Gå til innhold

Vegeterianere - moralske eller dumme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper du kødder.

Hvis ikke er det intellektet ditt som vannes ut mer og mer for hver tråd du lager.

Lol!

Nei, jeg er smart. Smart som faen.

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hatsumomo

9

• Deanna

5

• Lucretia

4

• Sofline

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

jeg spiser ikke særlig med kjøtt fordi at da blir jeg syk. Men du leste kanskje ikke hele innlegget.

Leste ikke alt, nei.

Skrevet

Har du ikke lest Bibelen!?

Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, så mange som det finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. De skal være til føde for dere. 30 Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter til føde.»

Mennesker begynte ikke å spise dyr før etter vannflommen.

Så utgangspunktet var faktisk at mennesker spiste bare planter/frukt osv.

Skrevet

Jeg håper du kødder.

Hvis ikke er det intellektet ditt som vannes ut mer og mer for hver tråd du lager.

Forklar meg hvordan en ateist skal kunne mene at jorda er til for menneskene?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Har du ikke lest Bibelen!?

Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, så mange som det finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. De skal være til føde for dere. 30 Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter til føde.»

Det bibelsitatet blir ofte tolket slik at mennesket skal forvalte jorden, i egenskap av å ta seg av den, som en gartner.

Det er ikke det samme som at Gud skapte jorden for menneskene.

Skrevet

Lol!

Nei, jeg er smart. Smart som faen.

Ja, det beviser du gang på gang.

Skrevet

Mennesker begynte ikke å spise dyr før etter vannflommen.

Så utgangspunktet var faktisk at mennesker spiste bare planter/frukt osv.

Hvilken flom? Tenker du på syndfloden?

Skrevet

Det bibelsitatet blir ofte tolket slik at mennesket skal forvalte jorden, i egenskap av å ta seg av den, som en gartner.

Det er ikke det samme som at Gud skapte jorden for menneskene.

Men når han skaper oss i sitt bilde og gir oss jorda, og i tillegg lar oss like kjøtt...

Jaja, Bibelen er aldri et holdbart argument i noen situasjon uansett. Er jo ikke tydelig for fem øre.

Skrevet

Forklar meg hvordan en ateist skal kunne mene at jorda er til for menneskene?

Det er ikke det jeg snakker om.

jeg snakker om dette sitatet:

"Kristne vegeterianere? Da er de ikke ekte kristne."

Hvis du påstår med alvor at kristne som er vegetarianere, ikke er "ekte" kristne - hvis du baserer det å være en ekte kristen på måten de spiser - vel da mener jeg det jeg skrev.

Skrevet

Hvilken flom? Tenker du på syndfloden?

Noahs ark og vannflommen ja.

Skrevet

Men når han skaper oss i sitt bilde og gir oss jorda, og i tillegg lar oss like kjøtt...

Jaja, Bibelen er aldri et holdbart argument i noen situasjon uansett. Er jo ikke tydelig for fem øre.

Så hvorfor referer du så himla mye til den hele tiden?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Du må så gjerne mene at Gud skapte jorda for mennenskene, men ikke hevd at "alle kristne mener at" når du ikke en gang kjenner til de vanligste tolkningene av bibelsitatene du serverer.

Skrevet

Det er ikke det jeg snakker om.

jeg snakker om dette sitatet:

"Kristne vegeterianere? Da er de ikke ekte kristne."

Hvis du påstår med alvor at kristne som er vegetarianere, ikke er "ekte" kristne - hvis du baserer det å være en ekte kristen på måten de spiser - vel da mener jeg det jeg skrev.

Det er en del av kristendommen, da.

Jaja, kanskje ikke det mest sentrale. Det viktigste for en kristen er troen på at Jesus er sønn av Gud, og at han døde for menneskene og skal vende tilbake og ta med seg de som tror på han til paradis, mens resten skal gå fortapt.

Skrevet

Så hvorfor referer du så himla mye til den hele tiden?

Lol! Ikke lett å si. Fascinerende greier, religion.

Skrevet

Du må så gjerne mene at Gud skapte jorda for mennenskene, men ikke hevd at "alle kristne mener at" når du ikke en gang kjenner til de vanligste tolkningene av bibelsitatene du serverer.

Jeg hevder hva jeg vil, som du.

Skrevet

Det kommer vel ann på vegetarianeren?

Selv har jeg oppdaget at det å erstatte kjøttet med noe annet gir en annerledes metthetsfølelse. Man blir ikke så "tung" på en måte.

Skrevet

Har ikke lest hele tråden, så du får tilgi meg om jeg kommer med "gammelt nytt".

Men: Jeg spiser ikke kjøtt, men jeg har ikke noe i mot at andre gjør det. Derimot så opplever jeg stadig vekk at kjøttetere vil prøve å "omvende" meg; og graver og maser om hvorfor i all verden jeg ikke spiser kjøtt. Slitsomt;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...