Gå til innhold

Hva er NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er både Aetat, trygdeetaten og sosialetaten slått sammen til NAV. Syns det er greit nok jeg, hehe.

Okay, så det er forklaringen altså.

Greit å vite.

Jeg må alltid gjenta "NAV" og fnyse litt når jeg ser det står på brev vi får. *lol*

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

15

• April

3

• cecily

3

• Angelica :o)

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

NAV er ikke bare et navneskifte. Det er en sammenslåing av aetat, trygdeetaten og sosialtjenesten.

Hensikten er å unngå kasteballer i systemet, få flere i arbeid og samordne tilbudene til beste for den enkelte bruker.

Det startet i fjor.

Om det virkelig fører til bedring, gjenstår å se.

Men tidligere måtte folk vite hvem som hadde ansvaret for hva.

F. eks. hvis du skulle ha P-kort for forflytningshemmede, hvor skulle du da henvende deg? Og hva hvis du var arbeidsledig uten rett til dagpenger, skulle du da gå på arbeidskontoret eller søke sosialstøtte direkte?

Slik sett er det lettere nå. Man henvender seg på ett sted uansett. Og det er meningen at saksbehandlerne skal samarbeide på tvers av faggrensene.

ok, sånn høres det jo veldig bra ut da. Grunnen til sammenslåingen altså.

Så lærte jeg noe ikveld og. :-D

Skrevet

NAV = norges arbeids og velferdsetat. Eller noe sånt...? (nav.no, men der har du vel allerede tatt en titt.)

Nå skjønte jeg plutselig hva Mesta var for noe... *flau*

Så det er det bokstavene står for altså.

Ingenting er som å legge ut spørsmål her på dol, dolerne svarer alltid!

Fine *S*

Gjest ChiengMai
Skrevet

Selve sammenslåingen er jeg også enig i, men navnet sier egentlig ikke så mye om at det er de tre etatene som er slått sammen. Hvis en ikke tilfeldigvis vet NAV er en forkortelse for... ja, hva var det nå igjen...hehe...

;o)

Jeg vet heller ikke hva forkortelsen betyr, driter i akkurat det også. Syns bare det er greit at disse tre slås sammen, og da kanskje _særlig_ trygdeetaten og Aetat. Er f.eks. litt kunstig at jeg som gikk på rehabilitering og hadde saksbehandler hos mitt lokale trygdekontor måtte bytte saksbehandler da jeg skulle over på attføring fordi Aetat skulle overta. Når var byttet heldig for meg, altså, men det er temmelig frustrerende og tungvint.

Skrevet

haha nei det husker jeg ikke!

Hi hi.. Gikk ofte på lokal-tv!

*Knis*

Skrevet

Jeg vet heller ikke hva forkortelsen betyr, driter i akkurat det også. Syns bare det er greit at disse tre slås sammen, og da kanskje _særlig_ trygdeetaten og Aetat. Er f.eks. litt kunstig at jeg som gikk på rehabilitering og hadde saksbehandler hos mitt lokale trygdekontor måtte bytte saksbehandler da jeg skulle over på attføring fordi Aetat skulle overta. Når var byttet heldig for meg, altså, men det er temmelig frustrerende og tungvint.

Ja, det har vært tungvindt og tungrodd, og det blir jo spennende å se hvordan den nye etaten vil bli når den får holdt på en stund. Det er, etter det jeg har forstått, innkjøringsproblemer på enkelte steder. Andre steder derimot har fått det virkelig til å fungere allerede.

Disse tre etatene som nå er samlet har jo vært i hver sin leir, noe kommunalt, noe interkommunalt/halvstatlig og noe statlig. Det blir veldig vanskelig for brukerene å forholde seg til så mange aktører.

Så igjen, det er fint de har fått til en samlende etat.

Skrevet

Vært mye borte i det siste? Dette er jo gammelt nytt, amber.

Skrevet

Hva, heter Veivesenet virkelig Mesta? Det har jeg ikke hørt noe om. Noe så idiotisk!!!

Mesta er vel de som fikser på og lager nye veier, mener jeg.

Skrevet

Nå er både Aetat, trygdeetaten og sosialetaten slått sammen til NAV. Syns det er greit nok jeg, hehe.

Kun aetat og trygdeetaten, sosialen er ikke med enda.

Skrevet

Vært mye borte i det siste? Dette er jo gammelt nytt, amber.

Er det? Jeg har visst ikke fulgt med i timen. ,-P

Skrevet

Jeg trodde det var Norton Anti Virus, jeg :-D

LOL!

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1170707907' post='3512069]

Hi hi.. Gikk ofte på lokal-tv!

*Knis*

Lokal-tv?

??

(hehe, ser ikke så ofte på lokal-tv jeg ser du ;-P )

Skrevet

Det er teorien...

I min kommune må du fortsatt vite hvor du skal henvende deg, siden NAV er delt opp i NAV Trygd og NAV Arbeid. Og det nytter ikke å ringe til sentralbordet og spørre, for de vet ikke forskjell :P

Det er ikke alle kommuner som har startet opp med NAV enda. De første startet opp i fjor, tror jeg, og innen 2010 skal det være gjennomført i alle kommuner.

Men de kaller det likevel NAV, og da blir det som du sier NAV arbeid og NAV trygd. Men det er altså i påvente av den reelle sammenslåingen.

Skrevet

Jeg driter forsåvidt i at de kaller seg NAV trygd og NAV ditt og datt. Men at de har tidenes verste nettside å skulle finne fram på, det er bare så jævlig idiotisk! :(((

Gjest ChiengMai
Skrevet

Kun aetat og trygdeetaten, sosialen er ikke med enda.

Her jeg bor er sosialkontoret og trygdekontoret slått sammen nå.

Skrevet

Vegvesenet er fortsatt vegvesenet.

Det var produksjonsavdelingen i vegvesenet som ble skilt ut som et eget statseiet AS, som fikk navnet Mesta.

Mesta er en liten landsby på den greske øya Chios. Så jeg sendte en mail til Mesta (det norske firmaet altså!) og foreslo at de skulle ta neste firmatur til Mesta. Bare på tøys selvsagt.

:D

Skrevet

Jeg driter forsåvidt i at de kaller seg NAV trygd og NAV ditt og datt. Men at de har tidenes verste nettside å skulle finne fram på, det er bare så jævlig idiotisk! :(((

Jeg har ikke vært inne på nettsiden deres ennå, har ikke kommet lenger enn til å gruble på hva i alle dager NAV egentlig er. Men nå har jeg ihvertfall fått svar på det. :-)

Men etter hva du skriver her, bør jeg vel holde meg unna nettsiden deres, med mindre jeg tvinges inn dit. ;-P

Skrevet

hehehe :-D

Jeg tror forkortelsen sto for "Ny arbeids- og velferdsforvaltning" eller ...velferdsetat", mens sammenslåingen var på prosjektstadiet. Nå betyr det vel "Norsk arbeids- og velferdsforvaltning".

Man kan i hvert fall forstå at det forkortes...

Skrevet

Jeg tror forkortelsen sto for "Ny arbeids- og velferdsforvaltning" eller ...velferdsetat", mens sammenslåingen var på prosjektstadiet. Nå betyr det vel "Norsk arbeids- og velferdsforvaltning".

Man kan i hvert fall forstå at det forkortes...

lol - så bokstavene har forandret betydning fra begynnelsen til reformen ble gjennomført altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...