Gå til innhold

nhd kan han ha eupf? kan jeg hjelpe?

Anbefalte innlegg

Gjest huffameien

hei! jeg bor sammen med en som snart tar nuven av meg, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. jeg vil hjelpe ham, men han skjønner ikke at han har problemer selv om jeg har forsøkt å hjelpe ham til å forstå.

kan jeg tvinge ham til å få hjelp for at jeg skal klare å holde ut med ham? vi har unger sammen, så jeg prøver så godt jeg kan for deres skyld før jeg feks drar fra ham. men jeg har kommet dit at jeg ikke har noen flere alternativer igjen.vi lever ikke som ektefolk, men som bror søster. hjelp meg, plis..

han er sta, egoistisk, selvopptatt, tenker ikke før han snakker, han buser ut med alt, ungene kan feks ikke søle noe for da er himmel og jord i bevegelse, han tåler ingenting! han har voldelige tendenser også.dessuten er han tversigjennom lat! men noen bra sider har han da. blid er han, flink på jobben også. det er bare det at plutselig kommer det et utbrudd. det er så lite som skal til.

jeg har kjent ham i mange år men tror ikke at jeg egentlig kjenner ham, for han er frytktelig lukket. og klarer jeg å dra noe utav ham så vet han aldri hvorfor og hva som plager ham.men jeg har hørt fra andre at han hadde en vanskelig barndom og ungdom og at han var et problembarn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265122-nhd-kan-han-ha-eupf-kan-jeg-hjelpe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nei, jeg tror dessverre ikke at du eller andre kan hjelpe han. Han vil nok forbli slik.

Dette mener jeg fordi han tross utallige påpekninger fra deg ikke er i stand til å se sin egen rolle i dette.

Forutsetningen for endring er at han

erkjenner at problemet ligger hos han

han er villig til å gjøre et alvorlig stykke arbeid for å endre seg.

Den gamle historien;

Hvor mange psykiatere trenger en for å skifte en lyspære?

Det er nok med en, men pæren må ville det selv.

Gjest huffameien

Nei, jeg tror dessverre ikke at du eller andre kan hjelpe han. Han vil nok forbli slik.

Dette mener jeg fordi han tross utallige påpekninger fra deg ikke er i stand til å se sin egen rolle i dette.

Forutsetningen for endring er at han

erkjenner at problemet ligger hos han

han er villig til å gjøre et alvorlig stykke arbeid for å endre seg.

Den gamle historien;

Hvor mange psykiatere trenger en for å skifte en lyspære?

Det er nok med en, men pæren må ville det selv.

jeg er redd du har rett, for meg virker det som han kan ha psykopatiske trekk eller?han har vært sånn hele tiden og jeg må innrømme at jeg har hatt en sånn dritt lei holdning ovenfor ham en stund for det har jo gjort noe med følelsene mine. jeg er lei,og det gjør jo egentlig ikke saken bedre. det gir meg skyldfølelse,kansje kunne jeg gjort ting annerledes, er det vanlig?han er godt voksen men oppfører seg som en trassig fjortis som bare vil ha uten å gi så mye tilbake. fælt å si det, men det er desverre sant.

Nils Håvard Dahl, psykiater

jeg er redd du har rett, for meg virker det som han kan ha psykopatiske trekk eller?han har vært sånn hele tiden og jeg må innrømme at jeg har hatt en sånn dritt lei holdning ovenfor ham en stund for det har jo gjort noe med følelsene mine. jeg er lei,og det gjør jo egentlig ikke saken bedre. det gir meg skyldfølelse,kansje kunne jeg gjort ting annerledes, er det vanlig?han er godt voksen men oppfører seg som en trassig fjortis som bare vil ha uten å gi så mye tilbake. fælt å si det, men det er desverre sant.

Pers forst innen denne gruppen kan for omgivelsene fortone seg som psykopati.

Ja, det er meget vanlig at de greier å få andre til å få dårlig samvittighet.

Gjest huffameien

Pers forst innen denne gruppen kan for omgivelsene fortone seg som psykopati.

Ja, det er meget vanlig at de greier å få andre til å få dårlig samvittighet.

takk for at du svarer meg. jeg antar at han vil gjøre alt for at jeg ikke skal gå fra ham hvis jeg setter kroken på døren. det har jeg prøvd en gang før, og da ga han meg dårlig samvittighet, han grein i flere dager, nektet å gå på jobb og han ble med meg til legen og på familie rådgivning.,men det ble bare med den ene gangen. så jeg antar at det ikke er noen vits i det nå heller...vet du om det er noen plass jeg kan henvende meg for å få hjelp med alt dette, for min og ungenes skyld, hvis jeg ikke klarer det alene? det er jo mye å ta fatt i. takk igjen.

Annonse

Gjest huffameien

Ikke hold ut for barnas skyld. Er det liksom alltid bra for barna at foreldre holder sammen for enhver pris?

nei, det er ikke det. men hva gjør man ikke for barna? men i vårt tilfelle er det desverre ikke mer å gjøre jeg tror jeg har gjort alt.ingen som kan si noe på det iallefall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...