Gå til innhold

html-amatør

Anbefalte innlegg

Gjest tooblond
Skrevet

Når jeg skriver en html-kode i en editor og lagrer den på harddisken min og senere vil se den i nettleseren. Da skal jo nettleseren vise den som en webside, det eneste som skjer er at jeg får se den som html-koden jeg lagde i editoren. Hva må jeg still om på for å få sett dette som webside?

Anyone?

Skrevet

Hvilken editor bruker du? "pek-og-klikk-editorer" er som regel "smarte" slik at den omformer det du skriver inn til vanlig tekst som vil vises som tekst, i stedet for å tolkes som html-kode. Mange slike editorer har forskjellige modus slik at du kan veksle mellom å skrive tekst som skal vises som den er og html-kode.

I tillegg må filen være lagret med etternavnet .html eller .htm for at nettleseren skal tolke den som en html-fil.

Gjest tooblond
Skrevet

Hvilken editor bruker du? "pek-og-klikk-editorer" er som regel "smarte" slik at den omformer det du skriver inn til vanlig tekst som vil vises som tekst, i stedet for å tolkes som html-kode. Mange slike editorer har forskjellige modus slik at du kan veksle mellom å skrive tekst som skal vises som den er og html-kode.

I tillegg må filen være lagret med etternavnet .html eller .htm for at nettleseren skal tolke den som en html-fil.

Takk for svar!

Bruker bare notepaden som

editor.

Tror kanskje det er noe galt med navnet jeg har gitt fila.

Skrevet

Det er flere ting som kan være galt. Et standard html dokument skal se slik ut:

Veldig viktig at når du er ferdig med å lage dokumentet, at du lagrer det som .html! F.eks 'test.html'. Da burde alt virke fint! Kan forøvrig anbefale www.html.dk

Gjest tooblond
Skrevet

Veldig viktig at når du er ferdig med å lage dokumentet, at du lagrer det som .html! F.eks 'test.html'. Da burde alt virke fint! Kan forøvrig anbefale www.html.dk

Takk, skal prøve.

Gjest tooblond
Skrevet

Har prøvd dette nå , får det fortsatt ikke til, hvis du gidder har du flere tips?

Gjest tooblond
Skrevet

Hei, må spørre deg også, ser at du er en slags "guru".

Får ikke til å vise filen som webside, har prøvd å lagre på den måten dere har beskrevet. Er det noen flere tips du har, eller er det såpass mye det kan være at jeg bare bør lese meg grundig opp selv?

Skrevet

Hei, må spørre deg også, ser at du er en slags "guru".

Får ikke til å vise filen som webside, har prøvd å lagre på den måten dere har beskrevet. Er det noen flere tips du har, eller er det såpass mye det kan være at jeg bare bør lese meg grundig opp selv?

Det er vanskelig å si noe bestemt uten å se filen selv, men en innskytelse er at Windows av og til er skikkelig noldus med lagring av filnavn, og plusser på en .txt helt til slutt selv om du skriver .html. Prøv å skru på visning av alle filetternavn i Windows, og kontroller at filen virkelig heter navn.html og ikke navn.html.txt. Hvis Windows står stilt inn til å ikke vise kjente etternavn (standardinnstillingen), så vil den vise navn.html i utforsker selv om det egentlig står .txt helt til slutt.

Gjest tooblond
Skrevet

Det er vanskelig å si noe bestemt uten å se filen selv, men en innskytelse er at Windows av og til er skikkelig noldus med lagring av filnavn, og plusser på en .txt helt til slutt selv om du skriver .html. Prøv å skru på visning av alle filetternavn i Windows, og kontroller at filen virkelig heter navn.html og ikke navn.html.txt. Hvis Windows står stilt inn til å ikke vise kjente etternavn (standardinnstillingen), så vil den vise navn.html i utforsker selv om det egentlig står .txt helt til slutt.

Tuuuusen takk!

Dette hjalp meg masse, windows hadde slengt på txt på slutten selv om den ikke skulle. Hadde nok ikke funnet ut det på egen hånd så snart!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Takk for svar!

Bruker bare notepaden som

editor.

Tror kanskje det er noe galt med navnet jeg har gitt fila.

Så lenge du ikke bruker mellomrom i filnavnene eller bruker de særnorske bokstavene kan du kalle filene hva du vil. Når du legger html-filene på en server må den første sida hete index.htm(l), de andre filene kan du kalle hva du vil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...