Gå til innhold

om det å behandle det motsatte kjønn annerledes

Anbefalte innlegg

Gjest wonderinggirl
Skrevet

Hei du hankjønn!

Behandler du hunkjønn annerledes enn hankjønn? I såfall på hvilken måte? Vet du hvorfor du i såfall gjør det?

Skrevet

Sheila hører med en gang om jeg snakker med ei jente eller en gutt på telefonen, så ja, jeg gjør nok det.

Skrevet

Jeg jobba en gang med en kar som het Elias. Han var en noe snodig type. En fredag fikk jeg tilfeldigvis vite at han pleide å hete Els (flamsk versjon av Else..). Han var ikke på jobb den dagen, så over helga hadde tankene kvernet litt rundt han Elias. Da jeg så ham igjen på mandagen, merket jeg at mitt indre bilde av ham var blitt "femininisert". Han så MYE mandigere ut enn jeg husket ham (sett i lys av informasjonen jeg hadde fått). Jeg merket at jeg plutselig ikke visste om jeg skulle forholde meg til ham som jente eller gutt (og jeg visste ikke at det var noen stor forskjell på det). Men jeg vil påstå at han var fremdeles ei jente - humørsyk, grinete, sladret til sjefene, dårlig til å kjøre bil.. :-)

Så til spørsmålet ditt: Jo, jeg behandler nok det motsatte kjønn litt annerledes. For det meste er nok dette ubevisst. Jeg er dog svært bevisst på å være fordomsfri i møtet med folk og la dem få både en og flere sjanser til å vise hvem de er. Om jenter muligens er generelt dårligere til å lese kart, betyr ikke det at jeg tror en bestemt jente er verken god eller dårlig til nevnte aktivitet uten å først ha sjekket det.

Lurer forresten på om Elias har fått operert inn pumpa nå, som skulle gjøre ham til en fullstendig funksjonell mann..?

Skrevet

Prinsipielt vil jeg ikke "gjøre forskjell" på grunnlag av kjønn, men heller tenke individ.

Men jeg er sikkert påvirket av strukturene, jeg også. Er dog litt usikker på hvordan.

Skrevet

Gjør nok ubevisst det ja. Men kjønnene hører jom legger merke til og vektlegger forskjellige ting, så for å få "samme effekt" må man forandre måte å kommunisere litt.

Skrevet

Gjør nok ubevisst det ja. Men kjønnene hører jom legger merke til og vektlegger forskjellige ting, så for å få "samme effekt" må man forandre måte å kommunisere litt.

Er du hannkjønn?

Skrevet

Er du hannkjønn?

Nei, man skulle trodd det, eller hva?

Mener bare at med menn feks så må man jo rope ut hva man mener i store bokstave og de skjønner fremdeles ikke og derfor må man i tillegg gi det inn med t-skje. Mens kvinner kan legge to og to sammen og se på en situasjon og skjønner hva man mener ut fra det ofte. Og derfor kan man(og gjerne MÅ man) være mer dirkete overfor menn.

Feks; et mannfolk kan man si:"du har ikke noe bedre i klesskapet enn det der??" Mens en kvinne må heller gøre: "Kanskje det hadde passet bedre ikveld med...."

Skrevet

Nei, man skulle trodd det, eller hva?

Mener bare at med menn feks så må man jo rope ut hva man mener i store bokstave og de skjønner fremdeles ikke og derfor må man i tillegg gi det inn med t-skje. Mens kvinner kan legge to og to sammen og se på en situasjon og skjønner hva man mener ut fra det ofte. Og derfor kan man(og gjerne MÅ man) være mer dirkete overfor menn.

Feks; et mannfolk kan man si:"du har ikke noe bedre i klesskapet enn det der??" Mens en kvinne må heller gøre: "Kanskje det hadde passet bedre ikveld med...."

Jeg er enig med deg. Jeg spurte fordi det var et spørsmål til hannkjønn og du svarte uten noe sånt som "jeg er ikke hannkjønn, men...". Jeg var nemlig sikker på at du ikke var mann. :-)

Skrevet

Jeg er enig med deg. Jeg spurte fordi det var et spørsmål til hannkjønn og du svarte uten noe sånt som "jeg er ikke hannkjønn, men...". Jeg var nemlig sikker på at du ikke var mann. :-)

Ahh. Sorry. Hengte meg oppi overskrifta og ikke så mye i innholdet. Trodde det var generelt. Sorry, ikke en tråd jeg skulle svart i.

Skrevet

Ahh. Sorry. Hengte meg oppi overskrifta og ikke så mye i innholdet. Trodde det var generelt. Sorry, ikke en tråd jeg skulle svart i.

Du blir sikkert tilgitt av trådstarter. :-)

Skrevet

Ja, jeg behandler dem annerledes.

En del ting prater man ikke med damer om, som fotball, øl og playstation. Det blir også en helt annen tone mellom oss gutta når vi er alene kontra når det er damer til stede. Det er vel naturlig.

Men mest av alt er jeg mye mer sjenert når jeg prater med hun- enn hankjønn.

hidi, the scorpion
Skrevet

Om man ikke prater/behandler det motsatte kjønn annerledes, så skorter det på sosial intelligens....

Jeg elsker fotball og annen sport, noe svært få kvinner gjør. Menn snakker mye mer jobbrelatert/praktiske ting/sport enn kvinner.

Kvinner har en tendens til å snakke om emosjonelle ting, barn, hjem, familie, venninner og all verdens plager...

Ingenting negativt om kjønnene, men det er bare slik de fleste av oss er.

Jeg avpasser meg til den jeg snakker med, og lærer noe nytt fra begge sider...

Er kvinne, i tilfelle du lurer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...