Gå til innhold

Hva er den beste måten å lære seg å sette grenser for andre?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Hvis man i hele oppveksten aldri har blitt oppmuntret til å være uenig med andre og sette grenser, hvordan lære det i voksen alder?

Jeg forsøker å sette grenser, men jeg synes det er så utrolig vanskelig. Så føler jeg meg slem som gjør det. Har alltid tenkt at andre vil like meg mindre om jeg setter grenser for meg selv og andre.

Har noen av dere vært i min situasjon og har lært å sette grenser først i voksen alder?

Gjest Unnvikende
Skrevet

Første steg er jo at du er bevisst på at du lar deg overkjøre. Jeg tror bevisstgjøring er utrolig viktig.

Selv har jeg fått diagnosen unnvikende og avhengige personlighetstrekk, noe som vil si at jeg er veldig dårlig på grensesetting. Jeg vet ikke hvor mye du har funnet deg i? Hvor stor grad dette er et problem for deg?

Jeg har tenkt mye på alt jeg har funnet meg i og gjort, fordi jeg ikke har klart å sette ned foten, og tanken har gjort meg sint. Og så tenker jeg "hva er det verste som kan skje hvis jeg sier nei". Og det er jo sant, hva ER det verste som kan skje?

Er det viktig for deg at noen som ikke tåler å få høre et nei skal like deg? "Normale" mennesker tåler å få høre et nei og skjønne hvilke grenser andre har.

En annen ting er jo at maktsyke mennesker har en tendens til å finne de svake menneskene.

Gjest Aviaana
Skrevet

Første steg er jo at du er bevisst på at du lar deg overkjøre. Jeg tror bevisstgjøring er utrolig viktig.

Selv har jeg fått diagnosen unnvikende og avhengige personlighetstrekk, noe som vil si at jeg er veldig dårlig på grensesetting. Jeg vet ikke hvor mye du har funnet deg i? Hvor stor grad dette er et problem for deg?

Jeg har tenkt mye på alt jeg har funnet meg i og gjort, fordi jeg ikke har klart å sette ned foten, og tanken har gjort meg sint. Og så tenker jeg "hva er det verste som kan skje hvis jeg sier nei". Og det er jo sant, hva ER det verste som kan skje?

Er det viktig for deg at noen som ikke tåler å få høre et nei skal like deg? "Normale" mennesker tåler å få høre et nei og skjønne hvilke grenser andre har.

En annen ting er jo at maktsyke mennesker har en tendens til å finne de svake menneskene.

Hva er avhengighetspersonlighetsforstyrrelse?

Det er riktig det at jeg ikke liker å bli mislikt. gjør mye for å tekkes andre.

Gjest Unnvikende
Skrevet

Hva er avhengighetspersonlighetsforstyrrelse?

Det er riktig det at jeg ikke liker å bli mislikt. gjør mye for å tekkes andre.

Jeg sakser fra lommelegen:

Unnvikende personlighetstrekk:

"Pasienten er nærtakende, redd for kritikk og avvisning, men lengter etter kontakt med andre. For å unngå avvisning holder man seg unna situasjoner der man tror avvisning kan komme. Personen overdriver farene og ubehaget ved dagligdagse situasjoner, og har innskrenket sosialt liv. Personer med unnvikende personlighetsforstyrrelser får hyppige depresjoner, og man har funnet at denne type personlighetsforstyrrelser disponerer for depressive reaksjonsmønstre."

Avhengige personlighetstrekk:

"Personen trenger andre i stor grad og fungerer ikke på egen hånd, er uselvstendig og redd for å ta ansvar. Dette gjør at personen ikke tar utfordringer og ikke utnytter sitt potensiale slik han kunne. Han har problemer med å reise bort for å ta utdanning, ta jobber som krever selvstendighet osv. Det er holdepunkter for at denne forstyrrelsen også disponerer for depresjon."

I tillegg vet jeg at de med avhengige personlighetstrekk gjerne dras mot dominerende personer og ofte ender opp sammen med en i forhold til samboerskap/ekteskap. De med avhengige personlighetstrekk takler også veldig dårlig å bli forlatt, i form av dødsfall eller skilsmisse f.eks.

Nå var dette kanskje litt mer enn det du lurte på i forhold til å sette grenser..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...