Gå til innhold

Jobbe 100% i 3 mnd eller 50% i 6 mnd?

Anbefalte innlegg

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Jeg har fått et jobbtilbud! Er overlykkelig, siden jeg er ferdig med mastergraden min om få uker, og ikke hadde noen konkrete jobbplaner rett etterpå (søker jobb, men det er et magert jobbmarked i mitt felt...)

Så igår kom ei av de ansatte bort til meg, de hadde fått noen penger, og de hadde nok til å lønne noen 100% i 3 mnd eller 50% i 6 mnd. Hun hadde da tenkt på meg, og jeg kunne få velge hva jeg ville ha!

Så nå aner jeg ikke hva jeg skal velge! Jeg har egentlig mest lyst til å flytte til min hjemby og få meg jobb der, men der er det enda færre jobber enn her! Så jeg synes at denne jobben kan være en flott "midlertidig løsning" mens jeg søker jobb andre steder, og jeg tenker at jeg kan jo slutte dersom jeg får tilbud om fast jobb et annet sted?

Så er det prosentene da...

Det frister mest med 100%, for jeg har jo regninger som skal betales! Men da kommer tiden inn i bildet, 3 mnd er ikke lenge! Så tenker jeg at jeg kanskje kan få en liten deltidsstilling i en butikk jeg har jobbet i tidligere (har ikke snakket med de enda, så det er bare hypotetisk!). Men jeg har hørt at en må betale 50% skatt hos arbeidsgiver nr2, gjelder det også når en totalt ikke jobber 100%?

Huff, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, så da ber jeg om råd! :-)

Gjest mandolina
Skrevet

Har du to arbeidsgivere så søker du om prosentkort til både arbeidsgiver 1 og arbeidsgiver 2, det er ikke noe problem.

Hilsen

Skrevet

Hvor mye skatt du betaler har bare noe å gjøre med hvor mye du tjener totalt i løpet av året (samt fradrag), og ingenting med hvor mange arbeidsgivere du har, verken etter hverandre eller samtidig.

Jeg ville tatt 100%. Mye kan skje på tre måneder.

Skrevet

Gratulerer med innspurt på master og jobbtilbud, da!

Jeg hadde valgt 100% i tre måneder! Om du ikke skulle få noe umiddelbart etterpå, så har du høyere inntektsgrunnlag i fhd til nav/arbeidsledighet. En 50% jobb vil ofte kreve mer enn bare 50% uten at det blir betalt for ekstra innsats. Og to 50% greier samtidig var slitsomt for min del i hvert fall.

Hvis du ikke leverer skattekort, så må arbeidsgiver 2 trekke halvparten i skatt. Men om du leverer kortet til biarbeidgiver, så står det vel en prosentsats eller tabell der som skal være veiledende.

Lykke til! Kjekt å få noe relevant på CV'n så raskt, da.

Skrevet

Jeg ville valgt 100% i tre måneder av samme grunn som bikku nevner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...