Gå til innhold

Ekstrem forskjell på erigert og slapp tilstand!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du virker som om du synes kristne er noen idioter fordi de tror på noe du ikke tror på.

"Du virker som om du synes kristne er noen idioter fordi de tror på noe du ikke tror på."

Da misforstår du. Jeg kjenner mange kristne som ikke er idioter. Dog vil jeg nok aldri forstå at det går an å tro på det de gjør.

Jeg tror forresten ikke på noenting, så hvorfor stempler du meg som ateist?? En ting er å være en smule bastant, verre er det å legge ord i munnen på andre.

Skrevet

"Du virker som om du synes kristne er noen idioter fordi de tror på noe du ikke tror på."

Da misforstår du. Jeg kjenner mange kristne som ikke er idioter. Dog vil jeg nok aldri forstå at det går an å tro på det de gjør.

Jeg tror forresten ikke på noenting, så hvorfor stempler du meg som ateist?? En ting er å være en smule bastant, verre er det å legge ord i munnen på andre.

Ateist betyr en som ikke tror på noe (religiøst).

Skrevet

Jeg synes ikke du skal le av det. Jeg synes du skal respektere folks tro.

Religiøse skal selvsagt også respektere at folk ikke tror.

"Jeg synes ikke du skal le av det. Jeg synes du skal respektere folks tro."

Jo, men jeg kontrollerer jo ikke hva jeg selv mener om ting. Når de kristne tro virker latterlig, så kan jeg ikke late som om jeg mener noe annet. Men respekterer at folk tror på det, ja det gjør jeg.

Ville ikke du rynket litt på nesa om nabokjerringa tilba Tor og Odin?

"Religiøse skal selvsagt også respektere at folk ikke tror."

Ja, jeg har jo stått for dette tidligere. Nå mener jeg derimot at de IKKE bør respektere det.

Hvorfor? Fordi troen deres innebærer at Jesus er eneste veien til frelsen. Det vil rett og slett være dårlig gjort å ikke prøve å omvende flest mulig mennesker før dommedag.

Mvh zakkoo

Skrevet

"Ateist betyr en som ikke tror på noe (religiøst)."

Kilde?

Skrevet

Fra ordnett.no:

ATEIST: tilhenger av ateismen, gudsfornekter, ATEISME lære som hevder at det ikke finnes noen gud. En ateist er altså en som avviser guds eksistens. Det gjør jeg ikke. Mitt syn er at det ikke betyr noen verdens ting om det finnes en gud eller ikke!

Skrevet

Fra ordnett.no:

ATEIST: tilhenger av ateismen, gudsfornekter, ATEISME lære som hevder at det ikke finnes noen gud. En ateist er altså en som avviser guds eksistens. Det gjør jeg ikke. Mitt syn er at det ikke betyr noen verdens ting om det finnes en gud eller ikke!

Du sier det ikke betyr noen ting, men du har også sagt at DU ikke tror på det.

Skrevet

Du sier det ikke betyr noen ting, men du har også sagt at DU ikke tror på det.

"Du sier det ikke betyr noen ting, men du har også sagt at DU ikke tror på det."

Nei, jeg har ikke sagt at jeg ikke tror på en gud. Jeg har sagt at jeg ikke tror på kristendommen og deres gud. En vesentlig forskjell. På en skale fra 0-10 ligger jeg på 1 når det kommer til tro på kristendommen. Om det finnes en annen gud er totalt uinteressant.

Man er ikke ateist selv om man ikke er kristen!

Skrevet

"Hvis du selv, på ære og samvittighet, mente at det kun finnes en vei til frelsen, og det var gjennom Jesus. Hvis det eneste alternativet til frelsen var å tilbringe evigheten i et brennende helvete hvor de gråter og skjærer tenner. Hvis du hadde såpass psykologisk innsikt at du visste at færre mennesker ville bli kristne hvis KRL-faget hadde forsvunnet. Hvis du hadde såpass evne til logisk resonnement at du da så at flere mennesker ville havne i helvete i stedet for himmelen. Hvis du ikke tillegg visste at flere av disse ville være mennesker du brydde deg veldig om, for eksempel egne kjære familiemedlemmer. Ja, da kan du gjerne få gråte for meg. Ingenting i verden er fælt i forhold til spørsmålet om hvor man skal tilbringe evigheten. Hadde jeg selv vært kristen, hadde jeg brukt dag og natt av mitt liv på jorda til å redde flest mulig."

Meget interessant vinkling! Kanskje er det kristne som ikke prøver å overtale andre som er latterlige? Ja, nå ble jeg nesten sint på dem. Tenk at mange ikke bryr seg om å overtale hedninger. "De kan ha det så godt", tenker de sikkert.

Faktisk har det du skrev fått meg til å hylle misjonerende kristne.

Men jeg mener dog at når du har så mye logikk, psykologisk innsikt og evne til resonnement som du skriver, så burde man også ha evne til å avskrive kristendommen som Sannheten.

Jeg har personlig mer respekt for fundamentalister enn image-kristne. Men jeg har mange flere image-kristne venner enn jeg har fundamentalistiske, og slik kommer det nok også til å fortsette å være. Problemet med image-kristendom er at det i den ligger en potensiell fundamentlisme, og det er selvsagt den som er farlig.

Ja, det kan være vanskelig å forstå at oppegående mennesker kan lukke øyenene for kristendommen som kulturfenomen. Men det er nok slik at religion appellerer til andre deler av oss enn fornuften (behovet for samhørighet, tradisjoner, svar på evige spørsmål, trøst, følelser, gammel vane, eller generelt et behov for noe mer enn det verdslige).

Skrevet

"Hvis du hadde såpass psykologisk innsikt at du visste at færre mennesker ville bli kristne hvis KRL-faget hadde forsvunnet."

Du mener at det er KRL som gjør folk kristne? Da jeg hadde KRL valgte læreren å bruke mest tid på islamdelen av pensumet. Jeg har ikke blitt muslim av den grunn...

Religion er i de aller fleste tilfeller noe man lærer i barndomshjemmet.

Nei, det mener jeg da virkelig ikke. Men det er klart det er en medvirkende årsak til å opprettholde troen.

Jeg er forøvrig selv et eksempel på en som fikk troen på skolen. Læreren fortalte at 2+2 ble 4, og Jesus var Guds sønn. Selv om det fremdeles finnes lærere som ber morgenbønn, blir det nok sjeldnere og sjeldnere at barn lærer å bli kristne på skolen - heldigvis! Men de som har det hjemmefra, blir fremdeles styrket i troen gjennom den særstilling kristendommen har i KRL-faget. For det har den, selv om det finnes unntak. Hvis du leser i en KRL-bok, er det helt vanlig å finne formuleringer som "I islam er det slik at" eller "buddhistene tror at" i motsetning til "Jesus åpenbarte seg så for disiplene". Gjennom slike formuleringer og lærerens holdninger blir elevene påvirket til å se på kristendommen som det eneste reelle alternativ hvis de skulle velge å tro.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...