Gjest ekstremblond Skrevet 5. februar 2007 Skrevet 5. februar 2007 Har kjempetrøbbel med å få fyr i ovnen. Har gjort ren røret for MASSE sot, og prøvd med tennvæske - men det nytter ikke :-( Kan det være på tide med feiing? Det er ihvertfall to år siden sist. Er det noe jeg må gjøre før feieren kommer, f.eks tømme sotluke eller no'? 0 Siter
EllaJo Skrevet 5. februar 2007 Skrevet 5. februar 2007 Er det nok trekk da? Det bør stå åpent en ventil om det finnes, og for å få futt i fyringa pleier jeg å sette opp verandadøra, evt et vindu 0 Siter
Lillemus Skrevet 5. februar 2007 Skrevet 5. februar 2007 Har du trekken i ovnen åpen? I ovnen til kjæresten min er det en trekk under døra på hjørnet av ovnen og en øverst, i noen ovner er trekken i selve døra. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 5. februar 2007 Skrevet 5. februar 2007 Tennvæske? har alltid hørt at tennvæske i ovn innendørs ikke er bra. Det er mye bedre med sånne små briketter som man legger under veden. Det som skal til i vår ovn er to briketter og så veden, trenger ikke en gang avis. 0 Siter
mrxx Skrevet 6. februar 2007 Skrevet 6. februar 2007 Tvilsomt om pipa er så tett at du ikke får fyr i ovnen, da er det jaggu mye sot der. For det første må veden være tørr, for det andre må du ha god trekk, spesielt i begynnelsen. Dra trekken helt opp og sett ovnsdøra litt på gløtt i tillegg i de første minuttene. Vær litt forsiktig med tennvæske, bruk enten mye papir eller det beste å er kjøpe tennbriketter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.