Gå til innhold

Rehabiliteringspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer har gått sykmeldt i ett år og må av den grunn over på rehab.penger. I den forbindelse dukker det opp en del spørsmål. Takknemlig hvis noen vet svaret på følgende:

Hun har i utg.punktet en 80% stilling. I de siste månedene har hun jobbet 20% av dette. Hun har mao. ikke vært 100% sykmeldt. Hun har nå blitt bedt av arbeidsgiver om å søke permisjon uten lønn. Er det noen som vet om dette er smart? Mister du rettigheter? Er det lettere å bli sagt opp? Dessuten; permisjon uten lønn lar seg vel ikke kombinere med å fortsatt jobbe etter en viss prosentsats? Hvis målet er å komme tilbake til full stilling er vel ikke permisjon uten lønn veien å gå?

En annen ting jeg lurer på er ferie. Hun har 10 feriedager til gode fra i fjor. Hvordan får man brukt opp disse hvis man går på permisjon uten lønn / er 100% sykmeldt? Hvordan forholder man seg til begrepet ferie hvis man likevel er sykmeldt og ikke på jobb?

Mange spørsmål, men det er ikke enkelt å finne fram i jungelen der ute, så jeg er takknemlig hvis noen har tips og gode råd.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Jeg går selv på rehabiliteringspenger og har etterhvert fått noen svar men er enig i at junglen (som alt det offentlige..=) er vanskelig å finne frem i.. Du kan jo enten høre med NAV, dette er jo ganske så greie spørsmål dere ikke kan tabbe dere ut på å spørre om.. Ellers kan jeg si følgende /uten å være noen form for veileder her assa...

Ferie man ikke får brukt pga rehabilitering/sykemelding skal bli utbetalt året etter dersom det er opptjent og ikke brukt. Dermed litt penger inn..

Når man er under rehabilitering kan man i prinsippet ta ferier innenfor landet (og muligens nordens grenser...? litt usikker på sistnevnte men har praktisert det selv.. sånn litt uvitende..) så fremt man ikke udnergraver den aktive behandligen man skal ha under rehabiliteringspengene...

Utenlandsturer skal søkes om til NAV med en skriftlig tillatelse fra lege om at det ikke forverrer tilstanden. i såtilfelle får man ikke reise.. Skulle det ikke forverre er min erfaring at man stort sett kan reise utenlands.. Varierer nok litt fra saksbehandler til saksbehandler..

Og når det kommer til å søke permisjon er du utenfor mitt omr. Aner ikke.. men mistenker at dette kan frata deg retten til rehabpenger`??? VILLE ABSOLUTT sjekket dette med Nav eller fastlegen min...!! Man må iallefall under ingen omstendighet si opp jobben.. Dette vil gi deg mye mindre rettigheter....

Håper dette gjør deg litt klokere. Er iallefall en liten tilbakemelding fra en som også vimser rundt i jungelen.

Håper det ordner seg for dere!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...