Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å bli mamma for ca. 10 mnd siden til en nydelig aktiv liten tulle. Det eneste "problemet" er at jeg føler meg helt tappet for energi.

Vår lille krabat er av den særdeles aktive typen og har ikke sovet sammenhengende en hel natt ennå. Jeg har ammet henne hele tiden (ammer nå ca. 1 gang pr. dag), og føler at jeg selv blir tappet for krefter og har vært mye forkjølet i vinter.

Hva kan jeg gjøre (bortsett fra å ønske meg en hel natts søvn) for å få mer overskudd igjen? Føler nå at jeg spiser meg helt tom på de siste reservene av energi jeg igjen... Blir jo ingen god mamma heller når jeg er helt utkjørt.

Veldig glad for tips og råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26639-sliten-mamma-trenger-energitilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære gurvin.

Det du føler er nok en helt naturlig reaksjon på søvnmangel og det å være mor til et særlig aktivt barn. Jeg vil anbefale at dere forsøker å avvenne barnet med kontakt om natten, men jeg vet av egen erfaring at dette kan være vanskelig. Derfor kan noen helsestasjoner formidle kontakt med søvngrupper slik at dere kan snakke med andre i samme situasjon og hjelpe hverandre videre. Ofte må man bruke "skrikemetoden" og det kan være nyttig å få hjelp av familie og venner de nettene dette varer.

Kjære gurvin.

Det du føler er nok en helt naturlig reaksjon på søvnmangel og det å være mor til et særlig aktivt barn. Jeg vil anbefale at dere forsøker å avvenne barnet med kontakt om natten, men jeg vet av egen erfaring at dette kan være vanskelig. Derfor kan noen helsestasjoner formidle kontakt med søvngrupper slik at dere kan snakke med andre i samme situasjon og hjelpe hverandre videre. Ofte må man bruke "skrikemetoden" og det kan være nyttig å få hjelp av familie og venner de nettene dette varer.

Tusen takk for svaret. Når det gjelder søvnrytmen til vår datter så jobber vi med saken. Det jeg imidlertid gjerne skulle hatt et par tips om er om det det er noe jeg kan gjøre for å fylle på lageret for selv å få litt mer energi imens vi prøver å få det lille vidunderet til å sove.

Er f.eks soneterapi noe å tenke på? Hva med vitamintilskudd? Vet jo som du selv sier hva som er selve kjernen i problemet, men det skader vel ikke å sprøyte inn litt ekstra tilskudd i tilegg?

Gjest Edel

Tusen takk for svaret. Når det gjelder søvnrytmen til vår datter så jobber vi med saken. Det jeg imidlertid gjerne skulle hatt et par tips om er om det det er noe jeg kan gjøre for å fylle på lageret for selv å få litt mer energi imens vi prøver å få det lille vidunderet til å sove.

Er f.eks soneterapi noe å tenke på? Hva med vitamintilskudd? Vet jo som du selv sier hva som er selve kjernen i problemet, men det skader vel ikke å sprøyte inn litt ekstra tilskudd i tilegg?

Hei gurvin! Jeg ammer selv, og har begynt med solhatt. Syns faktisk at jeg har fått mer overskudd etter dette! Det er vel ikke solhatt i seg selv som gir overskudd, men har også vært mye syk før jeg begynte, + jernmangel.

Har du sjekket jernlageret ditt forresten?

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Kjære gurvin,

Når det gjelder energi snakker alternative behandlere om to prinsipper: styrking og balansering. Styrking av energien gjøres helst ved sunn livsstil inkludert riktig kost og regelmessig mosjon. B-vitaminer og Q-10 er viktig for cellenes energistoffskifte og anbefales ofte som tilskudd. Blant urtene er ginseng best dokumentert, gjerne tatt som en dose om morgenen. Akupunktur kan også være nyttig for å styrke energien, men også for å balansere. Andre terapier som for eksempel soneterapi, aromaterapi og Tai chi brukes kanskje først og fremst for å balansere energien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...