Gå til innhold

Hva er sosial angst for noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne har fortalt meg at hun har sosial angst. Dette har jeg ikke visst noe om. Hun er aldri med på fester eller noe sammen med andre. Hun studerer men leser alltid hjemme. Er aldri på forelesning.

Har det noe med dårlig selvbilde å gjøre?

Hva kan hun gjøre for å få det bedre?

4barns mor-77
Skrevet

Sosial angst er angst for å være sammen med/snakke med andre mennesker. Finnes helt sikkert en bedre forklaring på det, men dette var det jeg kom på i farten.

Det kan være en "mild" form for angst, at man bare holder seg vekk eller lar være å si noe i sosiale sammenhenger.

Eller man kan rett og slett få angstanfall bare ved å tenke på å være sosial.

Hva kan hun gjøre? Tja.. Mange bruker medisiner som de får via lege/psykolog. Men hun kan også klare seg uten.

Jeg var av typen som fikk angstanfall bare av å hente posten. Kunne jo treffe på noen på turen? Å gå på butikken var uaktuelt, der _måtte_ man jo hilse på butikkdamen om ikke annet...

Men jeg har jobbet meg igjennom det helt selv. Jeg fant rett og slett ut at jeg hadde kastet bort alt for mange fine år på dette "tullet". Bestemte meg for at folk får ta meg som jeg er, eller la være.

Ringte ei venninne, og holdt på å dø når hun tok tlf. ;) Men jeg fikk sagt det jeg skulle, og helga etter var vi på den første byturen min på årevis! Og da snakker jeg _ut på byen_ altså... Det var gøy! Fikk masse positiv oppmerksomhet, og merket at jeg storkoste meg i all glansen.

Etter dette tok jeg ting litt etter litt... Postkassa en dag, butikken en dag... osv....

Det er en lang og vanskelig vei å gå. men virkelig verdt det! I dag er jeg den mest utadvendte og snakkesalige jenta du kan forestille deg... (til min samboers store frustrasjon noen ganger;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...