Gå til innhold

Vegeterianere - moralske eller dumme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og det mener ALLE kristne?

Zakkoo er vel bare ute etter motargumenter til sin kristne venn!

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hatsumomo

9

• Deanna

5

• Lucretia

4

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nå har jeg vært vegetarianer i ... snart 5 år. Det begynte fordi jeg er glad i dyr og yada-yada-yada. Men har etterhvert fått øynene opp for andre gode grunner til å unngå kjøtt (miljø, helse, regnskog osv).

Men jeg tror ikke jeg er bedre enn kjøttetere av den grunn. Jeg bare gjør det som føles riktig for meg. Jeg synes det er galt å bruke dyrene slik vi gjør idag. Vi leker gud ovenfor dyrene. For meg føles det heller ikke riktig å spise dyr, uansett hvordan de har blitt behandlet, ikke når jeg fint klarer meg uten. Men vil påstå at jeg ville foretrukket å spise vilt om jeg først skulle spist kjøtt. Men jeg skal ikke si hva som er riktig for andre, jeg har aldri vært ute etter å omvende kjøttetere, eller rakker ned på de. Men hadde selvfølgelig ikke vært meg imot om det ble flere av oss, slik at ferre dyr behøver å lide.

Skrevet

Vegetarianere har ingenting med å moralisere over folk som spiser kjøtt.

Å la være å spise kjøtt på grunn av sykdom, er selvfølgelig fornuftig. Det er ikke mer moralsk aktverdig å la være å spise kjøtt av andre årsaker.

Å la være å spise kjøtt av moralske årsaker, kan vanskelig begrunnes. Sunt kosthold inneholder bla.a. magert kjøtt. Man har påvist at riktig kosthold påvirker IQ noe.

http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=105002

Skrevet

Jeg er vegetarianer av vane og helsemessige grunner. Jeg spiser melkeprodukter og egg og skjønner at det må dyr til for å skaffe dem.

Jeg er glad i dyr og liker ikke industriell kjøttproduksjon, men har ikke noe imot at dyr som har hatt det godt blir slaktet.

Skulle ønske det var mer økologisk kjøtt- og melkeproduksjon i Norge.

Tror verken jeg er spesielt dum eller moralsk.

Det er dog litt komisk at mange nekter å spise kjøtt av hensyn til dyra, men drikker melk og spiser melkeprodukter. Kjøttfe har det vel stort sett bedre enn melkefe? Melkefe får jo ikke engang ha kalvene hos seg etter fødselen, men det gjør kjøttfeet. (de plassene jeg har vært i alle fall)

Skrevet

Det er dog litt komisk at mange nekter å spise kjøtt av hensyn til dyra, men drikker melk og spiser melkeprodukter. Kjøttfe har det vel stort sett bedre enn melkefe? Melkefe får jo ikke engang ha kalvene hos seg etter fødselen, men det gjør kjøttfeet. (de plassene jeg har vært i alle fall)

Men man bidrar. Man ofrer noe for dyrene. Noen ofrer alt: kjøtt, egg, melk, pels, skinn, ull, honning etc. Andre bare noe av det. Man setter grensen der man synes det er ok. Jeg kunne selvfølgelig gjort mer, men gidder ikke gå rundt å ha dårlig samvittighet for å bidra til noe godt selv om jeg ikke gir alt.

På samme måte som jeg ikke får dårlig samvittighet etter å ha lagt 20kr på en bøsse til Redd Barna, når jeg kunne tømt hele lommeboka...

Noen spiser kjøtt (og alt det andre), men demonstrerer mot pels... På en måte det samme. De har en grense de og, bare ikke på samme sted som meg. Men vi er jo "på samme lag" likevel :-)

Skrevet

Er det et faktum at dyr er til for at vi skal spise dem da? Det _går an_ å spise dem, men da kan vi vel like så godt si at mennesker er til for at rovdyr skal få mat? Eller? (Nå er jo vi kommet så langt i utviklingen at vi kan beskytte oss mot rovdyr, men jeg regner med vi snakker på generelt grunnlag her)

Det er derfor jeg tok med at han er kristen. Kristne tror jo som kjent at Gud har skapt jorda for menneskene.

Skrevet

Og det mener ALLE kristne?

Alle kristne mener at Gud har skapt jorda for menneskene. Om alle kristne mener veggiser er latterlige, tviler jeg på.

Skrevet

Sidespor: Jeg leste " Har vegeterianere rett når de velger å ikke spise dyr? Har de krav på å bli behandlet som våre venner, eller er det greit å drepe dem for å få mat?

" litt annerledes: SLIK:

...Om vegetarianere hadde krav på å bli behadlet som venner. Selv om de ikke spiser dyr. Eller om vi kanskej kunne drepe vegetarianerne for å få mat (spise dem!). *LOL* Sorry... Kunne ikke dy meg, når jeg først blingsa..

Lol! Ja, det høres fornuftig ut, la oss drepe alle veggiser.

Skrevet

Så du mener alle kristne mener dette og ingen andre, f.eks ateister mener dette?

Det er bare kristne som mener at dyr er til for mennesker...

*ler litt*

"Så du mener alle kristne mener dette og ingen andre, f.eks ateister mener dette?"

Jo, veldig mange ateister ser også ned på veggiser.

"Det er bare kristne som mener at dyr er til for mennesker..."

Nei, men det er bare religiøse som mener det. Muslimer er vel i samme klasse.

Hvordan skal f eks en ateist kunne argumentere for at dyr er til for mennesker?

Ateister ser at verden går sin gang, og at menneskene er et resultat av evolusjon.

*ler litt*

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er derfor jeg tok med at han er kristen. Kristne tror jo som kjent at Gud har skapt jorda for menneskene.

"Kristne tror jo som kjent at Gud har skapt jorda for menneskene."

Kristne tror at Gud skapte jorda, og at han skapte menneskene. At de skal tro at Gud skapte jorda FOR menneskene var en drøy påstand.

Skrevet

Mange grunner til at folk er veggiser.

De mener det er galt å spise dyr ,helsemessig , de liker ikke kjøtt , I et fattigdomsperspektiv så er det enkelt som gjør en statement og mener vesten ikke bør spise så mye kjøtt.

Uansett så bør det vel ikke være noe problem å respektere at noen har standpunkt enten det er mot abort , vegetarianere eller whatever.

Kan være litt slitsomt å invitere sånne til middag da. Forøvrig er jeg halveis vegetarianer. Men når jeg er på besøk spiser jeg bare av tilbehøret. Poteter og salat og alt sånn og det gjør meg ingenting. Forventer ikke at folk skal lage spesialmat eller ekstra mat til meg. Blir syk av for mye proteiner (urea cyklus defekt). Folk som frivillig avstår fra å spise en god biff..

"Liker ikke kjøtt" tror jeg bare er noe veggiser med dårlig selvtillit slenger ut for å på en måte forsvare seg. Det er helt greit for meg at dere ikke spiser kjøtt, men vær da ærlige! Alle liker kjøtt. Mulig man får avsmak ETTER at man har blitt veggis, men det er en annen sak.

"Uansett så bør det vel ikke være noe problem å respektere at noen har standpunkt enten det er mot abort , vegetarianere eller whatever."

Alle bør respektere hverandres synspunkt. Men MOT ABORT? Det kan jeg ikke akseptere. Jeg kan akseptere at folk tar abort eller at folk lar vær å gjøre det pga moralske hensyn, men jeg respekterer ikke at folk er MOT ABORT, og forlanger å bestemme hva andre mennesker skal gjøre.

Skrevet

Tøys. Det finnes kristne vegetarianere også.

Kristne vegeterianere? Da er de ikke ekte kristne. Kristendommen vannes mer og mer ut. Og takk for det.

Skrevet

Nå har jeg vært vegetarianer i ... snart 5 år. Det begynte fordi jeg er glad i dyr og yada-yada-yada. Men har etterhvert fått øynene opp for andre gode grunner til å unngå kjøtt (miljø, helse, regnskog osv).

Men jeg tror ikke jeg er bedre enn kjøttetere av den grunn. Jeg bare gjør det som føles riktig for meg. Jeg synes det er galt å bruke dyrene slik vi gjør idag. Vi leker gud ovenfor dyrene. For meg føles det heller ikke riktig å spise dyr, uansett hvordan de har blitt behandlet, ikke når jeg fint klarer meg uten. Men vil påstå at jeg ville foretrukket å spise vilt om jeg først skulle spist kjøtt. Men jeg skal ikke si hva som er riktig for andre, jeg har aldri vært ute etter å omvende kjøttetere, eller rakker ned på de. Men hadde selvfølgelig ikke vært meg imot om det ble flere av oss, slik at ferre dyr behøver å lide.

Du er en bra veggis!

Skrevet

"Liker ikke kjøtt" tror jeg bare er noe veggiser med dårlig selvtillit slenger ut for å på en måte forsvare seg. Det er helt greit for meg at dere ikke spiser kjøtt, men vær da ærlige! Alle liker kjøtt. Mulig man får avsmak ETTER at man har blitt veggis, men det er en annen sak.

"Uansett så bør det vel ikke være noe problem å respektere at noen har standpunkt enten det er mot abort , vegetarianere eller whatever."

Alle bør respektere hverandres synspunkt. Men MOT ABORT? Det kan jeg ikke akseptere. Jeg kan akseptere at folk tar abort eller at folk lar vær å gjøre det pga moralske hensyn, men jeg respekterer ikke at folk er MOT ABORT, og forlanger å bestemme hva andre mennesker skal gjøre.

Joda det er mulig å ikke like kjøtt. Søstera mi f.eks. Men hun er ikke veggis, selv om hun spiser mye vegetarmat. En gang vi spiste taco, hadde jeg en sånn veggis-taco-kjøttdeig lignende sak fra santa maria til, og hun smakte... "var det godt?" "nei, det smakte jo kjøttdeig..."

Men hun liker noe, da. Det verste for henne er lukten av rått kjøtt, så hun pleier å spise kjøtt når hun spiser ute. Hun bare klarer ikke tilberede kjøtt selv..

Skrevet

Det finnes undersøkelser som beviser alt. Du finner undersøkelser som beviser at ateister er smartere, du finner undersøkelser som viser at menn er smartere, at kristne er smartere, at homoer er smartere...

Man blir i hvert fall ikke smartere av å bli veggis. Bare dumme kjøttetere biter på den.

Skrevet

Kristne tror at Gud skapte jorda, og at han skapte menneskene. At de skal tro at Gud skapte jorda FOR menneskene var en drøy påstand.

Har du ikke lest Bibelen!?

Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, så mange som det finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. De skal være til føde for dere. 30 Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter til føde.»

Skrevet

Alle vet da at Gud bryr seg mer om mennesker enn dyr. Han skapte oss jo i sitt bilde.

Skrevet

Kristne vegeterianere? Da er de ikke ekte kristne. Kristendommen vannes mer og mer ut. Og takk for det.

Jeg håper du kødder.

Hvis ikke er det intellektet ditt som vannes ut mer og mer for hver tråd du lager.

Skrevet

jeg spiser ikke særlig med kjøtt fordi at da blir jeg syk. Men du leste kanskje ikke hele innlegget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...