Gå til innhold

Lånekassen - utdanning uten støtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nå ta mitt siste semester på en mastergrad ved Universitetet. Har tidligere hatt fullt lån og stipend, men kommer til å jobbe såpass mye ved siden av, at jeg dette semesteret ikke har søkt om støtte fra Lånekassen. Årsaken til dette er at jeg kun har rett til ett år til med støtte, som jeg har tenkt å "spare" til jeg skal ta pedagogikk om et par års tid. Det jeg ikke helt har skjønt, er om jeg nå må begynne å betale på lånet allerede i august - ettersom det da er sju måneder siden jeg sist mottok støtte - eller om jeg bare kan gi Lånekassen beskjed på noen måte om at jeg fortsatt studerer (men uten støtte), og at rentene da først begynnner å løpe til sommeren og første innbetaling blir i februar 2008 sånn cirka. Noen som vet om dette er mulig?

Skrevet

Du kan søke om betalingsutsettelse, og du har også rett på rentefritak for den perioden du studerer fulltid, men rentefritak må du søke om i etterkant.

Skrevet

Du kan søke om betalingsutsettelse, og du har også rett på rentefritak for den perioden du studerer fulltid, men rentefritak må du søke om i etterkant.

Ok, så det er altså ikke bare å gi Lånekassen beskjed om at jeg fortsatt studerer? De kan jo få bekreftet opplysningene dersom de kontakter studiestedet. Er det ikke begrenset hvor mange betalingsutsettelser man kan be om?

Skrevet

Ok, så det er altså ikke bare å gi Lånekassen beskjed om at jeg fortsatt studerer? De kan jo få bekreftet opplysningene dersom de kontakter studiestedet. Er det ikke begrenset hvor mange betalingsutsettelser man kan be om?

Jeg prøvde det da jeg var i samme situasjon som deg, men fikk beskjed om at jeg måtte søke om fritak i etterkant. Men du kan jo ta en telefon til dem og høre.

Skrevet

Stemmer som citoyen sier:

"Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen.

Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om rentefritak og betalingsutsettelse for hvert undervisningsår."

Kan ikke se at det står noe om maks. antall betalingsutsetettelser/rentefritak.

Skrevet

Jeg prøvde det da jeg var i samme situasjon som deg, men fikk beskjed om at jeg måtte søke om fritak i etterkant. Men du kan jo ta en telefon til dem og høre.

Ok, takk for svar:) Forstår jeg deg da rett om du da først søkte om betalingsutsettelse før første avdrag skulle betales, og så samtidig søkte om rentefritak for det semesteret du ikke hadde mottatt støtte, men likevel studert? Dvs at jeg strengt tatt ikke får gjort noe med det før til sommeren når jeg mottar faktura?

Skrevet

Stemmer som citoyen sier:

"Tar du fulltidsutdanning og har rett til støtte, har du samtidig rett til rentefritak i så lang tid som det kan bli gitt støtte. Forutsetningen er at du består utdanningen.

Når du tar utdanning uten å søke støtte, må du søke om rentefritak og betalingsutsettelse for hvert undervisningsår."

Kan ikke se at det står noe om maks. antall betalingsutsetettelser/rentefritak.

Tror antallet ganger man kan søke om betalingsutsettelse er 12 ganger

Skrevet

Tror antallet ganger man kan søke om betalingsutsettelse er 12 ganger

Ok, takk! Synes det kanskje er litt dumt å søke utsettelse før virkelig MÅ, så kanskje jeg bare skal satse på å få begynt tilbakebetalingen allerede til sommeren. Hmm...

Skrevet

Da jeg gjorde omtrent det samme i 1997, søkte jeg om "betalingsutsettelse med rentefritak" i forkant og fikk det innvilget.

-men det er jo mulig de har endret på ting på 10 år?

Skrevet

Ok, takk for svar:) Forstår jeg deg da rett om du da først søkte om betalingsutsettelse før første avdrag skulle betales, og så samtidig søkte om rentefritak for det semesteret du ikke hadde mottatt støtte, men likevel studert? Dvs at jeg strengt tatt ikke får gjort noe med det før til sommeren når jeg mottar faktura?

Ja, slik var det jeg fikk beskjed om å gjøre det :)

Skrevet

Tar du utdanning uten støtte har du rett på utsettsettelse og rentefritak på lånet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...