Gå til innhold

Søke på ny jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en ganske kinkig situasjon, som følger:

jeg er nettopp begynt i ny jobb (for 3 uker siden) og sliter litt med å finne meg til rette. Det sosiale er ikke noe problem, men jeg får bare tulle-arbeidsoppgaver og sitter store deler av dagen uten å ha noe å gjøre. Ledelsen er klar over det og det nevnes ofte at jeg "senere" vil ha mer å gjøre, "når bare det og det er i orden og kommet lengre" osv.

Jeg har mye høyere utdannelse enn jobben krever og er nok overkvalifisert, og lønnen min harmonerer mer med utdannelsen enn med arbeidsoppgavene. Av dette tolker jeg at ledelsen har planer om å bruke meg og min kompetanse til noe fornuftig - uten at jeg har merket noe til det ennå.

Jeg har ikke tatt dette skikkelig opp med sjefen, utover at jeg har gitt uttrykk for at jeg har veldig mye ledig kapasitet og svært gjerne kan påta meg flere arbeidsoppgaver. Likevel har jeg ikke egentlig fått flere arbeidsoppgaver/mer å gjøre.

Og så kommer det kinkige: jeg har en ganske spesiell utdannelse som det ikke er lett å finne passende jobb til i Norge. Nå er det utlyst en stilling som etterspør deler av min kompetanse, og jeg kjenner at jeg har litt lyst til å i alle fall søke på den. Men KAN jeg det etter kun noen få uker i denne jobben? Bør jeg ikke holde ut her lengre og gi det en skikkelig sjanse før jeg vurderer andre ting?

Eller er det greit å søke og så ta beslutningen dersom jeg er aktuell for den andre jobben?

Skrevet

Det er aldri feil å søke, etter min mening.

Noen ganger tar prosessen lang tid, så det kan hende ting er mer avklart når du får vite om du evt. kan få den andre jobben. Får du den, og ting fremdeles flyter der du er, kan du også bruke det overfor sjefen, til å vise at du mener alvor. Noen må ha et press på seg før de ordner opp.

Skulle det vise seg at de bare farer med tomt prat der du er,

vil du nok angre på at du ikke søkte

tror

Skrevet

Javisst kan du søke. Gjør det! Og hvis du er ansatt i en jobb med 6 måneders prøvetid, er det vel meget kort oppsigelsestid, 14 dager?

Hvis du ikke får den nye jobben, bør du fortsette å se deg om etter andre jobber, samtidig som du kommer med konkrete forslag i nåværende jobb om hvilke arbeidsoppgaver du kunne tenke deg.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Jeg synes absolutt du bør søke, hvis det er lenge mellom hver gang en stilling som passer din utdannelse blir utlyst.

Skrevet

Hvis det er så vanskelig å få jobb innenfor det du er utdannet til så kan du ikke la denne sjangsen gå i fra deg. Det kan gå mange år før du får en slik mulighet igjen.

Jeg er helt sikker på at du kommer til å angre hvis du ikke søker nå.

Skrevet

Det er aldri feil å søke, etter min mening.

Noen ganger tar prosessen lang tid, så det kan hende ting er mer avklart når du får vite om du evt. kan få den andre jobben. Får du den, og ting fremdeles flyter der du er, kan du også bruke det overfor sjefen, til å vise at du mener alvor. Noen må ha et press på seg før de ordner opp.

Skulle det vise seg at de bare farer med tomt prat der du er,

vil du nok angre på at du ikke søkte

tror

Det er litt sånn jeg tenker også - det er jo ikke sikkert at jeg får den jobben, men hvis jeg ikke søker vil jeg garantert innbille meg at jeg ville ha fått den og at det ville vært en mye triveligere arbeidsplass...

Jeg bør vel prøve å ha en alvorsprat med sjefen, men syns det er vanskelig.

Skrevet

Javisst kan du søke. Gjør det! Og hvis du er ansatt i en jobb med 6 måneders prøvetid, er det vel meget kort oppsigelsestid, 14 dager?

Hvis du ikke får den nye jobben, bør du fortsette å se deg om etter andre jobber, samtidig som du kommer med konkrete forslag i nåværende jobb om hvilke arbeidsoppgaver du kunne tenke deg.

Jeg har bare 14 dagers oppsigelsestid, ja, men føler at det er så useriøst av meg å vurdere å gi meg etter så kort tid. Skal prøve å være litt aktiv for å få endret på ting, i alle fall.

Skrevet

Jeg synes absolutt du bør søke, hvis det er lenge mellom hver gang en stilling som passer din utdannelse blir utlyst.

Det er i alle fall sjelden at slike stillinger blir utlyst her hvor jeg bor, så det er fristende å søke.

Skrevet

Hvis det er så vanskelig å få jobb innenfor det du er utdannet til så kan du ikke la denne sjangsen gå i fra deg. Det kan gå mange år før du får en slik mulighet igjen.

Jeg er helt sikker på at du kommer til å angre hvis du ikke søker nå.

Jeg tror du har rett i at jeg kommer til å angre hvis jeg ikke søker. Så får jeg heller ta beslutningen når den tid kommer... hvis jeg er aktuell for jobben i det hele tatt ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...