Gjest ung_astmatiker Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Heisann! Jeg la inn dette innlegget for noen dager siden i forum for lungesykdommer, men har enda ikke fått svar. Prøver derfor her også og håper at noen svarer Jeg er mye plaget med astma og allergi hele året, men veldig ille er det i pollensesongen. Jeg gruer meg til våren da bjørkepollenet begynner for fullt. Det er like ille hvert år, de siste tre årene har vært grusomme. jeg blir fryktelig tett og sitter inne i flere uker og orker ingen ting. Astmaen blir dobbelt så ille som vanlig og jeg sitter og sover store deler av sommeren. Trenger vel ikke forklare symptomene for de fleste kjenner dem vel igjen? uansett, jeg er inne i en viktig eksamensperiode nå og jeg er livredd for at jeg ikke får gjort mitt beste. selv om jeg går på medisiner hele året så får jeg ikke kontroll over symptomene nå. har reaksjon i klasse 6 på bjørk, så jeg reagerer veldig. gress, burot, or og hassel har jeg 5+'er på, og det er vel ganske god allergi det også? i tillegg reagerer jeg på det meste av allergener som fins, som dyr mat og helårsallergier. Av medisiner bruker jeg Singulair (1tbl dgl), Seretide 50/250 3ggr dgl, Ventoline ved behov, Clarityn, Rhinocort turbuhaler 100mikrogrx4, lomudal øyedråper forebyggende og i tillegg spersallerg øyedråper. finnes det noen sterkere antihistaminer? jeg har hørt at det har kommet en ny type som skal være kraftigere (aerius eller noe?) hva med gamle antihistaminer som Phenamin? er de bedre? men jeg leste at de også brukes som sovemedisin og da er kanskje det litt dumt. I felleskatalogen fant jeg også noe som heter Pherergan. Kan den anbefales? Det jeg derfor lurer på er om det er mulig å få kortisonsprøyter? holder jeg meg friskere da? må jeg itl spesialist, og hva koster det evnt? jeg er nødt til å få en god eksamen. Dessuten bor jeg ikke i byen så det kan være vanskelig å få spesialisttime på så kort varsel. har du noen gode råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26645-kortinsonspr%C3%B8yte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til! Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Hei kjenner meg godt igjen i det du beskriver! Har hatt det på samme måte, med unntak av astmaen. De siste 3 årene har våren for meg også vært forferdelig! Jeg har nettopp svart på et annet innlegg, men vil svare deg også tilfelle du ikke har sett det. Det som har hjulpet meg og mange andre er rett og slett noe så enkelt som tilskudd av omega 3 fettsyrer. Det jeg bruker heter Fri Flyt Omgega 3E. Det har hjulpet meg enormt! Har ikke kjent antydning en gang det siste året! I tillegg så får jeg mye mer overskudd og det er jo bra for hjerte og mye annet også. Jeg tar 2 kapseler pr. dag hele året. I fjor fikk jeg sprøyte i den verste bjørkepollen sesongen og den hjalp bra. Men den er vistnok ikke så bra å ta i lengden. Legen sa den varer i ca. 3-4 uker.Jeg fikk beskjed om å komme tilbake i år når bjørkepollen sesongen startet, men det ser ut som jeg slipper det. Det har vel ikke startet for fullt enda, men det ser ialfall lovende ut til nå så jeg krysser bare fingrene og håper det varer! Håper det kan hjelpe deg også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26645-kortinsonspr%C3%B8yte/#findComment-109256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til! Skrevet 6. mai 2001 Del Skrevet 6. mai 2001 Hei kjenner meg godt igjen i det du beskriver! Har hatt det på samme måte, med unntak av astmaen. De siste 3 årene har våren for meg også vært forferdelig! Jeg har nettopp svart på et annet innlegg, men vil svare deg også tilfelle du ikke har sett det. Det som har hjulpet meg og mange andre er rett og slett noe så enkelt som tilskudd av omega 3 fettsyrer. Det jeg bruker heter Fri Flyt Omgega 3E. Det har hjulpet meg enormt! Har ikke kjent antydning en gang det siste året! I tillegg så får jeg mye mer overskudd og det er jo bra for hjerte og mye annet også. Jeg tar 2 kapseler pr. dag hele året. I fjor fikk jeg sprøyte i den verste bjørkepollen sesongen og den hjalp bra. Men den er vistnok ikke så bra å ta i lengden. Legen sa den varer i ca. 3-4 uker.Jeg fikk beskjed om å komme tilbake i år når bjørkepollen sesongen startet, men det ser ut som jeg slipper det. Det har vel ikke startet for fullt enda, men det ser ialfall lovende ut til nå så jeg krysser bare fingrene og håper det varer! Håper det kan hjelpe deg også! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26645-kortinsonspr%C3%B8yte/#findComment-109257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 7. mai 2001 Del Skrevet 7. mai 2001 Kjære ung astmatiker Hvis du ikke får kontroll på symptomene dine i pollensesongen er det helt rimelig at du får en kortisonsprøyte. Snakk med legen din om det - det er en vanlig behandling og kanskje særlig for den som er avhengig av å være opplagt i eksamenstiden. En slik sprøyte vil nok koste rundt 100 kr. + legehonoraret. Du kan få sprøyte hos din vanlige almenpraktiserende lege. Phenergan og Phenamin blir du veldig døsig og trøtt av så det er ikke å anbefale hvis du skal prestere noe til eksamen. Det nye antihistaminet heter Aerius og fåes bare på resept. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26645-kortinsonspr%C3%B8yte/#findComment-109548 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.