Gå til innhold

Skatteprosent?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjeldsslaven.no
Skrevet

Er det noen her som er veldig dyktige angående regnskap og skatteprosent?

Jeg sliter litt med og finne ut hvilken skatteprosent jeg bør bruke.

Jeg tjener idag 21.500,- før skatt. Har 50 000,- i billån, 40 000 i studielån og 20 000 i kredittlån.Har skatteprosent på 36% idag....Er ikke det for mye?

Noen som kan hjelpe meg med et lite regnestykke??

Skrevet

Er ikke det en veldig vanlig skatteprosent da? Hadde det før jeg fikk barn jeg også.

110" i lån er ingenting da. Forøvrig får du jo tilbake penger på skatten om du betaler inn for mye.

Gjest Gjeldsslaven.no
Skrevet

Er ikke det en veldig vanlig skatteprosent da? Hadde det før jeg fikk barn jeg også.

110" i lån er ingenting da. Forøvrig får du jo tilbake penger på skatten om du betaler inn for mye.

Ja, eneste måten jeg klarer og spare på:-) hehe...men grunnet til at jeg lurer er at jeg skal ha nytt lån så jeg må vise en god inntekt til banken når jeg skal i møte imårra:-)

Skrevet

Ligger en skattekalkulator på websidene til skatteetaten. Men høres ikke påfallende mye ut for meg.

Gjest Gjeldsslaven.no
Skrevet

Ligger en skattekalkulator på websidene til skatteetaten. Men høres ikke påfallende mye ut for meg.

Min medarbeider tjener helt likt med meg og trekker 30%. Derimot har hun et lån på leilighet. Men det lånet er godt under 800 000.

Og hun får alltid igjen en god del på skatten.

Utgjør virkelig et sånn lån over 6 % på skatten?

Skrevet

Jeg går ut fra at de oppgitte beløpene under gjeld er gjeldsrenter (selv om det var mye, men hvis det er selve gjelden, vet jeg jo ikke hvor mye renter du betaler).

Da får du årsinntekt på ca. 258000 (11 månedslønner + feriepenger). Fradrag på 110000. Skatt for hele året blir 33 340, som fordelt på 10,5 måneder gir 3175 kroner i måneden, noe som tilsvarer en trekkprosent på ca. 15.

Men stemmer rentefradraget ditt virkelig?

Skrevet

Nå har jeg lest svarene dine lenger ned, og siden du tenker på mer lån, regner jeg med at beløpene du oppgav først er selve gjelden (ellers må du være gal!).

Hvis jeg regner med 110000 kroner i gjeld, og snittrente på 5%, får jeg 5500 i fradrag.

Da får du skatt på 62600, som igjen fordelt på 10,5 måneder gir en trekkprosent på 27,7.

Dette er gjennomsnittlig prosent. Hvis du har fått tabellkort, står det også marginalprosent på kortet. Denne skal være 36.

Gjest Gjeldsslaven.no
Skrevet

Nå har jeg lest svarene dine lenger ned, og siden du tenker på mer lån, regner jeg med at beløpene du oppgav først er selve gjelden (ellers må du være gal!).

Hvis jeg regner med 110000 kroner i gjeld, og snittrente på 5%, får jeg 5500 i fradrag.

Da får du skatt på 62600, som igjen fordelt på 10,5 måneder gir en trekkprosent på 27,7.

Dette er gjennomsnittlig prosent. Hvis du har fått tabellkort, står det også marginalprosent på kortet. Denne skal være 36.

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente Atene.

De beløpene jeg har oppgitt er lønn før skatt samt mine 3 lån på totalt 110 000,-

Skrevet

Nå skjønte jeg ikke helt hva du mente Atene.

De beløpene jeg har oppgitt er lønn før skatt samt mine 3 lån på totalt 110 000,-

Ok, men det går ikke an å beregne skatten uten å vite hva du betaler i renter.

Jeg gjettet på 5500 i året. Stemmer det sånn noenlunde?

Gjest Gjeldsslaven.no
Skrevet

Ok, men det går ikke an å beregne skatten uten å vite hva du betaler i renter.

Jeg gjettet på 5500 i året. Stemmer det sånn noenlunde?

Det kan nok stemme ganske bra det:)

Skrevet

Dette kan du se på skattekortet ditt. Der har likningskontoret oppgitt det de forventer at du har i inntekt og andre tillegg/fradrag.

Om det de har oppgitt er korrekt kan du regne med at skatteprosenten er korrekt også. Ellers må du søke om nytt skattekort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...