Gå til innhold

Trenger treningstips igjen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den der stanga som jeg ikke vet hva heter, men som henger fast i en snor og som man drar ned til skuldrene, om dere skjønner hva jeg mener.

Helt elendig på å forklare:)

Ihvertfall da jeg begynte å trene på nyåret startet jeg med 25 kilo. Har en stund nå holt på med 30 kilo. Ganske tungt for meg fremdeles, men blir sterkere og sterkere. Jeg presser meg til 13 gjentagelser første gang.Kort pause og 7-8 gjentagelser andre gang og da holder jeg nesten på å gjøre i buksa. Deretter 3-4 gjentagelser.

Blir det riktig å gjøre det slik, eller burde jeg nå gå over til 35 kilo?

Skrevet

Jeg fikk ett trenings sitat av veilederen min på treningssenteret for en tid tilbake. Han sa:" Hvis du klarer mer enn 8 gjentagelser da er det for lett. Klarer du mindre enn 8 er det for tungt=)

Skrevet

Jeg fikk ett trenings sitat av veilederen min på treningssenteret for en tid tilbake. Han sa:" Hvis du klarer mer enn 8 gjentagelser da er det for lett. Klarer du mindre enn 8 er det for tungt=)

Takk:)

Gjest Ståle Stil
Skrevet

Takk:)

Noget spissfindiggjort det sitatet, men veilederen har selvsagt et poeng. :)

Tre serier på henholdsvis 13, 7-8 og 3-4 blir litt "lapskaus". Visst gir det effekt, men litt for ustrukturert, vil jeg si. Når du kommer ned i 3-4 reps, hvilket er helt ok, trigger du først og fremst en reaksjon som kalles "nevral tilpasning": musklene blir sterkere ved at flere fibre aktiveres framfor at deres tverrsnitt økes. Du må gjerne trene slik, man da bør du kjøre alle settene med så få reps.

Mitt forslag er at du først kjører et par _lette_ oppvarmingssett, og så 2-3 sett hvor du tar deg ut over 8-12 reps. Merk at dette bare er én måte å gjøre det på.

Skrevet

Jeg skjønte hvilke apparat du mente.

Jeg tror at jeg heller hadde holdt meg til ca. 10 repetisjoner og gjenntatt det to eller tre ganger.

Legg på vekter så disse 10 gangene er tunge.

Hvor tungt du ønsker å trene på du vurdere litt selv. Men det er svært mange som tar for lite i og får altfor lite utbytte av treningen sin.

Skal du ha utbytte av dette så skal den 10'ende være såvidt du klarer den.

Utbytte jeg har av hver enkelt apparat ligger på mellom 85 og 95 % av det jeg klarer. Gjør jeg øvelser som gir mindre enn dette, så gir det meg ikke noe treningsmessig. Blir det mer enn 95 % har jeg en tendens til å bli lei den øvelsen.

Så ca. 90 til 95 % gir meg en bra effekt, totalt sett.

Skrevet

Henger meg på forslaet om 8-10 (12) repetisjoner.

Men jeg synes antallet daler veldig. Tar du veldig korte pauser? Da er det kanskje bedre å ta litt lengre pauser og klare øvelsen bedre. Du MÅ jo ikke bruke samme beslastning hele tiden. Jeg tar ofte litt oppvarming. Begynner tungt og avslutter litt lettere.

Vær oppmerksom på at om du sliter med hodepine, så kan denne øvelsen være en dårlig øvelse. Jeg måtte kutte den helt ut og erstatte den med andre ting.

Skrevet

Henger meg på forslaet om 8-10 (12) repetisjoner.

Men jeg synes antallet daler veldig. Tar du veldig korte pauser? Da er det kanskje bedre å ta litt lengre pauser og klare øvelsen bedre. Du MÅ jo ikke bruke samme beslastning hele tiden. Jeg tar ofte litt oppvarming. Begynner tungt og avslutter litt lettere.

Vær oppmerksom på at om du sliter med hodepine, så kan denne øvelsen være en dårlig øvelse. Jeg måtte kutte den helt ut og erstatte den med andre ting.

Jeg tar korte pauser ja.

Helt uten virkning er det ikke. Har blitt sterkere og jeg kan se synlige resultater. Skal prøve 35 kilo neste gang for å se hvordan det går.

Skrevet

Jeg tar korte pauser ja.

Helt uten virkning er det ikke. Har blitt sterkere og jeg kan se synlige resultater. Skal prøve 35 kilo neste gang for å se hvordan det går.

Unn deg også LITT lengre pauser. Bedre med litt lengre pauser og at du da klarer litt mer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...