Gå til innhold

Skandiabanken - best uansett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo genialt mtp uttak, betaling i butikk osv, men rentene?

Jeg har ca 110 000 i formue, hvorav ca 40 000 er lån. Det bør vel være mulig å få ganske bra rente på det nå?

Skrevet

Jeg synes det er svært lite genialt med tanke på at slett ikke alle maskiner i alle nett har tilgang til skandiabanken. Tør rett og slett ikke ha en bank jeg kun har tilgang til via nettet jeg.

Skrevet

3,8% sparerente er bra.

100 store er ikke så mye at det gjør noe særlig. Såpass mye bør man vel ha i banken, og det er ikke nok til at det lønner seg å løpe rundt å ta risiko med. Div gebyrer eter opp det meste.

Skrevet

Jeg synes det er svært lite genialt med tanke på at slett ikke alle maskiner i alle nett har tilgang til skandiabanken. Tør rett og slett ikke ha en bank jeg kun har tilgang til via nettet jeg.

Hvilke maskiner kan det være? Har aldri hatt problem noe sted.

Det er gebyrfritt å ta ut penger i utlandet også. Bortsett fra valutapåslaget som er 1,75%.

Skrevet

Rentene er de samme i Skandiabanken, samme hvor lite eller hvor mye du har der (rimelig høye for små beløp i forhold til andre banker).

Hvis jeg var deg, ville jeg ha klikka på fanen der det står "Fond", og så hadde jeg plassert litt penger der.

Det er jo en større risiko å spare penger der enn i banken, men ikke ta et større beløp enn du føler du kan "gamble" litt med.

Jeg har fordelt litt penger på Skagen Vekst, Skagen Kon Tiki og Skagen Global.

I november satte jeg inn 30000 kroner på Global, og de står akkurat nå i 31650. (Det er jo en bra rente.)

Til Vekst og Kon Tiki trekker jeg et fast beløp hver måned. Siden sommeren har det bare gått oppover, men våren 2006 var heller dårlig. Da lå jeg en stund på minus før det snudde igjen.

Det blir en vurdering, men jeg tror på dette som den beste formen for langsiktig sparing (men du må selvfølgelig ha råd til å tape pengene om det aller verste skulle skje - jeg er blond og tror ikke det.)

Hilsen smågambleren

Caloni Makaroni
Skrevet

Skandiabanken er ikke best lenger. Prøv http://www.yabank.no. De har akkurat samme greia med 250 kroner per år, og gebyrfritt ellers, men de har 4 % rente (etter renteendringen som kommer straks) på beløp over 50.000. Under 50.000 har 3,75 %. Til sammenlikning har Skandiabanken 2,85 % rente nå.

Skrevet

Rentene er de samme i Skandiabanken, samme hvor lite eller hvor mye du har der (rimelig høye for små beløp i forhold til andre banker).

Hvis jeg var deg, ville jeg ha klikka på fanen der det står "Fond", og så hadde jeg plassert litt penger der.

Det er jo en større risiko å spare penger der enn i banken, men ikke ta et større beløp enn du føler du kan "gamble" litt med.

I november satte jeg inn 30000 kroner på Global, og de står akkurat nå i 31650. (Det er jo en bra rente.)

Til Vekst og Kon Tiki trekker jeg et fast beløp hver måned. Siden sommeren har det bare gått oppover, men våren 2006 var heller dårlig. Da lå jeg en stund på minus før det snudde igjen.

Det blir en vurdering, men jeg tror på dette som den beste formen for langsiktig sparing (men du må selvfølgelig ha råd til å tape pengene om det aller verste skulle skje - jeg er blond og tror ikke det.)

Hilsen smågambleren

Men penga blir vel plassert slik at man ikke kan tape alt? Det er ikke som å satse 30 000 på at Spurs slår Fulham i neste runde at FA-cupen f eks?

Gjest uansett?
Skrevet

Ingen bank er vel best uansett.

Hvilken bank som er mest lønnsom for hver enkelt avhenger selvfølgelig av den enkeltes innskudd, lån, og antall transaksjoner på grunn av gebyrene. For personer med mye lån vil nok se mest på lånerente og eventuelle gebyrer.

For de som sparer i fond må ikke glemme at fondsforvantere også er grådige når det gjelder gebyrer. Dessuten er det viktig å ha muligheten til å trekke seg kjapt ut av et fond dersom det er mulighet for stort tap.

Skrevet

Skandiabanken er ikke best lenger. Prøv http://www.yabank.no. De har akkurat samme greia med 250 kroner per år, og gebyrfritt ellers, men de har 4 % rente (etter renteendringen som kommer straks) på beløp over 50.000. Under 50.000 har 3,75 %. Til sammenlikning har Skandiabanken 2,85 % rente nå.

Detn sida minner meg om alt annet enn en bank! Skikkelig Smart Club-faktor.

Men er altså kun en nettbank, som SB. Bruker du det selv? Like enkelt å bruke som SB mtp uttak i utlandet? Eneste forskjellen er altså høyere rente?

Kanskje jeg skal vurdere å overføre penga dit.

Skrevet

Hilsen smågambleren

Vet du forresten hvordan jeg kan avslutte kontoen min hos SB hvis jeg skal overføre penga til Ya-Bank?

Det første jeg må gjøre er vel å overføre penga til min nye konto. Men deretter?

Litt kjipt å fortsette å betale 200 kr i året for kortet mitt.

Caloni Makaroni
Skrevet

Detn sida minner meg om alt annet enn en bank! Skikkelig Smart Club-faktor.

Men er altså kun en nettbank, som SB. Bruker du det selv? Like enkelt å bruke som SB mtp uttak i utlandet? Eneste forskjellen er altså høyere rente?

Kanskje jeg skal vurdere å overføre penga dit.

Ja, den ser skikkelig jalla ut, nesten så jeg vurderte å finne en annen bank. Men det var den som var best! Jeg opprettet konto der like før jul, men bruker den som sparekonto, ikke brukskonto. Jeg har fortsatt Skandiabanken som brukskonto, og det er litt mer "pes" å bytte, så jeg avventer litt. Det som er fint med yaBank i forhold til skandia, er at man slipper den der sertifikatnedlastingen. Fra yabank får man en sånn kodegenereringsdings, som kan festes på nøkkelknippet om man ønsker.

Det er en ren nettbank, og foreløpig har alt gått glatt ved bruk/oppretting/kundeservice. Måtte ringe dem første gang jeg skulle logge inn, for jeg fikk en feilmelding, og da var det raskt svar på telefonen, og en hyggelig dame i andre enden.

Ut i fra mine få uker med bruk, så kan den i alle fall anbefales :)

Skrevet

Ja, den ser skikkelig jalla ut, nesten så jeg vurderte å finne en annen bank. Men det var den som var best! Jeg opprettet konto der like før jul, men bruker den som sparekonto, ikke brukskonto. Jeg har fortsatt Skandiabanken som brukskonto, og det er litt mer "pes" å bytte, så jeg avventer litt. Det som er fint med yaBank i forhold til skandia, er at man slipper den der sertifikatnedlastingen. Fra yabank får man en sånn kodegenereringsdings, som kan festes på nøkkelknippet om man ønsker.

Det er en ren nettbank, og foreløpig har alt gått glatt ved bruk/oppretting/kundeservice. Måtte ringe dem første gang jeg skulle logge inn, for jeg fikk en feilmelding, og da var det raskt svar på telefonen, og en hyggelig dame i andre enden.

Men trenger man å betale noe hvis man bare skal bruke Ya Bank som sparekonto?

Og hva er denne kodegenereringen egentlig? Er sikkerheten bra nok?

Skrevet

Takk for det. Jeg har ikke logget meg på enda og heller ikke overført noe penger men kontoen har jeg i hvert fall :o)

Caloni Makaroni
Skrevet

Men trenger man å betale noe hvis man bare skal bruke Ya Bank som sparekonto?

Og hva er denne kodegenereringen egentlig? Er sikkerheten bra nok?

Nei, det er bare om du vil ha visakort at du må betale for det. Men du må spesifisere i "kommentarfeltet" når du registrerer deg at du ikke vil ha det, for det kommer vanligvis automatisk.

Kodetingen ser helt lik ut som flere andre banker bruker, og har ingen logo på seg, så den kan dermed (for fremmede) ikke knyttes til noen bank. I tillegg har du et personlig passord. Det er vel den samme sikkerheten som de fleste andre banker bruker, tror jeg. Skandiabanken har nå begynt med kodekort i -tillegg- til sertifikat, og det er litt slitsomt synes jeg, men skjønner jo at det er for sikkerheten...

Skrevet

Hvilke maskiner kan det være? Har aldri hatt problem noe sted.

Det er gebyrfritt å ta ut penger i utlandet også. Bortsett fra valutapåslaget som er 1,75%.

Joda, i nettet på jobben, kommunens nett, har vi ikke tilgang til å laste ned sertifikatet til Skandiabanken, ergo må man ha nett hjemme for å kunne bruke Skandiabanken. Jeg hadde ikke det for 3 år siden og kunne derfor ikke bruke SB.

Skrevet

Men penga blir vel plassert slik at man ikke kan tape alt? Det er ikke som å satse 30 000 på at Spurs slår Fulham i neste runde at FA-cupen f eks?

Nei, du har rett i det. Pengene kan i teorien forsvinne over lang tid med nedgang, men det går i tilfelle ganske sakte, og det er god tid til å selge seg ut om det ser ut til å gå den veien - og bare den veien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...