Gå til innhold

Utdannelse!

Gjest fortvilet utdannings-søkende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åhhhhhhhhhhh...Jeg er sååååååååå usikker på hva jeg skal søke på til høsten! Alternativene er universitet (da må jeg flytte), høyskole (sykepleier, noe som jeg egentlig ikke vil - men da slipper jeg å flytte), fjernundervisning (spaterapaut - men svindyrt!).....osv...osv..

Noen som har gode forslag? Jeg er åpen for alt!

Skrevet

Gjør det du har lyst til, så får du heller flytte.

Kunne du tenke deg å jobbe med noe i tyve år som du bare måtelig var interessert i?

Skrevet

Gjør det du har lyst til, så får du heller flytte.

Kunne du tenke deg å jobbe med noe i tyve år som du bare måtelig var interessert i?

Du sier noe der, men vet man egentlig helt sikkert før man kommer litt inni et studie om det er noe for en? Går ikke an å forutsi, selv ut ifra interesser - for det kan utarte seg så forskjellig...

Jeg har også noen grunner for å ikke ville forlate byen jeg bor i.

Skrevet

Hva er deres yrke/utdanning og hvordan kom dere dit og er det noe dere vil anbefale ved deres valg?

Alle innspill mottas med STOR takk!

Skrevet

Om du er veldig usikker på hva du vil bli, ville jeg ha tatt en pause i utdanningen for å finne det ut.

Husk at utdannelsen din kan bli dyr, med tanke på studielån, streng økonomi osv.

Om du er ung, så har du jo tiden på deg, og etter som jeg har skjønt det så har reglene forandret seg angående dette med å vingle i fra skole til skole...

Du kan jo prøve noen av yrkene via praksisplass fra arbeidskontoret og da se om du vil trives i yrket.

For det å trives med det man gjør, og jobben man har, er igrunnen ganske grunnleggende for livskvaliteten. Så på tanke med utdanning, tenk deg godt om før du bestemmer deg siden du er så usikker.

Lykke til.

Skrevet

Hva er deres yrke/utdanning og hvordan kom dere dit og er det noe dere vil anbefale ved deres valg?

Alle innspill mottas med STOR takk!

Ville ikke brukt masse penger på fjernundervisning om du ikke vet hva du vil.

Jeg bodde i en universitetsby og høgskoleby. Men de hadde ikke det jeg kanskje egentlig ville bli. Så jeg eliminerte alle alternativene helt til jeg satt igjen med ett jeg hverken hadde noe for eller imot. Ante ikke noe om det. Så nå har jeg bachelor i et fag utradisjonelt for jenter og holder på å ta master. Og det var kjempespennende! Hadde aldri valgt det om jeg hadde gidda å flytte, men jeg angrere absolutt ikke! Dette faget var skikkelig spennende.

Skrevet

Du sier noe der, men vet man egentlig helt sikkert før man kommer litt inni et studie om det er noe for en? Går ikke an å forutsi, selv ut ifra interesser - for det kan utarte seg så forskjellig...

Jeg har også noen grunner for å ikke ville forlate byen jeg bor i.

Ville nok vurdert flytting uansett, men kjenner jo ikke dine grunner.

En får bygget opp et nettverk når en studerer, som kommer godt med senere.

Skrevet

Du driter i svindyr fjernundervisning - i 99% av tilfellene er slik undervisning søppel og du blir ingenting matnyttig av den. Så tar du alle aktuelle universitetsstudier, høgskolestudier og deltidsstudier fra høgskoler - disse søker du på hos samordna opptak. Du kan søke opp til ti steder. Så kan du omprioritere rekkefølgen på søknaden frem til 1. juli, og behøver altså ikke bestemme deg på lenge.

Gjest en student
Skrevet

Om du er veldig usikker på hva du vil bli, ville jeg ha tatt en pause i utdanningen for å finne det ut.

Husk at utdannelsen din kan bli dyr, med tanke på studielån, streng økonomi osv.

Om du er ung, så har du jo tiden på deg, og etter som jeg har skjønt det så har reglene forandret seg angående dette med å vingle i fra skole til skole...

Du kan jo prøve noen av yrkene via praksisplass fra arbeidskontoret og da se om du vil trives i yrket.

For det å trives med det man gjør, og jobben man har, er igrunnen ganske grunnleggende for livskvaliteten. Så på tanke med utdanning, tenk deg godt om før du bestemmer deg siden du er så usikker.

Lykke til.

"Om du er ung, så har du jo tiden på deg, og etter som jeg har skjønt det så har reglene forandret seg angående dette med å vingle i fra skole til skole..."

Hva mener du her?

Skrevet

"Om du er ung, så har du jo tiden på deg, og etter som jeg har skjønt det så har reglene forandret seg angående dette med å vingle i fra skole til skole..."

Hva mener du her?

det jeg mener er jo at vedkommende som skrev innlegget ikke skriver hvor gammel h*n er...

Og da jeg gikk tok høgere utdanning, var det lettere å ombestemme seg, før var det ikke noen utdanningsplan som man måtte følge osv.

Reglene har blitt forandret de senere årene.

Skrevet

Jeg bodde i en universitetsby og høgskoleby. Men de hadde ikke det jeg kanskje egentlig ville bli. Så jeg eliminerte alle alternativene helt til jeg satt igjen med ett jeg hverken hadde noe for eller imot. Ante ikke noe om det. Så nå har jeg bachelor i et fag utradisjonelt for jenter og holder på å ta master. Og det var kjempespennende! Hadde aldri valgt det om jeg hadde gidda å flytte, men jeg angrere absolutt ikke! Dette faget var skikkelig spennende.

Kan jeg få lov til å spørre hva du holder på å ta master i?

Skrevet

Bacheloren er en slags blanding mellom mekanikk og elektronikk. Master er elektronikk.

Skrevet

Kan jeg få lov til å spørre hva du holder på å ta master i?

Bacheloren er en slags blanding mellom mekanikk og elektronikk. Master er elektronikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...