Gå til innhold

Løfter du skrot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var og løfta skrot i dag. Deriblant prøvde jeg meg i benken. Siden jeg er ekstremt svak (har nesten aldri løfta før) starta jeg med 3 ganger 5 med 40 kg. Trengte litt hjelp på de siste to løftene. Satser på jeg tar det lett om to uker.

Vet ikke hva jeg klarer maks ennå, men det er ikke så viktig heller.

Hva bør målet i benk være før sommern?

Skrevet

Jeg løfter skrot:-)

Tja, hvis du klarer 40 kg nå så bør du kanskje være fornøyd om du klarer 60 til sommeren, det er tross alt en stor økning.

Men det kommer helt an på hvor ofte du trener og hvor mye du er villig til å presse deg.

Jeg vil anbefale deg å trene jevnt og trutt og ikke tenke så mye på antall kilo du løfter, men heller være opptatt at du trener og holder deg i form. Trener du for hardt i starten er mulighetene større for at du gir deg om en stund, fordi det blir for slitsomt og du blir lei.

Skrevet

mrxx gir deg noen gode råd her.

Dog er det alltid litt inspirerende å ha noen mål å strekke seg mot.

Når du har trent i et par uker, så ville jeg anbefalt deg å begynne å løfte 4-5 serier på ca 8 rep (etter oppvarming).

Begynn med litt lettere vekter, og avslutt siste serie med maks av hva du klarer 8 rep med. Eventuelt kan du ta nok en serie med kun 3-4 rep og maks vekt av hva du klarer med det antallet rep, eventuelt med litt hjelp på siste 1 til 2 rep.

Tren gjerne litt "dips" også (spør om råd der du trener). Det bidrar godt til økning i benken.

Trener du ca 3 ganger i uka (men ikke nødvendigvis benk hver gang), så bør du lett klare 50% mer (60kg) innen sommeren.

I løpet av 1 år så vil du kunne klare nærmere 100....:-)

Skrevet

Jeg løfter skrot:-)

Tja, hvis du klarer 40 kg nå så bør du kanskje være fornøyd om du klarer 60 til sommeren, det er tross alt en stor økning.

Men det kommer helt an på hvor ofte du trener og hvor mye du er villig til å presse deg.

Jeg vil anbefale deg å trene jevnt og trutt og ikke tenke så mye på antall kilo du løfter, men heller være opptatt at du trener og holder deg i form. Trener du for hardt i starten er mulighetene større for at du gir deg om en stund, fordi det blir for slitsomt og du blir lei.

Trener styrke en gang i uka. Da kjører jeg på et par timer.

Ellers blir det en del løping ved siden av. Lett å bli stor og tung og få dårlig kondis hvis man kun løfter vekter.

Skrevet

mrxx gir deg noen gode råd her.

Dog er det alltid litt inspirerende å ha noen mål å strekke seg mot.

Når du har trent i et par uker, så ville jeg anbefalt deg å begynne å løfte 4-5 serier på ca 8 rep (etter oppvarming).

Begynn med litt lettere vekter, og avslutt siste serie med maks av hva du klarer 8 rep med. Eventuelt kan du ta nok en serie med kun 3-4 rep og maks vekt av hva du klarer med det antallet rep, eventuelt med litt hjelp på siste 1 til 2 rep.

Tren gjerne litt "dips" også (spør om råd der du trener). Det bidrar godt til økning i benken.

Trener du ca 3 ganger i uka (men ikke nødvendigvis benk hver gang), så bør du lett klare 50% mer (60kg) innen sommeren.

I løpet av 1 år så vil du kunne klare nærmere 100....:-)

Vel trener bare en gang i uka stort sett. Men folk sier man vil ha framgang for det.

100 kg høres ut som et uoppnåelig mål nå, hehe.

Skrevet

Trener styrke en gang i uka. Da kjører jeg på et par timer.

Ellers blir det en del løping ved siden av. Lett å bli stor og tung og få dårlig kondis hvis man kun løfter vekter.

Det er ikke lurt å dele opp de to timene i 2 en timers økter da og trene hardere?

To timer vekttrening fører ofte til litt daff trening, med endel pauser og snakking. En timers økt får du mye ut av.

Skrevet

Du skriver ikke om du er mann eller kvinne. Mannfolk generelt øker myyye fortere enn kvinnfolk.

Men det er egentlig ganske urelevant det også. Målet ditt bør være å trene jevnlig og øke så mye som mulig uten skader.

Skrevet

Du skriver ikke om du er mann eller kvinne. Mannfolk generelt øker myyye fortere enn kvinnfolk.

Men det er egentlig ganske urelevant det også. Målet ditt bør være å trene jevnlig og øke så mye som mulig uten skader.

Jeg er mann.

Hva slags skader tenker du på? Skader som følge av feil teknikk eller overatening?

Skrevet

Jeg er mann.

Hva slags skader tenker du på? Skader som følge av feil teknikk eller overatening?

Om man ikke er vant til å trene, og starter med veldig tunhge vekter/få repetisjoner, så reagerer ofte kroppen. Men bør starte litt penere en periode, og så trappe opp treningen etter hvert.

Typiske problemer er problemer i ledd. (Skuldre, albuer, knær)

Skrevet

Vel trener bare en gang i uka stort sett. Men folk sier man vil ha framgang for det.

100 kg høres ut som et uoppnåelig mål nå, hehe.

1 gang i uka er i minst laget, men ja - du vil ha fremgang likevel.

Dog ville jeg anbefalt deg å trene litt oftere.

Kanskje du kan ta en del push-ups hjemme? Det hjelper også godt.

Skrevet

Det er ikke lurt å dele opp de to timene i 2 en timers økter da og trene hardere?

To timer vekttrening fører ofte til litt daff trening, med endel pauser og snakking. En timers økt får du mye ut av.

Enig:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...