Gå til innhold

Skal vikarer ha kontrakt?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Jeg har leid inn en vikar fra et firma - skal jeg skrive kontrakt med henne da?

Jeg har ikke noen kontrakt på henne fra firmaet, og jeg betaler en fast sum for tiden jeg skal ha henne.

Men skal hun ha noen slags tidsbegrenset vikarkontrakt?

Slik jeg oppfatter det kan jeg bytte henne om jeg ikke er fornøyd f.eks - og da vil jo en kontrakt mellom henne og med ødelegge den fordelen. Eller?

Skrevet

Du har vel en kontrakt med selve firmaet?

Vikaren er vel ansatt i firmaet og har sin kontrakt med dem, vil jeg tro.

Skrevet

Jeg tror ikke du skal det. Det er firmaet som hun er ansatt i som skal ha kontrakt med henne.

Det pleier ihvertfall å være sånn.

Jeg har og vært utleid til kunde, og da skrev jeg kontrakt med firmaet jeg var ansatt i, men ikke hvor jeg jobbet.

Agata1365381002
Skrevet

Nei, vikaren har sitt ansettelsesforhold med vikarbyrået, og skal sjølsagt ha arbeidsavtale med dette byrået. Du har en avtale med vikarbyrået. Mellom deg og vikaren foreligger det (normalt) ikke et avtaleforhold.

Gjest Persille
Skrevet

Du har vel en kontrakt med selve firmaet?

Vikaren er vel ansatt i firmaet og har sin kontrakt med dem, vil jeg tro.

Jeg kontrakt med dem på hvordan betaling osv skal foregå - men ikke på henne. Altså ikke på lengden av oppdraget osv.

Gjest Persille
Skrevet

Du kan jo selvfølgelig ikke bruke en vikar som du selv vil, vikarer har rettigheter de også.

http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=120178

Jeg sa da ikke det heller?

Men jeg er ute etter å finne en jeg vil ansette fast, og da vil jeg leie dem inn først - dyrekjøpt erfaring.

Men om jeg ikke er fornøyd, så fornyer jeg ikke oppdragene, da leier jeg inn en ny - og nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Spørsmålet mitt er om jeg må ha kontrakt med henne måned for måned, eller om det holder at jeg har det med firmaet?

Gjest Persille
Skrevet

Nei, vikaren har sitt ansettelsesforhold med vikarbyrået, og skal sjølsagt ha arbeidsavtale med dette byrået. Du har en avtale med vikarbyrået. Mellom deg og vikaren foreligger det (normalt) ikke et avtaleforhold.

Takk :)

Gjest Persille
Skrevet

Jeg tror ikke du skal det. Det er firmaet som hun er ansatt i som skal ha kontrakt med henne.

Det pleier ihvertfall å være sånn.

Jeg har og vært utleid til kunde, og da skrev jeg kontrakt med firmaet jeg var ansatt i, men ikke hvor jeg jobbet.

Skrevet

Jeg sa da ikke det heller?

Men jeg er ute etter å finne en jeg vil ansette fast, og da vil jeg leie dem inn først - dyrekjøpt erfaring.

Men om jeg ikke er fornøyd, så fornyer jeg ikke oppdragene, da leier jeg inn en ny - og nei, jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Spørsmålet mitt er om jeg må ha kontrakt med henne måned for måned, eller om det holder at jeg har det med firmaet?

Det holder med firmaet.

Skrevet

Nei. Du har kontrakt med vikarbyrået, og vikarbyrået har kontrakt med vikaren. Sånn har jeg forstått det fungerer.

Skrevet

Jeg er i permisjon nå, og min vikar på jobb er innleid fra vikarbyrå. Jobben min har kontrakt med byrået, der lønn, arbeidstid og lengde på vikariatet fremgår.

I kontrakten står det også at vikaren kan byttes ut.

Hun har sin egen kontrakt med vikarbyrået.

Skjønner godt du vil prøve. Jeg har forstått ut fra det du har skrevet at du har ymse erfaring med de du har hatt tilsatt.

Skrevet

Jeg er i permisjon nå, og min vikar på jobb er innleid fra vikarbyrå. Jobben min har kontrakt med byrået, der lønn, arbeidstid og lengde på vikariatet fremgår.

I kontrakten står det også at vikaren kan byttes ut.

Hun har sin egen kontrakt med vikarbyrået.

Skjønner godt du vil prøve. Jeg har forstått ut fra det du har skrevet at du har ymse erfaring med de du har hatt tilsatt.

Nå kalles det vel kanskje ikke lønn det bedriften betaler til byrået, men regner med du skjønte hva jeg mener.

Gjest Persille
Skrevet

Nå kalles det vel kanskje ikke lønn det bedriften betaler til byrået, men regner med du skjønte hva jeg mener.

Jepp - takk :)

Gjest Persille
Skrevet

Nei. Du har kontrakt med vikarbyrået, og vikarbyrået har kontrakt med vikaren. Sånn har jeg forstått det fungerer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...