Gå til innhold

Pendling med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg gikk på vgs så hadde jeg den samme pendlingstiden. Jeg var konstant sliten. Det var bare å sove og skole som skjedde i livet mitt (føltes iallfall sånn).

Men det blir kanskje litt anerledes når de kan være hos faren. Jeg vet ikke. Du kjenner de best :)

Gjest Flystripa
Skrevet

Jeg synes ikke dette er lurt nei, fordi da vil ungene være i en alder hvor fritid og venner er veldig viktig. Hadde reagert som eks'en din jeg.

Skrevet

Du må i så fall vurdere om det blir stress til dere med en såpass lang kjøretid til skolen - eller om de bare rett og slett burde bytte skole?

Vi flyttet et lite stykke unna der vi bodde, men barna går fremdeles på samme skole som før. Det er likevel ikke mer enn knappe ti minutter å kjøre, men likevel hender det at det blir stress om morgenen.

Kjenner forøvrig noen som bor på sørsida av byen som har barna sine på 10 og 7 år på skole på Leangen. Det fungerer aldeles utmerket, men de må jo regne med over en halv time i kjøretid når de skal hente og bringe...

Skrevet

Er du sikker på at dere skal ha delt omsorg som nå om 3-4 års tid? Er du sikker på at situasjonen er slik som den er nå på alle områder om så lang tid? Hvor lenge har du vært skilt, og hvordan var din situasjon for 3-4 år tilbake? Er det mye som har endret seg i den perioden?

Jeg ville heller vurdert en annen løsning for min del, men jeg synes det er for lang tid til å legge planer. Ingen får meg til å tro at en løsning er den beste for alle unger for ever og alltid. Slikt må alltid vurderes ut fra situasjonen til foreldre og barn, og revurderes.

Skrevet

Hei! :-)

Som andre her tror ikke jeg selve turen til og fra skolen vil være noe problem. Men det er vel mer ettermiddager med venner, fritidsaktiviteter osv. som evnt. de vil savne når de da er hos deg?

Kan ikke kjæresten din flyttes på da?

Skrevet

Hvorfor må ungene kun kjøres noen dager i uka? Skal de ikke på skolen hver dag?

Og er det ingen skole som ligger nærmere så de kan bytte?

Men for å svare på det du spør om så hadde jeg over en times skolevei en stund (2 min buss, 20 min vente, 20 min buss, ca. en halv time gå/vente 20 min og så 10 min buss). Det gikk helt greit (til skolen var kortere).

Skrevet

Men for å svare på det du spør om så hadde jeg over en times skolevei en stund (2 min buss, 20 min vente, 20 min buss, ca. en halv time gå/vente 20 min og så 10 min buss). Det gikk helt greit (til skolen var kortere).

Jeg legger til at jeg syntes det var bedre med bare 3 km til skolen, og at jeg heller ville byttet skole enn å få lang skolevei. Det er ikke krise for en 10-12-åring å bytte skole; de tilpasser seg.

Det med å være sammen med venner ble også et kjempeproblem. Det ble til overnattingsbesøk ofte, gjerne to ganger i uka. Slitsomt for mamma.

Skrevet

Dumme meg... De skal selvfølgelig ikke bytte skole fordi dere har delt omsorg og pappaen ikke skal flytte...

Gjest ville ikke gjort det
Skrevet

Min søster er i omtrent motsatt situasjon, eksen hennes som bor 30 min unna, ønsker å gå over fra "standard samværsordning + mange ferier" til 50/50. Hun ønsker ikke dette, og den viktigste grunnen er at ungene (omtrent så gamle som som dine nå) er i en alder der venner betyr mer og mer, og hun synes det blir veldig dumt at de ikke får den jevne daglige kontakten med vennene sine. Hun har også spurt seg litt rundt blant folk som har fagbakgrunn til å mene noe om dette, og de fraråder det av samme grunn, så lenge nåværende ordning ser ut til å fungere godt, og ungene har god og tett kontakt med faren.

Jeg vet ikke hva som er rett, men ser jo at for vennskap blandt barn og unge er den daglige jevne kontakten også utenom skole og organisert fritid.

Skrevet

Ehh.. de kan da vel bytte skole? Eller bo hos far da om de ikke vil bytte skole? Tror du virkelig ungene og du gidder dette, du kjøre dem hver dag, de bruke så mye tid i bilen?

Og hva med sosialisering med venner? De kan ikke bare gå til venner hvis de bor 45 minutter unna. Og ikke lett å få venner om de ikke går på skole med dem. Dårlig plan. Hva med de dagene du ikke kan kjøre dem?

Ungene bor pr. i dag halve tiden med faren sin. Og som en annen doler sier (vi mailer privat) så fører det til at ungene får det beste fra to verdener - kompiser og skolen i byen og dyr og landliv hos meg.

Jeg jobber selv i byen så jeg må inn til byen hver dag uansett.

Skrevet

Kan du ikke heller flytte på darlingen, da?

Han vil ikke til byen, men helst enda lenger ut på landet. Skulle jeg klare å tvinge ham til byen ville han garantert mistrives fra første stund og det skjønner jeg godt. Vil helst ut på landet jeg også.

Skrevet

Han vil ikke til byen, men helst enda lenger ut på landet. Skulle jeg klare å tvinge ham til byen ville han garantert mistrives fra første stund og det skjønner jeg godt. Vil helst ut på landet jeg også.

Men byen din er jo nesten som å bo på landet hvis man kommer seg litt vekk fra torget. Ikke mye storbypreg over den. Og landets koseligste!

Ingen annen by kan skryte av å ha så trivelig personale i butikkene.

Skrevet

Her ii utkantstrøka må en del ungdomsskoleelever ta skolebil/buss en strekning jeg bruker minst 45 min å kjøre. Min tantebarn på VGS tar buss enda litt lengre.

punky brewster
Skrevet

Og om de ønsker å være sammen med venner på kveldstid eller delta på aktiviteter osv, blir mye kjøring.

Jeg ville ikke utsatt mine barn for så mye kjøring og ville innrettet meg etter hva som var best for barna, men det er nå meg det da

Skrevet

Jeg skjønner eksen din godt jeg.

Det du må vurdere er om du er klar for at ungene etterhvert vil foretrekke å bo hos faren sin, og nære vennene, i stedet for å bo så mye hos deg. Jeg ser i allefall helt klart at det ville blitt tilfellet for oss.

Jeg bor 5 minutter unna eksen nå, og vi tilhører begge samme skolekrets, og selv om jeg har lyst til å flytte 8 km lenger nord, så kommer ikke det til å skje før det er tid for ungdomsskole.

Jeg synes det er uvurderlig at vesla har vennene rundt seg uansett hvem hun er hos, og 45 minutter i bil hver dag hadde jeg blitt alvorlig lei av.

Skrevet

Jeg skjønner eksen din godt jeg.

Det du må vurdere er om du er klar for at ungene etterhvert vil foretrekke å bo hos faren sin, og nære vennene, i stedet for å bo så mye hos deg. Jeg ser i allefall helt klart at det ville blitt tilfellet for oss.

Jeg bor 5 minutter unna eksen nå, og vi tilhører begge samme skolekrets, og selv om jeg har lyst til å flytte 8 km lenger nord, så kommer ikke det til å skje før det er tid for ungdomsskole.

Jeg synes det er uvurderlig at vesla har vennene rundt seg uansett hvem hun er hos, og 45 minutter i bil hver dag hadde jeg blitt alvorlig lei av.

Hvis det drøyer 5 år (istedetfor 10) før jeg flytter så vil det jo være nummeret før ungdomsskole for mine også.

Ungene, særlig Snuppa, elsker forøvrig å være hos kjæresten min og spør stadig om vi ikke skal dit igjen. :o)

Så vi får se, jeg har enda flere år å tenke på.

punky brewster
Skrevet

darlingen din er jo enslig uten barn, så syns at han er den som må ofre seg her og ikke barna dine.

dere kan jo uansett flytte på landet når barna dine er blitt voksne og du kan pendle til han når barna er hos pappaen sin. Nei, prioriter barna foran kjæresten, de er det viktigste.

Skrevet

darlingen din er jo enslig uten barn, så syns at han er den som må ofre seg her og ikke barna dine.

dere kan jo uansett flytte på landet når barna dine er blitt voksne og du kan pendle til han når barna er hos pappaen sin. Nei, prioriter barna foran kjæresten, de er det viktigste.

Han kommer ikke til å flytte til byen og jeg vil uansett ikke gi ham et slikt ultimatum. Hadde han, mot alle odds, flyttet hit så hadde han vantrivdes vanvittig fra første stund - 100% sikkert. Dessuten er det mange andre ting der han er fra som holder igjen flyttingen og jeg ville ikke unnvært stedet på landet å dra til i helgene og feriene nå! Ikke ungene heller, de spør stadig når vi skal dit igjen og koser seg veldig der.

Og overhode ingenting er avgjort ennå da, det er bare på tankespinnplanet. :o)

Gjest ufornuftig dette
Skrevet

Ungene bor pr. i dag halve tiden med faren sin. Og som en annen doler sier (vi mailer privat) så fører det til at ungene får det beste fra to verdener - kompiser og skolen i byen og dyr og landliv hos meg.

Jeg jobber selv i byen så jeg må inn til byen hver dag uansett.

Tja, men når unger passerer 7-8 år så er venner rimelig viktig da, og gidder du drive å kjøre dem til venner og aktiviteter på kveldene? Når jeg gikk på skolen hadde jeg noe hver dag, enten med venner eller med trening.

Det var ganske så mye viktigere for meg enn å bo på landet. Foreldrene mine kjørte som noen tørk for å få meg rundt på alt, og de var to. Alle de andre vennene mine bodde nær hverandre og kunne gå til hverandre evt kjøre sammen med andre.

Tror savnet av venner kommer til å bli stort, hvertfall hvis de er normalt sosiale. Hva med i helger? Skal du kjøre dem til vennen da også? Og hva med besøk til dem, hente dem?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...