Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Stig! Flott at det er noen å finne her med alternativ medisin. Jeg bekymrer meg for min mor, som er plaget med høyt blodtrykk. Hun har hatt dette de siste 5 årene, og tar to forskjellige piller for dette. Bla beta-blokkere. Medisinene påvirker ikke bare kroppen hennes i form av slapphet og ubehag, men hun er også tidvis i dårlig humør og deprimert. Særlig merket hun dette etter hun begynte med det andre settet med piller. Jeg har foreslått at hun bør undersøke alternative behandlinger, som feks akupunktur eller annet.. Det hadde vært kjempefint om du hadde noen gode råd, og kunne hjelpe oss å finne en behandling mot blodtrykket som kan gi min mor en bedre hverdag! Vennlig hilsen Geir

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265913-h%C3%B8yt-blodtrykk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Det er dessverre velkjent at blodtrykksmedisiner kan gi bivirkninger og kanskje særlig de såkalte betablokkerne. Som basis i all blodtrykksbehandling bør man ta en runde med livsstilen og jeg anbefaler regelmessig mosjon f.eks. 20-30 min tur hver dag. Saltinntaket i kosten bør reduseres til under fem gram daglig og erstattes av mineralsaltet "Non". Et kosthold med mye frukt og grønt inkludert appelsinjuice, banan, løk og hvitløk er sunt. Av matoljer anbefales raps og olivenolje eller såkalte "Hjertegod" -produkter. Fet fisk som laks, usaltet sild, makrell eller ørret anbefales minst to ganger per uke. De andre dagene anbefales tilskudd av omega 3 fettsyrer. Andre tilskudd med gunstig effekt på blodtrykket er Q10 (60 mg), kalsium (500 mg) og magnesium (300 mg).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/265913-h%C3%B8yt-blodtrykk/#findComment-2147686
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...