Gå til innhold

Hvordan få i katta tabletter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som noen kanskje har fått med seg lengre nede her, så oppdaga vi mark på den ene katten vår idag tidlig. Isted gav jeg den en tablett (ormekur). Denne er til en firekilos katt. Katten vår er to år gammel og spinkel av vekst.

Jeg delte tabletten i fire og stappa en og en tablett i munnen til katta. Hun fråda og hadde tydelig vanskelig for å svelge tabletten. Jeg vil tro at halve tabletten er i magen hennes. Resten kom ut som fråde. Hun spytta og harka og så rett og slett kvalm ut.

Hvordan kan jeg gi tabletter på en bedre måte? Vi har to katter, så ikke like lett å gi innimellom tørrforet heller.. Og tror dere det hun fikk i seg av tabletten hjelper på marken?

*hjelp*

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• citygirl

5

• Piraye

5

• keinstein

5

• Osiris

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Princess Peach
Skrevet

Du vet at du får ormekur som er en krem som skal smøres bak på nakken til katten? Jeg var overlykkelig da veterinæren fortalte meg dette, for jeg har en katt som spytter og freser og blir desperat når jeg prøver å gi ham ormekur. :)

Gjest pus-pus
Skrevet

Sett katten godt i den ene armkroken din.

Ta opp munnen til katten, og legg tabletten laaangt bak på tunga, "tving" igjen munnen til katten, hold den igjen, ta hodet dens litt bakover, mens du med andre hånden stryker nedover halsen til katten, gang etter gang.

Slik får vi i katten tabletter her i huset.

Skrevet

Du vet at du får ormekur som er en krem som skal smøres bak på nakken til katten? Jeg var overlykkelig da veterinæren fortalte meg dette, for jeg har en katt som spytter og freser og blir desperat når jeg prøver å gi ham ormekur. :)

Ojsann, den må jeg kjøpe! Uten resept den også?

Men hva skjer dersom katta får for mye av kuren? Tenker da på at hun nok har fått i seg en halv tablett idag og muligens får full salvekur imorgen?

Skrevet

Sett katten godt i den ene armkroken din.

Ta opp munnen til katten, og legg tabletten laaangt bak på tunga, "tving" igjen munnen til katten, hold den igjen, ta hodet dens litt bakover, mens du med andre hånden stryker nedover halsen til katten, gang etter gang.

Slik får vi i katten tabletter her i huset.

Det gjorde jeg, minus å stryke nedover halsen. Skjønner at jeg må prøve det. ser jo at kattene strekker hode laaangt bakover når de blir strøket nedover halsen. Takk for tips:-)

Men tror du katten har fått i seg nok kur til å ta knekken på marken?

Skrevet

Knuse og blande i leverpostei?

Hun er så kresen. Bare tørrfor og kattemelk som går ned...

Gjest pus-pus
Skrevet

Forklar mer !!! :)

Har en skikkelig langåra skogskatt .....

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ojsann, den må jeg kjøpe! Uten resept den også?

Men hva skjer dersom katta får for mye av kuren? Tenker da på at hun nok har fått i seg en halv tablett idag og muligens får full salvekur imorgen?

Jeg fikk kjøpt den på dyrlegekontoret.

Tror ikke det gjør noen skade hvis katta får for mye ormekur. Det sto iallfall i pakningsvedlegget til den jeg brukte før (Panacur) at de hadde gitt 100 x doser uten at noe skummelt skjedde. :)

Gjest Princess Peach
Skrevet

Forklar mer !!! :)

Har en skikkelig langåra skogskatt .....

Eh, hva er det å forklare? Spør dyrlegen din om de har en slik kur da vel.

Grunnen til at man skal smøre den på nakken, er at katten ikke skal greie å slikke det i seg etterpå. Da kunne den visst bli litt uvel. Kuren blir tatt opp gjennom huden til katten.

Gjest pus-pus
Skrevet

Det gjorde jeg, minus å stryke nedover halsen. Skjønner at jeg må prøve det. ser jo at kattene strekker hode laaangt bakover når de blir strøket nedover halsen. Takk for tips:-)

Men tror du katten har fått i seg nok kur til å ta knekken på marken?

Om du klarer å få i dem 1/2 tablett til så gjør ikke det noe. Bedre at de får en ordentlig "stor" kur slik at den blir kvitt marken.

Gjest Underskrift
Skrevet

Jeg har hund bare jeg da, men jeg gir tabeletter innpakket i geitost ol.

Funker mulig på katter også?

Vennlig hilsen

Skrevet

Liker hun ost?

Jeg ga nettopp ormekur til hunden min, riktignok i pastaform - og han ville IKKE ha den bar, så jeg måtte putte den inni hvitostskiver. Det elsker han, så da gikk det ned på høykant.

Skrevet

Jeg fikk kjøpt den på dyrlegekontoret.

Tror ikke det gjør noen skade hvis katta får for mye ormekur. Det sto iallfall i pakningsvedlegget til den jeg brukte før (Panacur) at de hadde gitt 100 x doser uten at noe skummelt skjedde. :)

Ok, fint! Da kjøper jeg salve imorgen og gir i tillegg!

Skrevet

Om du klarer å få i dem 1/2 tablett til så gjør ikke det noe. Bedre at de får en ordentlig "stor" kur slik at den blir kvitt marken.

Problemet er at jeg har to puser... En tablett til hver. Regner med den andre har mark også når den ene har det..?

Kjøper nok en salve i tillegg imorgen!

Skrevet

Jeg har hund bare jeg da, men jeg gir tabeletter innpakket i geitost ol.

Funker mulig på katter også?

Vennlig hilsen

Lurt! Problemet er at den ene katten er såå kresen. Bare tørrfor og kattemelk som duger som katteføde...

Skrevet

Liker hun ost?

Jeg ga nettopp ormekur til hunden min, riktignok i pastaform - og han ville IKKE ha den bar, så jeg måtte putte den inni hvitostskiver. Det elsker han, så da gikk det ned på høykant.

Det tror jeg neppe. Hun er så kresen, men det er kanskje verdt et forsøk!

Skrevet

Om det ikke funker å bake den inn i godsaker må du nesten gjøre kort prosess: Du tar et godt nakkegrep med ene hånda, da åpnes munnen og med den andre dytter du underkjeven ned og tabletten godt bak på tunga. Så lar du katten lukke munnen og stryk nedover på halsen.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ok, fint! Da kjøper jeg salve imorgen og gir i tillegg!

Gjør det!

Og nå minner du meg på at jeg må gi katta mi kur også. Skulle gjort det lenge nå, men glemmer det alltid. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Katten min elsket leverpostei, men var veldig kresen og forstod fort om det var noe lureri. Jeg delte pillen opp i små biter og gjemte den i posteien. Det funket, posteien var borte i en jafs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...