Gå til innhold

Vegeterianere - moralske eller dumme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prata med en kristen venn i dag:

"Jeg skulle gjerne tatt en skikkelig diskusjon med en vegeterianer. Er de helt dumme? Dyr er jo til for at mennesker skal spise dem".

Hva mener dere? Har vegeterianere rett når de velger å ikke spise dyr? Har de krav på å bli behandlet som våre venner, eller er det greit å drepe dem for å få mat?

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hatsumomo

9

• Deanna

5

• Lucretia

4

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Noen vegetarianere er jo veggiser av helsemessige årsaker og ikke etiske.

Skrevet

Noen vegetarianere er jo veggiser av helsemessige årsaker og ikke etiske.

Jo, men jeg tenker på de etiske.

Skrevet

Det at personen var kristen, hvilken relevanse har det til diskusjonen du hadde?

Skrevet

Mange dyr spiser da andre dyr for å overleve, så hvorfor skulle ikke vi (som jo også er et pattedyr) spise dyr?

hidi, the scorpion
Skrevet

Jo, men jeg tenker på de etiske.

Om alle mennesker var vegeterianere, ville vi hatt overflod av mat, også yil de som sulter i dag!

Enorme ressurser går med til å fòre opp dyr, som vi senere spiser...

Min niese er vegetarianer av etiske og moralske grunner.

Skrevet

Er det et faktum at dyr er til for at vi skal spise dem da? Det _går an_ å spise dem, men da kan vi vel like så godt si at mennesker er til for at rovdyr skal få mat? Eller? (Nå er jo vi kommet så langt i utviklingen at vi kan beskytte oss mot rovdyr, men jeg regner med vi snakker på generelt grunnlag her)

Skrevet

Jeg er vegetarianer av mange grunner, kroppen min trives bedre uten kjøtt, jeg har mere overskudd og føler meg ikke saa tung i kroppen.

Jeg vet at jeg ikke hadde klart aa drepe noe dyr, derfor spiser jeg de heller ikke. Jeg f[r vondt i hele kroppen naar jeg tenker paa alle de dyrene som lever under kjipe forhold og blir pumpet med masse dritt for at de skal vokse fort og bli til mat.

Skrevet

Jeg er vegetarianer av vane og helsemessige grunner. Jeg spiser melkeprodukter og egg og skjønner at det må dyr til for å skaffe dem.

Jeg er glad i dyr og liker ikke industriell kjøttproduksjon, men har ikke noe imot at dyr som har hatt det godt blir slaktet.

Skulle ønske det var mer økologisk kjøtt- og melkeproduksjon i Norge.

Tror verken jeg er spesielt dum eller moralsk.

Skrevet

Det at personen var kristen, hvilken relevanse har det til diskusjonen du hadde?

Kristne mener dyr er til for mennesker.

Gjest annlovinda
Skrevet

Og det mener ALLE kristne?

Gjest heffalumpen
Skrevet

Sidespor: Jeg leste " Har vegeterianere rett når de velger å ikke spise dyr? Har de krav på å bli behandlet som våre venner, eller er det greit å drepe dem for å få mat?

" litt annerledes: SLIK:

...Om vegetarianere hadde krav på å bli behadlet som venner. Selv om de ikke spiser dyr. Eller om vi kanskej kunne drepe vegetarianerne for å få mat (spise dem!). *LOL* Sorry... Kunne ikke dy meg, når jeg først blingsa..

Skrevet

Jeg er vegetarianer av vane og helsemessige grunner. Jeg spiser melkeprodukter og egg og skjønner at det må dyr til for å skaffe dem.

Jeg er glad i dyr og liker ikke industriell kjøttproduksjon, men har ikke noe imot at dyr som har hatt det godt blir slaktet.

Skulle ønske det var mer økologisk kjøtt- og melkeproduksjon i Norge.

Tror verken jeg er spesielt dum eller moralsk.

Enig med deg. Norge henger etter når det gjelder økologisk kjøttproduksjon. Danskene er flinkere, selv om de fortsatt har mye å lære.

Skrevet

Jeg synes det er greit å slakte dyr for å få mat. Mennesket er ikke det eneste kjøttetende dyret, så det tyder jo på at det er naturlig. Men dyra bør ha det bedre. Jeg kjøper helst økologisk. Jeg spiser også ofte middag uten kjøtt eller fisk.

Skrevet

Så du mener alle kristne mener dette og ingen andre, f.eks ateister mener dette?

Det er bare kristne som mener at dyr er til for mennesker...

*ler litt*

Skrevet

Mange grunner til at folk er veggiser.

De mener det er galt å spise dyr ,helsemessig , de liker ikke kjøtt , I et fattigdomsperspektiv så er det enkelt som gjør en statement og mener vesten ikke bør spise så mye kjøtt.

Uansett så bør det vel ikke være noe problem å respektere at noen har standpunkt enten det er mot abort , vegetarianere eller whatever.

Kan være litt slitsomt å invitere sånne til middag da. Forøvrig er jeg halveis vegetarianer. Men når jeg er på besøk spiser jeg bare av tilbehøret. Poteter og salat og alt sånn og det gjør meg ingenting. Forventer ikke at folk skal lage spesialmat eller ekstra mat til meg. Blir syk av for mye proteiner (urea cyklus defekt). Folk som frivillig avstår fra å spise en god biff..

Skrevet

Vegetarianere er vel hverken mer moralske eller mer dumme en oss som spiser kjøtt.

De har tatt et valg, og dem om det.

Jeg spiser kjøtt med god samvittighet.

Skrevet

Sidespor: Jeg leste " Har vegeterianere rett når de velger å ikke spise dyr? Har de krav på å bli behandlet som våre venner, eller er det greit å drepe dem for å få mat?

" litt annerledes: SLIK:

...Om vegetarianere hadde krav på å bli behadlet som venner. Selv om de ikke spiser dyr. Eller om vi kanskej kunne drepe vegetarianerne for å få mat (spise dem!). *LOL* Sorry... Kunne ikke dy meg, når jeg først blingsa..

sånn leste jeg det og

At om vegetarianer hadde krav på at vi behandlet dem som venner og ikke som dyr og spiste de opp. LOL

Skrevet

Tøys. Det finnes kristne vegetarianere også.

Skrevet

Jeg synes det er greit å slakte dyr for å få mat. Mennesket er ikke det eneste kjøttetende dyret, så det tyder jo på at det er naturlig. Men dyra bør ha det bedre. Jeg kjøper helst økologisk. Jeg spiser også ofte middag uten kjøtt eller fisk.

Samme her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...