Gå til innhold

Hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det slik at hunden alltid skal ha tilgang på tørrfòr slik som katter?

Har hatt hund for 10år siden men husker ikke :)

Alltid vann, det vet jeg, men skal dem også kunne spise så mye tørrfòr som de vil ha?

Skrevet

Nei, de fleste hunder er matvrak og vil spise seg overfeite hvis de har tilgang på mat hele tiden. Ikke alle selvsagt, men det er veldig vanlig at hunder ikke begrenser seg og tilpasser det riktig.

Hunder skal ha mat 1-3 ganger for dagen, og i en mengde som er tilpasset deres kroppsvekt. Det bruker å stå på fôr-sekken. Vil forresten anbefale å kjøpe skikkelig fôr fra fx dyrebutikk, og ikke det som selges i matbutikk, og også da et fôr som er tilpasset hunden (valp/voksen/senior etc.).

Skrevet

Vi har alltid gitt hunden mat én gang om dagen. De er jo gjerne litt mer glupske enn katter, og spiser altfor mye om de skulle få forsyne seg hele tiden.

Skrevet

Ikke vår hund i allefall. Hun hadde da spist seg ihjel. Men mine forelres hund spiser bare når den er sulten og kan ha mat stående fremme.

Hunden vår får mat to ganger om dagen. En gang tørrfor og en gang hundepølse e.l.

Skrevet

Nei, de fleste hunder er matvrak og vil spise seg overfeite hvis de har tilgang på mat hele tiden. Ikke alle selvsagt, men det er veldig vanlig at hunder ikke begrenser seg og tilpasser det riktig.

Hunder skal ha mat 1-3 ganger for dagen, og i en mengde som er tilpasset deres kroppsvekt. Det bruker å stå på fôr-sekken. Vil forresten anbefale å kjøpe skikkelig fôr fra fx dyrebutikk, og ikke det som selges i matbutikk, og også da et fôr som er tilpasset hunden (valp/voksen/senior etc.).

Takk for svar :)

Ikke jeg som har hund, er kattekvinne jeg hehe..

Men har begynt å gå tur med hunden til en nabo fordi jeg synes synd på den hunden.Den er altfor mye inne, eieren er en sløv mann for å si det slik.

Men reagerte i går på at matskåla var tom, men da er altså dette vanlig da. Synes hunden er litt tynn, ribbeina viser/kjennes- men igjen, jeg har ikke snøring på hunder-

Jeg er slik at jeg ser heller et dyr er litt for tykk en for tynn...

Jeg får vel lure i hunden litt godbiter når vi går tur da :)

Men har sagt til eieren at han må kjøpe kvalitetsfòr, så håper han gjør det....

Gjest men det varierer vel fra rase til rase og hund til hund
Skrevet

Mine chihuahuaer har tørrfòr stående fremme. De holder seg faktisk slankere på den måten, fordi de spiser ofte men lite :D

Skrevet

Vår hund regulerer selv og maten hans står framme hele tiden. =)

Skrevet

Har inntrykk av at tisper er mer 'matvrak' enn hannhunder. De to hundene jeg hadde var slik at jeg først gav hannhunden mat for så å gi tispen. Gav jeg dem maten samtidig ville tispen sluke sin mat for så å kaste seg over maten til hannhunden.

Skrevet

Har inntrykk av at tisper er mer 'matvrak' enn hannhunder. De to hundene jeg hadde var slik at jeg først gav hannhunden mat for så å gi tispen. Gav jeg dem maten samtidig ville tispen sluke sin mat for så å kaste seg over maten til hannhunden.

Tja, vi har bare en hund, hannhund, og jeg har aldri hatt hund tidligere, så jeg vet ikke.

Tror kanskje det der er mer individ-basert, men jeg vet altså ikke.

Skrevet

Det kan kanskje variere, men vanligvis vil en hund som har tilgang til mat døgnet rundt bli alfor feit. Vi pleide å gi våre hunder mat en gang pr dag (oftere for valper). Matskålen var alltid tom, ja.

Jeg har katt nå, og trodde de skulle ha mat stående fremme, men det måtte vi slutte med. Han ble så feit så feit, og måtte på slanker'n. Nå får han to ganger pr dag. Hans matskål er også som regel tom...

Skrevet

Bikkja til foreldrene mine har alltid hatt maten stående.

Hu spiste kun når hun var sulten, selv om hun fikk menneskemat.

Men nå er hun vel 6-7 år, nå spiser hun opp allt alltid..

Har vel noe med alder og rase å gjøre..

Skrevet

Det kan kanskje variere, men vanligvis vil en hund som har tilgang til mat døgnet rundt bli alfor feit. Vi pleide å gi våre hunder mat en gang pr dag (oftere for valper). Matskålen var alltid tom, ja.

Jeg har katt nå, og trodde de skulle ha mat stående fremme, men det måtte vi slutte med. Han ble så feit så feit, og måtte på slanker'n. Nå får han to ganger pr dag. Hans matskål er også som regel tom...

Vi har matet vår hund en gang om dagen, og så får han småting av oss utenom når vi spiser.

Nå har vi litt mat stående stort sett hele tiden, men han spiser sjelden opp mer enn en gang om dagen.

Hver gang hos dyrlegen sier de han er for tynn. Men vi kan da ikke presse mat inn i ham heller, han er bare sånn. Han er en aktiv type, har vært sånn hele livet.

Nå prøver vi å feite ham litt opp ved å ha på litt fett og saus på maten av og til, men vet ikke om det hjelper. :-S

Skrevet

Takk for svar :)

Ikke jeg som har hund, er kattekvinne jeg hehe..

Men har begynt å gå tur med hunden til en nabo fordi jeg synes synd på den hunden.Den er altfor mye inne, eieren er en sløv mann for å si det slik.

Men reagerte i går på at matskåla var tom, men da er altså dette vanlig da. Synes hunden er litt tynn, ribbeina viser/kjennes- men igjen, jeg har ikke snøring på hunder-

Jeg er slik at jeg ser heller et dyr er litt for tykk en for tynn...

Jeg får vel lure i hunden litt godbiter når vi går tur da :)

Men har sagt til eieren at han må kjøpe kvalitetsfòr, så håper han gjør det....

Kjenner ribbeina på min hund også. Men han har alltid vært sånn.

Har gitt både såkalt kvalitetsfor og vanlig for fra dagligvare, gjorde overhode ingen forskjell mht vekten.

Han er bare veldig aktiv tror jeg. For vi går ikke såå utrolig mye på tur heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...