig, altså. Bare en tanke jeg kom på :)

Jeg hadde samboer i den alderen jeg :)

Vi bodde hjemme hos mamma da på pikerommet ;)

Caloni Makaroni
Skrevet

Jeg hadde samboer i den alderen jeg :)

Vi bodde hjemme hos mamma da på pikerommet ;)

-Det- er det nok ikke alle mammaer som ville godkjent! ;)

Skrevet

-Det- er det nok ikke alle mammaer som ville godkjent! ;)

Nei å det skjønner jeg godt, har selv en gutt som nærmer seg ungdomstid med stormskritt ;)

Jeg var nok til å stole på pluss at sambo var 8 år eldre og en ordentlig mann selv om vi fstet å styrte på som vanlige ungdommer.

Han er faktisk min samboer ennå å det sier ganske mye om ham hehe :)

Caloni Makaroni
Skrevet

Nei å det skjønner jeg godt, har selv en gutt som nærmer seg ungdomstid med stormskritt ;)

Jeg var nok til å stole på pluss at sambo var 8 år eldre og en ordentlig mann selv om vi fstet å styrte på som vanlige ungdommer.

Han er faktisk min samboer ennå å det sier ganske mye om ham hehe :)

Oi, det var ikke verst!

Skrevet

Jeg ville latt henne dra. Synes du er veldig streng, og hun kommer sikkert til å gjøre ting bak ryggen din i fremtiden.

Skrevet

Jepp! Husker jo selv, at det var vanlig å begynne å drikke på midten/mot slutten av ungdomsskolen, altså i 14-15årsalderen. Nå tenker jeg at det ikke er vanlig å begynne før senere, men det viser vel bare at jeg har begynt å bli voksen jeg også, for det er nok ikke tilfelle ;) Selv var jeg full første gang da jeg var 16, og da var jeg en av de siste i vennegjengen (og generelt sett) som begynte å drikke, og jeg følte selv at jeg var ganske "sen" også, selv om jeg trivdes godt som "ikke-drikkende", det var noe jeg valgte selv. Selvsagt sa jo ikke foreldrene mine "ja" til alkohol, men de overså det går jeg ut i fra, fortrengte at sånt kunne foregå ;) Så lenge jeg holdt "innetidene" (så lenge jeg hadde det), så var det greit, tror jeg.

Drakk første gang når jeg var 13, og begynte å drikke regelmessig når jeg var 14. Early bird ja, men husker vi hadde med oss ei jente på 11(!!!!). Her var det "vanlig" å -ha- drukket innen ungdomsskolen var ferdig, kanskje mindre vanlig å drikke regelmessig.

Hehe, ja begynner vel kanskje å bli voksen da. Jeg blir overraset om jeg som i helga kom over en 18åring som bare hadde vært full en gang før(og det var for litt siden), jeg er enda overbevist om at unger ned i 14 tester alkohol. Overrasker meg ikke, og litt med grunnlag i hvordan unger det er, synes jeg det kan være greit. Men når jeg -ser- 14-15åringer røyke eller drikker, de ser jo faen meg ut som 9åringer!! *sukk* begynner nok også å bli voksen...

Mamma likte heller ikke drikkinga, men så lenge hun noenlunde visste hvor jeg skulle og at jeg kom hjem når jeg skulle, eller i det minste deromkring bare jeg sa ifra, så sa hun ikke så mye. Tror hun følte det var viktigere at hun visste hva som skjedde og hvor jeg var og at hun kunne stole på meg, og det synes jeg søren ta er riktig.

Er langt fra alkis nå, og det at jeg begynte tidlig gjorde bare at jeg også lærte meg hvor mye jeg IKKE skulle drikke tidlig. Ikke no værre enn det.

Skrevet

Jeg ville latt henne dra. Synes du er veldig streng, og hun kommer sikkert til å gjøre ting bak ryggen din i fremtiden.

Hun får jo lov.

Caloni Makaroni
Skrevet

Drakk første gang når jeg var 13, og begynte å drikke regelmessig når jeg var 14. Early bird ja, men husker vi hadde med oss ei jente på 11(!!!!). Her var det "vanlig" å -ha- drukket innen ungdomsskolen var ferdig, kanskje mindre vanlig å drikke regelmessig.

Hehe, ja begynner vel kanskje å bli voksen da. Jeg blir overraset om jeg som i helga kom over en 18åring som bare hadde vært full en gang før(og det var for litt siden), jeg er enda overbevist om at unger ned i 14 tester alkohol. Overrasker meg ikke, og litt med grunnlag i hvordan unger det er, synes jeg det kan være greit. Men når jeg -ser- 14-15åringer røyke eller drikker, de ser jo faen meg ut som 9åringer!! *sukk* begynner nok også å bli voksen...

Mamma likte heller ikke drikkinga, men så lenge hun noenlunde visste hvor jeg skulle og at jeg kom hjem når jeg skulle, eller i det minste deromkring bare jeg sa ifra, så sa hun ikke så mye. Tror hun følte det var viktigere at hun visste hva som skjedde og hvor jeg var og at hun kunne stole på meg, og det synes jeg søren ta er riktig.

Er langt fra alkis nå, og det at jeg begynte tidlig gjorde bare at jeg også lærte meg hvor mye jeg IKKE skulle drikke tidlig. Ikke no værre enn det.

Helt som i mitt miljø, det. De aller fleste hadde vært fulle før de gikk ut av ungdomsskolen, og mange var på fylla nesten hver helg. Husker en gutt i klassen min, han hadde typisk 13/14-åringjobb med å levere søndagsaviser tidlig om morgenen, men han pleide da å være på fest natta før, og døgne, og så levere avisene mens han fortsatt var god og full ;) Men de fleste i den alderen (og kanskje opp til et stykke på vei i videregående) oppfører seg jo helt forferdelig fjollete når de er fulle. Kaster man opp er det litt ekkelt, men også ganske kult, og beviser bare at "han var full, ass!!".

11 år synes jeg hørtes urovekkende tidlig ut, da synes jeg det bør gripes fatt i av enten foreldre (som lar barnet være ute til sent på natt...?), eller barnevernet. Rundt 14 års alder må man vel bare innse at alkoholen melder ankomst. Det er en magisk grense mellom barneskolen og ungdomsskolen, synes jeg.

Skrevet

Helt som i mitt miljø, det. De aller fleste hadde vært fulle før de gikk ut av ungdomsskolen, og mange var på fylla nesten hver helg. Husker en gutt i klassen min, han hadde typisk 13/14-åringjobb med å levere søndagsaviser tidlig om morgenen, men han pleide da å være på fest natta før, og døgne, og så levere avisene mens han fortsatt var god og full ;) Men de fleste i den alderen (og kanskje opp til et stykke på vei i videregående) oppfører seg jo helt forferdelig fjollete når de er fulle. Kaster man opp er det litt ekkelt, men også ganske kult, og beviser bare at "han var full, ass!!".

11 år synes jeg hørtes urovekkende tidlig ut, da synes jeg det bør gripes fatt i av enten foreldre (som lar barnet være ute til sent på natt...?), eller barnevernet. Rundt 14 års alder må man vel bare innse at alkoholen melder ankomst. Det er en magisk grense mellom barneskolen og ungdomsskolen, synes jeg.

De begynner litt rett etter konfirmasjonen og slik var det i min tid også:)

Caloni Makaroni
Skrevet

De begynner litt rett etter konfirmasjonen og slik var det i min tid også:)

Ei jeg vet om var på fylla kvelden før konfirmasjonen og skinna seg. Moderen var ikke blid ;)

Gjest Elextra
Skrevet

Tror ikke det vil føre særlig godt med seg om du sier nei, spesielt ikke om du tidligere har lovet henne dette.

Når det er sagt var jeg selv en snill og ganske uskyldig sekstenåring. Likevel hadde vi nok lurt oss ned i baren på kvelden (om vi kom inn), om det var vi som var i leieligheten du beskriver ;).

Skrevet

Tror ikke det vil føre særlig godt med seg om du sier nei, spesielt ikke om du tidligere har lovet henne dette.

Når det er sagt var jeg selv en snill og ganske uskyldig sekstenåring. Likevel hadde vi nok lurt oss ned i baren på kvelden (om vi kom inn), om det var vi som var i leieligheten du beskriver ;).

Hun får lov, men jeg var først veldig usikker på hva man skal la 16-åringer få lov til. Tror ikke det er så mange her som har 16-åringer;)

Jeg stoler absolutt på henne og vet hun skal i baren før 22.00, etterpå har hun ikke lov til å være der, men det kommer an på hvor godt vaktene følger med.

Nå er ikke jeg så redd for litt drikking heller jeg da. Jeg er mest redd for at det skal utvikle seg slike tilstander som jeg har lest om at det er på Hemsedal, men jeg tror det egentlig ikke:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...