Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at når det er mugg på maten så er det ikke spiselig i det hele tatt, at alt er infisert?

Min mann mener det bare er å skjære bort muggen så er resten spiselig.

Jeg spør for di at jeg nettopp spiste et rundstykke med mugg på. Merket det ikke før jeg kjente smaken og da hadde jeg spist en del av det uten å kjenne noe. Så muggflekk på det som var igjen i posen og at datoen gikk ut i går.

Blir man syk av å spise mugg?

Fortsetter under...

Skrevet

Kommer an på konsistensen til matvaren. Tørre varer (ost, brød) kan man skjære vekk den synlige muggen fra og så er det greit, mens flytende produkter, som f.eks. syltetøy, må man kaste fordi muggen sprer seg mye raskere der.

Skrevet

Ost og brød går greit å skjære vekk (min 1 cm på hver side av muggområdet). Kjøtt og syltetøy må kastes hvis det kommer mugg på.

Skrevet

Slik mat hadde jeg kastet uansett.

Men det du spiste blir du ikke dårlig av, noe annet er det hvis du spiste dette daglig. Men den dosen du har fått i deg er ikke noe problem.

Skrevet

Ost og brød skjærer jeg et stykke av, annen mat kastes

Caloni Makaroni
Skrevet

Tviler på at det skjer noe annet enn at du eventuelt får litt vondt i magen.

Muggen på ost f.eks., den er synlig der den er, men den har også "tråder" innover, så man skal kutte av et godt stykke av osten selv om den ser bra ut, også. Ser at noen her siden 1 cm, men jeg har lært at det er mer. Tror jeg pleier å kutte av iallfall 2 cm, om jeg ikke kaster hele med en gang. Husk at om det -er- mugg på ett sted, så er det gjerne "straks" mugg på et annet sted.

Annonse

Skrevet

Jeg tror ikke du blir syk av det du har spist.

Men jeg kaster muggen mat, ja.

Skrevet

Jeg tror ikke du blir syk av det du har spist.

Men jeg kaster muggen mat, ja.

Nei da, jeg ble bare litt psykisk kvalm:o)

Skrevet

Nei da, jeg ble bare litt psykisk kvalm:o)

Det ble jeg også - av å lese at du var uheldig og spiste muggen mat.

Snakk om å være lettpåvirkelig!

Skrevet

Ved stort inntak av muggsopp kan man bli syk ja, det er faktisk giftig.

Jeg kaster alt som har mugg på seg, kjæresten bare skjærer av mugget og spiser videre med god apetitt og synes jeg er en pyse.

Skrevet

Ja - mugg er veldig giftig.

Ja - muggtrådene trenger dypt inn i både syltetøy, kjøtt, brød, ost osv. Jo hardere det er, jo lenger tid tar det.

I et literglass med gele hadde 100-vis av tråder trengt helt til bunns på 3-4 uker.

Sett en meterlang fersk plank ned i myk jord, og er det fuktig luft, så trenger tåresoppen gjennom hele planken på langs på 2-3 uker, og du ser svarte striper på toppen. Livskraftige saker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...