Gå til innhold

Finne ny fastlege

Gjest skikkelig skudd for baugen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg gått og trodd jeg er en sånn gjennomsnittlig pasient hos fastlegen min gjennom flere år. Til han ble pensjonist og jeg fikk tildelt en annen.

Nå har jeg det problemet at jeg må ta med meg liste til legen, ellers glemmer jeg hva jeg går dit for. Jeg har fått med meg hjemmefra at legen skal jeg ikke bry unødig, så når han spør: Hva kan jeg hjelpe deg med? blir det jeg kom for plutselig ubetydelig i den store sammenhengen - og dermed er hodet mitt blåst og jeg tenker bare på å ikke bruke mer tid enn den jeg skal der inne, kort sagt, bli fortest mulig ferdig. Derfor lista - da glemmer jeg ikke det jeg kom for, og så kan jeg ta med etpar småspørsmål ekstra i stedet for å legge beslag på enda en legetime (for legens skyld, ikke min). F.eks. be ham se på en føflekk hvis jeg likevel er innom for å ta blodprøver. OK?

Altså: Ny fastlege - jeg bestiller time for å se henne an, og for å be henne sjekke uregelmessig hjerterytme, blodtrykk, ta noen blodprøver, kort sagt, slikt man går til legen for? Har med liste pga. min tendens til "hukommelsestap" hos leger, og for å huske en resept og en henvisning i samme slengen.

Hun tar meg for hypokonder. Bagatelliserer at hjerterytmen skremmer meg, jeg er jo ikke død, akkurat, og jeg snakker med fryktelig store ord, da, kommenterer hun. Jeg kom til å si at det føltes som om hjertet stoppet, bl.a. Det dør man jo som kjent av, og der satt jeg jo i beste velgående? Dessuten står det at jeg er nevrotisk i papirene mine - jeg trodde diagnosen kom fordi jeg etpar ganger har trengt sykemelding på grunn av forferdelige eksamensnerver - men kanskje tar jeg feil... Kanskje er jeg faktisk nevrotisk? Det er kanskje nevrotisk å bruke huskelapp, også?

Så jeg kom til å si at jeg følte hun ikke tok meg på alvor, og da skal jeg si pipa fikk en annen lyd! Var det noe _hun_ gjorde, så var det å ta meg alvorlig! Hun følte seg rett og slett _krenket_ av at jeg kunne påstå noe slikt om henne!

Jeg gikk gråtende derfra og nå sliter jeg meg gjennom trygdekassas liste over andre fastleger og er livredd for å falle ned på samme typen som henne en gang til.

Samtidig har selvbildet mitt fått en knekk - kanskje det _er_ jeg som er en nevrotisk hypokonder? Kanskje trenger jeg å ha en streng lege? En som utfordrer meg litt?

Og det er kanskje nevrotisk å ringe rundt til ledige leger for å forhøre meg. Kanskje nevrotisk å tenke at leger med mange ledige plasser kanskje er upopulære og vanskelige, siden de ikke har flere pasienter?

Hva gjør man i en sånn situasjon? For jeg trenger faktisk en lege jeg kan være litt svak og litt redd hos, når hjertet hopper over slag eller andre - for meg - skumle ting skjer? Jeg _er_ faktisk ikke av den typen som løper til legen for den minste ting - og jeg trenger å bli hørt og sett når jeg først gjør det - ikke å bli fortalt at jeg overdriver?

Er det flere som har opplevd dårlige leger og kan gi meg tilbake troen på at det ikke er _jeg_ som er helt nevrotisk her?

(Selv om det kanskje er nevrotisk å ta slik på vei som jeg har gjort, da...)

Skrevet

Det er jo faktisk ganske nevrotisk for unge (?), friske folk å gå til legen for å måle blodtrykk osv. Eller å tro at hjertet stadig stopper.

Skrevet

Det er jo faktisk ganske nevrotisk for unge (?), friske folk å gå til legen for å måle blodtrykk osv. Eller å tro at hjertet stadig stopper.

Hvis ikke hjertet stopper innen den tid - haha - jeg spøker, altså - blir jeg 50 til høsten.

Jeg mener en fastlege bør ta høyde for at folk mellom 40 og 55 blir engstelig når de "hører fra" hjertet. Dette er jo den "falige" alderen for mange? Kjæresten min falt død om da han var 43... Og det er hjertesykdom i familien.

Nei, jeg mener legen burde ha reagert annerledes, hjulpet meg med å finne andre forklaringer på slik hjerteaktivitet enn at hjertet kan stoppe.

Men det skal hun ha: Hun fikk meg så sinna at jeg har fått bedre tak på saker og ting som jeg har latt ligge på andre områder i livet!

Skrevet

Hvis ikke hjertet stopper innen den tid - haha - jeg spøker, altså - blir jeg 50 til høsten.

Jeg mener en fastlege bør ta høyde for at folk mellom 40 og 55 blir engstelig når de "hører fra" hjertet. Dette er jo den "falige" alderen for mange? Kjæresten min falt død om da han var 43... Og det er hjertesykdom i familien.

Nei, jeg mener legen burde ha reagert annerledes, hjulpet meg med å finne andre forklaringer på slik hjerteaktivitet enn at hjertet kan stoppe.

Men det skal hun ha: Hun fikk meg så sinna at jeg har fått bedre tak på saker og ting som jeg har latt ligge på andre områder i livet!

synes fastlegen din oppførste seg ufint og håper du finner en du synes er ok.

Du kan ikke spørre noen venner eller kjente om de har noen å anbefale?

Og uansett om legen mente du var nevrotisk eller hysterisk så burde de da behandle deg med respekt og på en ordentlig måte.

Skrevet

Tror det enda går litt tid før leger tenker hjerte og kvinner. Hjertesykdommer er for menn og blir høyt prioritert. Du får stå på slik at du får tatt en belastningstest.

Caloni Makaroni
Skrevet

Om du oppgir bostedet ditt, så kanskje DOL'ere kan anbefale fastleger? :)

Jeg fikk hjelp til å finne fastlege her inne, og er superfornøyd. Det var visstnok greit å oppgi navn på leger her så lenge det ikke var i forbindelse med å si noe stygt om dem.

Skrevet

Hypokondri har en annen betydning hos fagfolk enn hos folk flest. Hypokondere (faglig sett) føler helt reelle plager, bekymrer seg for noe som for de føles veldig viktig, og har _faktisk_ vondt, men smertene kan ikke påpekes av en lege. Altså, det er ingen målinger som kan påvise at ja, her er det noe.

Slike plager kommer ofte av psykiske årsakerfrykt for å dø, e.l. Det kan godt være dette fastlegen din mente, og det betyr slett ikke at hun ikke tar deg på alvor, men at hun faktisk forsøker å gå grundigere i plagene dine enn å bare si at det ikke feiler deg noe og skysse deg ut døra.

Skrevet

Og etter at jeg sendte deg det svaret, så leser jeg at kjæresten din døde av hjerteproblemer...

Det støtter virkelig opp om teorien min, at disse plagene er helt reelle for deg, men at de egentlig kommer av en frykt for at det kan hende alle, så hvorfor ikke deg.

Jeg vet det blir anbefalt bøker i hytt og pine som folk sjelden gidder å lese, men jeg anbefaler deg _virkelig_ at du leser bøkene til Wilhelmsen, "sjef i eget liv" og "kongen befaler". Det kan være det som skal til for å bli kvitt ubehaget ditt.

Skrevet

Og etter at jeg sendte deg det svaret, så leser jeg at kjæresten din døde av hjerteproblemer...

Det støtter virkelig opp om teorien min, at disse plagene er helt reelle for deg, men at de egentlig kommer av en frykt for at det kan hende alle, så hvorfor ikke deg.

Jeg vet det blir anbefalt bøker i hytt og pine som folk sjelden gidder å lese, men jeg anbefaler deg _virkelig_ at du leser bøkene til Wilhelmsen, "sjef i eget liv" og "kongen befaler". Det kan være det som skal til for å bli kvitt ubehaget ditt.

Takk for tips! Ja, jeg er klar over at jeg er i en alder der såkalte "eksistensielle kriser" hører med. Plutselig er muligheten for å dø av vondter her og der reell. Ikke desto mindre hopper faktisk hjertet mitt mer enn vanlig,også. Det var min fysioterapeut som sannsynligvis har stilt riktig diagnose: Overgangsalder. Og det irriterer meg at legen ikke kunne ha sagt det - noe som enda mer gjør at jeg ikke har tillit til henne (for det burde hun ha visst, når tyroxin var ok).

Så jeg sover godt om natta igjen og smiler for meg selv når hjertet banker, fordi det betyr tross alt at jeg lever - !

Men bøkene skal jeg merke meg. Og i mellomtida lete videre etter god lege. Bør jeg satse på mannlig lege en gang til, tro? Eller er det ok kvinnelige leger der ute, også?

Skrevet

Skal ikke dette innlegget postes på psykiatriforumet?

Det er vel netttopp det jeg egentlig ønsker tiilbakemeldig på, kanskje: Er min reaksjon psykiatri - ville andre ikke ha reagert som jeg gjorde - og var det dumt å ha guarden nede på legens kontor? Jeg er så flink ellers - voksen og ansvarlig - er det bare nevrotikere som reagerer som jeg gjør i forhold til leger og deres oppførsel. That's my question!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...