Gå til innhold

Hvordan få i katta tabletter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde virkningen gikk ut når tablettene ble knust, men mulig det går an!

Hm. Mener vi sjekket det en gang i tida, men ble veldig usikker!

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• citygirl

5

• Piraye

5

• keinstein

5

• Osiris

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mener å huske at på den ormekuren vi bruker står det at man (i nødsfall) kan knuse tabletten i litt kaviar eller lignende og så smøre på kattens forlabb. Da vil den slikke det i seg etterhvert.

Men må tilstå at jeg aldri har prøvd akkurat det. Jeg knuser og blander i våtfor som katten elsker (og sjelden får ellers)

Skrevet

Jeg er litt "fæl" der. Jeg henter pusen, koser litt med den, har tabletten klar, åpner gapet dens rimelig kjapt, legger tabletten langt inne på tunga, lukker munnen. Så holder pusen på fanget, så bestemt og rolig som den lar meg, med en hånd/arm som også holder munnen lukket. Om du holder hodet dens litt oppe, og masserer halsen litt, går det ikke så lang tid før den må svelge. Da er det bare å la den bykse bort, gi masse ros og litt snop.

Skrevet

Sant!? Osten kleber seg vel fast i munnen tenker jeg... Huff.

ja den kan kvele katten:(

Desverre...

Skrevet

*ser for meg keinstein i det filosofiske hjørnet*

Høna har fjær på musa, mens musa har hår på høna.

Livet er fullt av paradokser.

Skrevet

Jeg fant ut etter å ha prøvd å knuse og lure inn i diverse delikatesser at det greieste er å åpne munnen godt (lettest om du står bak katten, om du skjønner), legge tabletten helt bak på tunga og så evt lukke munnen dens forsiktig og stryke litt på halsen. Om du finner rette teknikken, går dette fort og smertefritt for begge parter. :)

Skrevet

Hei og hallo: ser at du skrev innlegget i går, men likevel ;)

Hvis du gir av typen Panacur (anbefales: den tar _alle_ sorter mark...) så kan du løse tabletten i en teskje med vann/melk. Denne kuren gis over tre dager, mulig du har fått den andre sorten tabletter (drontal).

Tablettene er lettoppløselige, så det blir mye rot å ta dem "bar"... for den del er det nok like mye rot med salve/pasta... :)

Ellers: man setter seg på kne, holder katta mellom knærne. Den vil ikke da kunne "rygge" seg ut av grepet ditt. Åpne kjeven med to fingre på hver side (bak hjørnetennene!), legg tabletten så langt inn og bak du kan. Steng munnen og _hold_, stryk nedover halsen på katten, så utløses svelgrefleksen. Du må gjerne holde en stund - og hold godt, så den ikke får til å bite ;)

Ellers var det greit å få en påminnelse: skal ta og hanke inn de tre pelsdyrene mine og gi dem kur nå jeg og. Iflg min veterinær er det _masse_ bendelorm i fuglene på nordvestlandet for tida (sikkert pga varm vinter)

Skrevet

Hei og hallo: ser at du skrev innlegget i går, men likevel ;)

Hvis du gir av typen Panacur (anbefales: den tar _alle_ sorter mark...) så kan du løse tabletten i en teskje med vann/melk. Denne kuren gis over tre dager, mulig du har fått den andre sorten tabletter (drontal).

Tablettene er lettoppløselige, så det blir mye rot å ta dem "bar"... for den del er det nok like mye rot med salve/pasta... :)

Ellers: man setter seg på kne, holder katta mellom knærne. Den vil ikke da kunne "rygge" seg ut av grepet ditt. Åpne kjeven med to fingre på hver side (bak hjørnetennene!), legg tabletten så langt inn og bak du kan. Steng munnen og _hold_, stryk nedover halsen på katten, så utløses svelgrefleksen. Du må gjerne holde en stund - og hold godt, så den ikke får til å bite ;)

Ellers var det greit å få en påminnelse: skal ta og hanke inn de tre pelsdyrene mine og gi dem kur nå jeg og. Iflg min veterinær er det _masse_ bendelorm i fuglene på nordvestlandet for tida (sikkert pga varm vinter)

Det var drontal vi fikk. På apoteket hadde de kun en type tabletter for katt, så satser på at den funker..

Vi har fuglemat hengende på terrassen og kattene ligger stadig på lur der ute.. Greit å vite at det er makke-år i år :-/

Jeg klarte faktisk å få i kattene tabletter idag!! Den ene katten fikk i seg tabletten fordi jeg fikk inn en fulltreffer, slik at tabletten havna langt inni gapet ;-)

På den andre katten klarte jeg å stryke nedover halsen en god stund. Da glei tabletten ned :-)

Skrevet

Det var drontal vi fikk. På apoteket hadde de kun en type tabletter for katt, så satser på at den funker..

Vi har fuglemat hengende på terrassen og kattene ligger stadig på lur der ute.. Greit å vite at det er makke-år i år :-/

Jeg klarte faktisk å få i kattene tabletter idag!! Den ene katten fikk i seg tabletten fordi jeg fikk inn en fulltreffer, slik at tabletten havna langt inni gapet ;-)

På den andre katten klarte jeg å stryke nedover halsen en god stund. Da glei tabletten ned :-)

Tips: skriv på kalenderen når du gir dem makkekur :) Hvis det er ivrige jegere bør de ha minst 3-4 ganger i året.

Har av og til hatt p-piller til kattene, og har lært meg en viss "pillenedstappings"-teknikk :)

Vi har også fuglemat ute på verandaen, og det er ifølge minsta her "fordi at kattan ska ha det artig"...

Skrevet

Tips: skriv på kalenderen når du gir dem makkekur :) Hvis det er ivrige jegere bør de ha minst 3-4 ganger i året.

Har av og til hatt p-piller til kattene, og har lært meg en viss "pillenedstappings"-teknikk :)

Vi har også fuglemat ute på verandaen, og det er ifølge minsta her "fordi at kattan ska ha det artig"...

Kattene våre har det også fryktelig artig med å se på fuglene ute på terrassen ;-)

Vi bør nok gi dem kur oftere, ja. De fanger masse mus og innimellom også fugl...

punky brewster
Skrevet

Sikker på at tabletten ikke mister effekten ved at den knuses?

Iallefall et tips jeg skal notere meg:-)

på min pakke står det at tabeletten kan knuses eller oppløses

Skrevet

"Tabletten gis til katten en gang pr døgn. Den kan om nødvendig deles opp eller knuses og blandes i maten."

Stakkas katt.

Skrevet

Står ingenting om dette på den pakningen vi fikk. Uansett klarte vi å få i dem tabletter etter å ha fulgt "oppskriftene" fra DOL til punkt og prikke ;-)

Skrevet

Men kattene mine liker ikke leverpostei.. De er litt fine på det skjønner du;-)

Prøvd med makrell (i tomat)? Det lukter også sterkt og kamuflerer en knust tabelett. Evt litt fløtesaus, men vet ikke hvor godt den kamuflerer.

Skrevet

Prøvd med makrell (i tomat)? Det lukter også sterkt og kamuflerer en knust tabelett. Evt litt fløtesaus, men vet ikke hvor godt den kamuflerer.

Takk for tips:-)

Men nå klarte jeg det faktisk tilslutt. Det gikk med en ekstra tablett på hver katt, siden det meste av første tablett trolig kom ut som fråde....

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Men nå klarte jeg det faktisk tilslutt. Det gikk med en ekstra tablett på hver katt, siden det meste av første tablett trolig kom ut som fråde....

Jeg så tittelen på 100 nyeste, og lurte på om du hadde tatt En Liten Kattepus i noen nye nick :)

Skrevet

Mhm. Regna med det, siden det var mange dager siden.

Brukte du det "tvinge" tipset da? Siden det kom ut som fråde?

Før jeg fant ut at jeg kunne stappe det i leverpostei, delte jeg den opp i 6-10 biter (brukte panacur), låste katta mellom beina mine mens jeg satt på kne, holdt under hodet hennes så nesa peker oppover, tvinger opp munnen ved vikene med samme handa, slipper en bit ned i halsen (halsen, ikke på tunga), lukker munnen hennes og stryker fast over halsen. Da skal det ikke komme opp igjen som fråde siden du allerede selv har putta den så langt ned i halsen at hun MÅ svelge.

Skrevet

Mhm. Regna med det, siden det var mange dager siden.

Brukte du det "tvinge" tipset da? Siden det kom ut som fråde?

Før jeg fant ut at jeg kunne stappe det i leverpostei, delte jeg den opp i 6-10 biter (brukte panacur), låste katta mellom beina mine mens jeg satt på kne, holdt under hodet hennes så nesa peker oppover, tvinger opp munnen ved vikene med samme handa, slipper en bit ned i halsen (halsen, ikke på tunga), lukker munnen hennes og stryker fast over halsen. Da skal det ikke komme opp igjen som fråde siden du allerede selv har putta den så langt ned i halsen at hun MÅ svelge.

Jeg holdt katta i armkroken og tvang opp munnen dens. Kasta tabletten så langt bak jeg klarte, holdt igjen kattens munn og strøk den nedover halsen en god stund. Den ene katta lå musestille med gjenlimte øyne når jeg holdt på. Et lite øyeblikk ble jeg redd for at jeg hadde kvalt katta. Hun så dau ut *fnis*

Skrevet

Jeg så tittelen på 100 nyeste, og lurte på om du hadde tatt En Liten Kattepus i noen nye nick :)

Haha :-)

Skrevet

Jeg holdt katta i armkroken og tvang opp munnen dens. Kasta tabletten så langt bak jeg klarte, holdt igjen kattens munn og strøk den nedover halsen en god stund. Den ene katta lå musestille med gjenlimte øyne når jeg holdt på. Et lite øyeblikk ble jeg redd for at jeg hadde kvalt katta. Hun så dau ut *fnis*

hehhe. Du har ei svært rolig katt om du holder på å kvele henne og hun ser ut som hun ligger å koser seg i armkroken din. :P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...