Gå til innhold

Hva tenker du når du fikk et slikt svar?

Anbefalte innlegg

Gjest på reise
Skrevet

Under reise i Øst-Europa kommer ei ung dame og setter seg ved siden av. Kommer i prat med henne. Virker grei å prate med. Hun er pent kledd og særdeles pen, kunne glatt vunnet en missekonkurranse.

Etter en stund kommer en for meg urovekkende overraskelse. Jeg grubler på om det er min egen forutinntatthet eller om det har noen grunn til uro for hva som kunne skje med henne.

Hun ville reise med fly til en liten stat Midt-Østen, en stat kjent for sin enorme oljerikdom og ensrettete islamisme. Stusser litt over at hun reiste helt alene til et slikt sted. Stedet er ikke akkurat kjent for toleranse overfor kvinner. Slik hun gikk kledd, kunne hun helt sikkert ikke gå når hun kom frem. Det ble ikke tid til å spørre hvorfor hun skulle reise dit. Hun ville haste videre og samtalen sluttet.

Hun virket ikke redd i det hele tatt, underlig nok. I mitt stille sinn tenkte jeg på den spesielle kulturen i slike islammittiske land; menn med enormt mye penger og makt til å gjøre hva de vil med kvinner, og der kvinner har bare en illusjon av rettsikkerhet. En situasjon som åpner for overgrep og risiko for aldri å komme tilbake til hjemlandet. Burde hun latt være å reise alene til et slikt sted, kanskje ikke reist i det hele tatt? Hva hadde du tenkt om du var i mitt sted og fikk høre hvor hun skulle?

Skrevet

En pen ung dame du ikke kjenner er på vei til et sted i Midtøsten. Bør vi bekymre oss?

Det kan da virkelig ikke noen av oss vite.

Gjest middle east
Skrevet

Makan til nestekjærlighet og bekymring da!?

Jeg har selv vært i land i Midtøsten, jeg er ung kvinne, og vil ikke klassifisere meg selv som særlig stygg - men det var egentlig ingen stor grunn til bekymring. Riktignok reiste jeg sammen med en venn, men hvorfor skal det være så farlig for en vakker dame å dra dit? Der er vel mange vakre damer fra før? Og langt fra alle går rundt i burka, der er stort sett ganske moderne (går ut fra at du snakker om Emiratene, siden du nevnte oljen).

Spørs vel litt hva hun hadde planer om der da?

Gjest på reise
Skrevet

Makan til nestekjærlighet og bekymring da!?

Jeg har selv vært i land i Midtøsten, jeg er ung kvinne, og vil ikke klassifisere meg selv som særlig stygg - men det var egentlig ingen stor grunn til bekymring. Riktignok reiste jeg sammen med en venn, men hvorfor skal det være så farlig for en vakker dame å dra dit? Der er vel mange vakre damer fra før? Og langt fra alle går rundt i burka, der er stort sett ganske moderne (går ut fra at du snakker om Emiratene, siden du nevnte oljen).

Spørs vel litt hva hun hadde planer om der da?

Bakgrunn for mitt spørsmål: En fyr jeg kjenner har vært på det stedet hun skulle til. Det han hadde å fortelle, var virkelig motbydelig. Han sa at der var store lokale forskjeller, noen steder rimelig fritt, og gikk man inn i et annet område var der fullt av livsfarlige muslimske fanatikere.

Tenkte også på en dokumentarfilm om ei amerikansk dame som dro til Midt-Østen og trodde hun skulle treffe folk som ikke ville henne noe vondt. Det ble starten på en flere år langt mareritt med overgrep i en kultur som ikke ville/kunne gi henne hjelp (hun havnet i et fordekt harem). Det fremgikk ikke helt tydelig av filmen hvilket land i midt-østen hun kom til.

Det var grunnene til jeg synes det var rart at noen kvinner tok sjangsen på å reise dit, særlig at hun som knapt var over 20, reiste alene. Joda, de landene har mange nok vakre damer fra før. Så de trenger ikke gå "over bekken etter vann". Men det er jo de mest attraktive kvinnene som blir hyppigste ofre for overgrep da.

Vet ikke hennes planer var eller hvem hun skulle møte. Håper bare at hun kom til greie folk og at jeg tok feil. Har du vært i Quatar og Emiratene?

Gjest middle east
Skrevet

Bakgrunn for mitt spørsmål: En fyr jeg kjenner har vært på det stedet hun skulle til. Det han hadde å fortelle, var virkelig motbydelig. Han sa at der var store lokale forskjeller, noen steder rimelig fritt, og gikk man inn i et annet område var der fullt av livsfarlige muslimske fanatikere.

Tenkte også på en dokumentarfilm om ei amerikansk dame som dro til Midt-Østen og trodde hun skulle treffe folk som ikke ville henne noe vondt. Det ble starten på en flere år langt mareritt med overgrep i en kultur som ikke ville/kunne gi henne hjelp (hun havnet i et fordekt harem). Det fremgikk ikke helt tydelig av filmen hvilket land i midt-østen hun kom til.

Det var grunnene til jeg synes det var rart at noen kvinner tok sjangsen på å reise dit, særlig at hun som knapt var over 20, reiste alene. Joda, de landene har mange nok vakre damer fra før. Så de trenger ikke gå "over bekken etter vann". Men det er jo de mest attraktive kvinnene som blir hyppigste ofre for overgrep da.

Vet ikke hennes planer var eller hvem hun skulle møte. Håper bare at hun kom til greie folk og at jeg tok feil. Har du vært i Quatar og Emiratene?

Jeg har vært i Qatar, Emiratene og Oman - og opplevde ikke noe utenom det som vanligvis vi europeiske damer må finne oss i når vi reiser til arabiske land.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...