Gå til innhold

Riktig norsk han/ham

Anbefalte innlegg

Gjest LOTUS78
Skrevet

Når bruker man han/ham i en setning.

Jeg bruker konsekvent han uansett, fordi jeg ikke vet når man skal skrive ham.

Skrevet

Han er subjektform, ham objektform. På samme måte som de/dem, og hun/henne. Prøv å erstatte med hun/henne, så blir det lettere å høre for de fleste.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hvis du snur på det og skriver hunkjønn istedet, så skal det være han der du kunne skrevet hun, og ham der du kunne skrevet henne.

Skrevet

"Han spiste bananen som hun ga ham" f.eks. Jeg vet ikke hvordan regelen er, men hører godt når det skal være ham. Håper noen kan forklare det bedre. :o)

Skrevet

Ham der du ville brukt henne om det var motsatt kjønn.

Tror imidlertid det har blitt tillatt å skrive han også der man tidligere skulle bruke ham...

Gjest LOTUS78
Skrevet

Ham der du ville brukt henne om det var motsatt kjønn.

Tror imidlertid det har blitt tillatt å skrive han også der man tidligere skulle bruke ham...

Det er bra, for jeg blir oppgitt av folk som ikke vet forskjell på hun og henne, og så er jeg ikke bedre selv når det kommer til han/ham.

Skrevet

Akkurat dette har jeg også lurt på.

Takk for at du la ut spørsmålet :o)

Gjest Underskrift
Skrevet

Hun/ henne bruker jeg, men jeg bruker aldri HAM, men det er forresten valgfritt, og det har det vært i rimlig mange år i alle fall.

Vennlig hilsen

Skrevet

Hvis du snur på det og skriver hunkjønn istedet, så skal det være han der du kunne skrevet hun, og ham der du kunne skrevet henne.

DET var en lur måte å huske på.

Denne skjønner til og med skjønner-ikke-bære-av-grammatikk-meg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

En grei regel:

Han/Hun/De/Vi

og

Ham/Henne/Dem/Oss

Gjest Princess Peach
Skrevet

Hehe, jeg har som Lillemus bare en "følelse" av når det er han/ham, reglene har jeg glemt for lenge siden. :)

Skrevet

På nynorsk heter det han både som subjekt og objekt. Så de som snakker/skriver nynorsk sliter gjerne med å høre forskjell her.

Gjest LOTUS78
Skrevet

En grei regel:

Han/Hun/De/Vi

og

Ham/Henne/Dem/Oss

Ja, det var en god regel for jeg vet med 100% sikkerhet nå¨r jeg skal bruke hun/henne og da går resten av seg selv.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, det var en god regel for jeg vet med 100% sikkerhet nå¨r jeg skal bruke hun/henne og da går resten av seg selv.

Nettopp.

Og andre vet med hundre prosent sikkerhet når de skal bruke vi/oss eller de/dem. Da tilpasser man setningen til det man er sikker på, og finner dermed ut hva som er korrekt bruk av det man er usikker på.

Gjest LOTUS78
Skrevet

På nynorsk heter det han både som subjekt og objekt. Så de som snakker/skriver nynorsk sliter gjerne med å høre forskjell her.

Der har jeg svaret "svaret". Jeg har skrevet nynorsk i grunnskolen, da heter det han i både objekt og subjekt form.

Skrevet

Og om du lurer på forskjellen mellom de/dem kan du som regel forsøke å oversette til engelsk.

"I told they" klinger ikke så bra. :-)

Gjest LOTUS78
Skrevet

Hehe, jeg har som Lillemus bare en "følelse" av når det er han/ham, reglene har jeg glemt for lenge siden. :)

Det meste man har lært om gramatikk og språk sitter uten at man egentlig tenker over hva man skal bruke når, det kommer automatisk ofte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...