Gå til innhold

Jobbveileder -noe nettsted hvor man kan spørre en slik en om utdannelse og jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest veiledning
Skrevet

Jeg har litt forskjellige spørsmål ift hva som "lønner" seg å utdanne seg innen, hvor lett man får jobb etc. Nytter jo ikke å spørre skolene (private) for de er jo ganske så subjektive.

Skrevet

Hvor gammel er du, og hvilke fag har du fra videregående?

Gjest veiledning
Skrevet

Hvor gammel er du, og hvilke fag har du fra videregående?

Jeg er 31 år og har det som før var vg. handel og kontor. Er nå klar for mer skolegang:)

Skrevet

Jeg er 31 år og har det som før var vg. handel og kontor. Er nå klar for mer skolegang:)

Og, så du har ikke studiekompetanse? Da begrenses jo mulighetene en del.

Vil anbefale å ta et år med fag fra videregående for å sikre studiekompetanse først. Så kan du evt peise på med en bachelor (i første omgang) innen økonomi, hvis det er det som er hovedinteresseområdet.

Gjest veiledning
Skrevet

Og, så du har ikke studiekompetanse? Da begrenses jo mulighetene en del.

Vil anbefale å ta et år med fag fra videregående for å sikre studiekompetanse først. Så kan du evt peise på med en bachelor (i første omgang) innen økonomi, hvis det er det som er hovedinteresseområdet.

Joda studiekompetansen har jeg, men tenker utdannelse utover dette. Men bare lurte på om det fantes noen studieveiledere eller lignende jeg kunne maile/prate med som ikke var direkte linket til den enkelte skole.

Skrevet

Joda studiekompetansen har jeg, men tenker utdannelse utover dette. Men bare lurte på om det fantes noen studieveiledere eller lignende jeg kunne maile/prate med som ikke var direkte linket til den enkelte skole.

Det finnes utdanningsveiledere på hver videregående skole i landet. Går kanskje an å kontakte dem?

Ellers er det mer profesjonelle utdanningsveiledere som tar seg godt betalt per time snikksnakk. Bare å google litt rundt.

Selv tar jeg siv.ing.-utdanning, og kan svare på noen spørsmål om akkurat det, helt gratis! Men utover det kan jeg ikke all verdens om utdanning.

Viktig å være klar over:

- Hvorfor vil du ta høyere utdanning? Er det fordi du mistrives med dagens jobb? Ønsker du mer ansvar? Høyere lønn? Gresset virker ofte grønnere på den andre siden, men trenger slett ikke være det.

- Hva interesserer du deg VIRKELIG for? Det er mye man kan finne interessant, men selv om du liker historie er det ikke sikkert du vil sette pris på dyptgående kildegranskning, tekstanalyse og annet flisespikkeri. Dette er langt viktigere enn hva som lønner seg på jobbmarkedet. Har du vilje og stå på-mot får du jobb uansett.

- Ikke la deg friste av glorete brosjyrer fra universiteter og høyskoler. De har som hovedmål å promotere studiet, og tar i bruk alle midler og gir alltid et grusomt skjevt bilde av hvordan studieprogrammet er. Snakk heller med folk som er inne i systemet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...